Redigera "Ämne" i Evolution på inkomna meddelanden?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Nilleb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Redigera "Ämne" i Evolution på inkomna meddelanden?

Inlägg av Nilleb »

Kör Evolution under Ubuntu 8.10, alla uppdateringar installerade så vitt jag Novis vet ;)

Problemet som säkert fler med mig upplevt är att det kommer ett viktigt meddelande som man vill spara i lämplig mapp.
Men avsändaren har "glömt" att skriva in en vettig rubrik i ämnes raden!
Hur hitta det snabbt när det behövs bland kanske 100-tals i denna mapp?

Redigera som nytt meddelande har ju den nackdelen att Avsändare mm ändras vilket inte är så lyckat när det är viktigt att veta källa, tid...

En lösning är om det gick att själv lägga till något mer beskrivande ord/formuleing i ämnesraden.
Avsändare och övrigt förblir intakt.

(Har för mig att det går i den av mig snart helt förträngda Outlook ;)

NilleB
Senast redigerad av 1 Nilleb, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Redigera "Ämne" i Evolution på inkomna meddelanden?

Inlägg av Cadryc »

Det närmaste det du efterfrågar som jag känner till är att du kan sätta Etiketter på eposten.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Cadryc skrev:Det närmaste det du efterfrågar som jag känner till är att du kan sätta Etiketter på eposten.
Tack för snabbt svar, ni är verkligen på hugget i kväll 8)

Själv fick jag en blackout efter middan, tror det är någon med gummiklubba som smyger runt efter det jag ätit (och druckit mjölk är väl bäst att tillägga). ;D

Testade förslaget lite och det kan kanske funka tills vidare. Risken är väl att det blir många etiketter vad det lider med tanke på mina e-post polare :-\

Kan man hoppas på en framtida editeringsmöjlighet på "Ämne" i mottagna meddelanden?

NilleB
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Skulle inte gissa på det. Etiketter fyller i det närmaste samma funktion, och tror att utvecklarna ser viss poäng i att e-brevet sparas i originalskick. Säg att det hade varit ett pappersbrev, då hade man satt en post-it lapp eller en egen anteckning på brevet som man lätt kunnat se att det är ditkladdat. I datorns värld fyller metadata (tex Etiketter, eller taggar som det ibland kallas i andra program) i princip samma funktion.

Förresten, i Evolution så kan du välja att se tex alla lästa meddelanden, alla olästa, eller alla med en viss etikett.

David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Det verkar som den sparar mejl i mappen ~/.evolution/mail. T.ex inboxen är ~/.evolution/mail/local/Inbox. Det borde vara möjligt att helt enkelt redigera rätt fil där med en text-editor.

Ansats

Hitta filen med samma namn som mappen i evolution. Öppna den i en text-editor. Leta i filen efter mejlet du vill ändra. Dubbel-kolla att det är rätt mejl på "From:", "To:", "Date:" och ev innehåll. Ändra "Subject:". Spara.

Att tänka på
  • Ha inte Evolution öppen när du ändrar i dess filer. Den kanske har mejl cashade i ram och skriver över dina ändringar (*).
  • Ändra inget i onödan. T.ex. ändra inte själva innehållet i mejl om det påverkar mime-type eller mime-boundaries eller content-length.
  • Ändra inget i onödan. T.ex. ändra inte "Date:" ifall Evolution förutsätter att mejlen är ordnade efter datum (*).
  • Ta reda på om de andra filerna i mappen som heter samma sak fast sluter på "meta", "index" och "data" behöver ändras eller tas bort i samband med operationen. (Det kan tänkas att de uppdateras automatiskt och du inte behöver göra nåt med dem.)
  • Jag har ej testat denna operation själv.
  • Ta en backup innan.
Om ovanstående funkar och du behöver göra det ofta, så kan du göra ett script eller program för det.

(*) (Jag vet inte om Evolution faktiskt gör så. Så länge vi inte vet är det bäst att ta det säkra före det osäkra.)
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Tack för tipset David Andersson :D

Det fungerar, tog en e-post utan "Ämne" och lyckades leta fram meddelandet i en tämligen kryptisk "brevlådefil" \.evolution\mail\local\inbox.sbd
Gedit öppnade filen vid dubbelklick.
Skrev in lämplig rubrik i "Subject:" Mitt tillägg skrev jag som typ "blabla"
Sparade och startade Evolution, där var meddelandet "gråat" men gick att öppna med nytt "Ämne" och all text, datum/tid, avsändare intakt.

Som info kan nämnas att alla meddelanden inkl det redigerade blev dubblerade men det återställdes efter det jag öppnat och stängt redigerat meddelande.

NilleB

PS
En tanke jag försökt tänka färdigt en tid men..... ???
Kan man inte på något smart sätt lägga in sökord (ett 20 tal som i vatenskapliga databaser) alá databas i inkommna meddelanden?
Ofta innehåller viktiga meddelanden flera budskap som gör att man borde kopiera in samma meddelande det i olika mappar för resp sakfråga.
Lusar det inte ned Evolution ännu mer i onödan?
Ska det vara riktigt bra/vattentätt skulle en fritextsökning också finnas.
Det där med sökord kan ju variera med tiden och med humöret när man sparar ned e-posten ;)
DS
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Cadryc skrev:Skulle inte gissa på det. Etiketter fyller i det närmaste samma funktion, och tror att utvecklarna ser viss poäng i att e-brevet sparas i originalskick. Säg att det hade varit ett pappersbrev, då hade man satt en post-it lapp eller en egen anteckning på brevet som man lätt kunnat se att det är ditkladdat. I datorns värld fyller metadata (tex Etiketter, eller taggar som det ibland kallas i andra program) i princip samma funktion.

Förresten, i Evolution så kan du välja att se tex alla lästa meddelanden, alla olästa, eller alla med en viss etikett.
Jo Cadryc, etiketter fungerar som beskrivet ovan. ;)
Men om man får flera e-post från olika avsändare där "Ämne" saknas eller bara innehåller något intetsägande som "Här kommer metoden" utan något nyckelord som anger vilken metod avsändaren syftar på blir antalet etiketter fort tämligen stort. ::)

Testade förslaget från David Andersson......
"Sparade och startade Evolution, där var meddelandet "gråat" men gick att öppna med nytt "Ämne" och all text, datum/tid, avsändare intakt."

Alltså syntes tydligt att meddelandet redigerats.
Det borde till viss del tillfredställa kravet på att man inte skall manipulera orginal dokument.
(Säkert kan väl någon mer kunnig än jag novis fixa det också men för mitt syfte att kunna hitta meddelandet i drivan av övrig e-post är det tillräckligt)

Synpunkten att orginaldokumet skall bevaras intakta har jag all förståelse för.
Jag har själv jobbat med kvalitetsdokumentation inom tillverkning av läkemedel och skrivit Q-dok där kravet på orginaldokumentation var absolut.
Men då gäller i det fallet bindande "juridiska" dokument med signatur från utfärdare (jag själv), godkännande QC chef och godkännande QA chef.

E-post är väl inte av den kalibern utan får väl mest ses som en elektronisk Post-It lapp/Vykort människor emellan ;)
FRA lag anhängare m.fl. har kanske annan uppfattning ;D

NilleB
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det var en spontan personlig reflektion från min sida, och jag inser att Etikett-systemet har sina begränsningar.

Du som känner av behovet vet väl ungefär vad det är för funktionalitet du är ute efter, kanske nåt som t.o.m. är bättre än att kunna redigera ämnesraden. Lägg upp en idé på http://brainstorm.ubuntu.com/ ;)

David Andersson

Nilleb skrev: Som info kan nämnas att alla meddelanden inkl det redigerade blev dubblerade men det återställdes efter det jag öppnat och stängt redigerat meddelande.
Det är lite otillfredställande om vi inte vet vad dubblerandet och gråandet beror på. Vet du om Gedit sparade en kopia (original) i samma mapp under ett annat namn? Typ "inbox.sbd.old" el "inbox.sbd~"? Har du filer i samma mapp med namn som börjar "inbox..." och slutar "...meta", "...index" och "...data"? Kollade du vad de är till för och om de kan ha påverkat beteendet?

Göra inte denna operation till rutin innan du vet vad som händer.
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Kollade inte övriga filer. :-[
Vad dom gör kan jag inte reda ut, novis du vet ???

Har aktiverat Visa dolda filer.
Det finns i mappen /.evolution/mail/local 13 filer som börjar på Inbox med olika suffix:
Inbox
Inbox.cmeta
Inbox.cmeta.msf
Inbox.ev-summary
Inbox.ev-summary.msf
Inbox.ev-summary-meta
Inbox.ev-summary-meta.msf
Inbox.ibex.index
Inbox.ibex.index.data
Inbox.ibex.index.data.msf
Inbox.ibex.index.msf
Inbox.msf
Inbox~

Dessutom finns alla andra e-post mappar som jag lagt in i Evolution med sina resp .cmeta .cmeta.msf ..........
Dock bara är det bara 8 st filer tot i dessa andra opåverkade e-post mappar. inga summary och ingen ~

Dessutom existerar en tom mapp /.evolution/mail/local/Inbox.sbd

Hoppas detta är till någon ledtråd!

Är det någon fördel att lägga e-post meddelanden som "Ämne" skall redigeras för i en "karantän mapp" för att sedan flytta dessa till resp e-post mapp i Evolution när ändringen är klar?

NilleB
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Cadryc skrev:Det var en spontan personlig reflektion från min sida, och jag inser att Etikett-systemet har sina begränsningar.

Du som känner av behovet vet väl ungefär vad det är för funktionalitet du är ute efter, kanske nåt som t.o.m. är bättre än att kunna redigera ämnesraden. Lägg upp en idé på http://brainstorm.ubuntu.com/ ;)
Hi Hi nu åkte jag på det vi alltid sa om våra chefer "Dom tycker inget är omöjligt när någon annan skall göra jobbet" ;D

Kikade lite på Brainstorm, men måste nog storma lite med min arma hjärna innan det blir något begripligt inlägg på utrikiska o allt ;)

NilleB
David Andersson

Nilleb skrev: Inbox~
Detta är tydligen en "backupfil" som Gedit skapat. När man sparar ändringar så finns originalfilen kvar i en fil med samma namn plus ~. I och med det finns risken att Evolution trodde att "Inbox~" var ytterligare en mejlbox.

Flytta "Inbox~" nån annanstans där den inte är ivägen för nånting. (Du skulle kunna ta bort den om du verifierar att den har exakt samma innhåll som "Inbox" i backuppen. För du tog väl en backup?)
Nilleb skrev:Är det någon fördel att lägga e-post meddelanden som "Ämne" skall redigeras för i en "karantän mapp" för att sedan flytta dessa till resp e-post mapp i Evolution när ändringen är klar?
Nä egentligen inte. Utom för att slippa filen med ~ då.

Om du tyckte det här var så roligt att du tänker göra om det, prova att flytta undan eller ta bort "Inbox~" innan du startar Evolution, så får vi se om dubblering/gråande påverkas.

(Till alla andra: Skratta ni. Vi kan väl få låtsas att vi vet vad vi gör. :) )
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"