Inspelning av Tv-program

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inspelning av Tv-program

Inlägg av Ainigma »

Det enda program som jag fått att fungera med mitt tv-kort är TvTime. Men jag undrar hur man spelar in tvprogram.

Någon som vet?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Inspelning av Tv-program

Inlägg av HOLMEN »

Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Tack för tipset. Finns detta som programpaket också eller är det extern nedladdning som gäller? :)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Ainigma skrev:Tack för tipset. Finns detta som programpaket också eller är det extern nedladdning som gäller? :)
Lägg till deb-raden på https://launchpad.net/~me-tv-development/+archive/ppa och OpenPGP-nyckeln (under system->administration->programvarukällor)

Jag provade programmet igår och tycker det verkar vara lite buggigt. Om man råkar välja en kodad kanal av misstag krashar programmet. Själv använder jag kaffeine.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Ja jag vet att många använder kaffeine med framgång. Själv har jag aldrig fått det att fungera med kaffeine, dvs jag får inte någon tv mottagning alls, vet inte vad jag gör för fel. :-\ Det enda som fungerat är tvtime och det fungerar felfritt på en gång, men som sagt det går inte att spela in med det programmet såvitt jag vet.
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Jag spelar in TV-program med MythTV (http://www.mythtv.org/). Men det kanske är over kill, beror ju på vad du är ute efter.

Det finns olika sätt att arrangera sin infrastruktur men jag har en dator som är på 24/7 där jag bla har MythTV som backend. Den spelar in de program som jag vill titta på senare. Den laddar ner programlista för 2 veckor framåt och det finns ett web-gränssnitt där man enkelt kan schemalägga sina inspelningar.

Jag har vidare en liten tyst dator utan hårddisk under TVn som agerar frontend som spelar upp inspelade TV-program via (trådbundet) nätverk. Den kan även spela upp lagrade filmer som finns på servern.

Möjligheterna är många, MythTV fungerar mycket bra och är stabilt. Det har ett bra GUI som man lätt navigerar med en enkel fjärrkontroll.
Skriv svar

Återgå till "Guider"