Cadryc skrev:Skulle inte gissa på det. Etiketter fyller i det närmaste samma funktion, och tror att utvecklarna ser viss poäng i att e-brevet sparas i originalskick. Säg att det hade varit ett pappersbrev, då hade man satt en post-it lapp eller en egen anteckning på brevet som man lätt kunnat se att det är ditkladdat. I datorns värld fyller metadata (tex Etiketter, eller taggar som det ibland kallas i andra program) i princip samma funktion.
Förresten, i Evolution så kan du välja att se tex alla lästa meddelanden, alla olästa, eller alla med en viss etikett.
Jo Cadryc, etiketter fungerar som beskrivet ovan.
Men om man får flera e-post från olika avsändare där "Ämne" saknas eller bara innehåller något intetsägande som "Här kommer metoden" utan något nyckelord som anger vilken metod avsändaren syftar på blir antalet etiketter fort tämligen stort.
Testade förslaget från David Andersson......
"Sparade och startade Evolution, där var meddelandet "gråat" men gick att öppna med nytt "Ämne" och all text, datum/tid, avsändare intakt."
Alltså syntes tydligt att meddelandet redigerats.
Det borde till viss del tillfredställa kravet på att man inte skall manipulera orginal dokument.
(Säkert kan väl någon mer kunnig än jag novis fixa det också men för mitt syfte att kunna hitta meddelandet i drivan av övrig e-post är det tillräckligt)
Synpunkten att orginaldokumet skall bevaras intakta har jag all förståelse för.
Jag har själv jobbat med kvalitetsdokumentation inom tillverkning av läkemedel och skrivit Q-dok där kravet på orginaldokumentation var absolut.
Men då gäller i det fallet bindande "juridiska" dokument med signatur från utfärdare (jag själv), godkännande QC chef och godkännande QA chef.
E-post är väl inte av den kalibern utan får väl mest ses som en elektronisk Post-It lapp/Vykort människor emellan
FRA lag anhängare m.fl. har kanske annan uppfattning
NilleB