Forumets nya utseende - konstruktiv kritik
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: Forumets nya utseende - konstruktiv kritik
Finns ingen möjlighet att välja att vara inloggad tills man väljer att logga ut?
Kanske jag som missat något.
Kanske jag som missat något.
Abusus non tollit usum
Tack för all kritik!
Temat kan man nog säga är någonstans mellan alfa och beta i utveckling. Temat har släppts 3 månader innan planerat.
Och en del annat i grafisk väg måste gå före för att inte sinka andra delar i projektet Webbplats2.0.
Jag hoppas ni kan ha överseende med detta. Däremot hjälper era kommentarer mycket i utvecklingen!
Temat kan man nog säga är någonstans mellan alfa och beta i utveckling. Temat har släppts 3 månader innan planerat.
Och en del annat i grafisk väg måste gå före för att inte sinka andra delar i projektet Webbplats2.0.
Jag hoppas ni kan ha överseende med detta. Däremot hjälper era kommentarer mycket i utvecklingen!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Märkte en grej till, blir nog o stoppa in dom allt eftersom.
Kan inte "markera alla trådar som lästa" finnas på toppen bland visa olästa inlägg mm.
Det känns lite lättare att ha allt samlat på samma plats.
Kan inte "markera alla trådar som lästa" finnas på toppen bland visa olästa inlägg mm.
Det känns lite lättare att ha allt samlat på samma plats.
Abusus non tollit usum
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
O så kommer ytterligare ett :p
När jag skriver svar mm så får bakgrunden min temafärg (vilket är mörk)
Dock så följer inte färgen på mitt teckensnitt med, så det blir svart text på svart bakgrund.
När jag skriver svar mm så får bakgrunden min temafärg (vilket är mörk)
Dock så följer inte färgen på mitt teckensnitt med, så det blir svart text på svart bakgrund.
Abusus non tollit usum
En väldigt jobbig sak är att det inte finns någon möjlighet till att svara snabbt allså en lite ruta under alla inlägg som man kan skriva i. Jobbigt att behöva ladda en ny sida för att skriva ett litet inlägg. Annars ser det bra ut förutom dem grejor som några redan har påpekat ex otydligheten vart inläggen slutar.
Denna egenhet kan säkert åtgärdas men finns i de flesta teman till SMF 1.1.1Hellzon skrev: Okej, jag har redan kräkts över layouten i #ubuntu-se, så jag kanske ska vara konstruktiv här:
1) Det dyker upp scrollister längs hela inlägget i den inlägg som citerar någon annan. Ser ohemult fult ut. EDIT: Tydligen behöver det inte ens vara citat. Säg för guds skull inte att man måste scrolla inom inlägg om de blir för långa.
Du kan klicka på 'Markera alla ämnen på samtliga tavlor som lästa' längst ner på forumets första sida eller efter att du klickat på 'Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök.' alt. 'Visa nya svar på dina inlägg.'.Hellzon skrev:2) Nytt-ikonen i trådlistan sitter tydligen kvar tills man läst inlägget. Jag tyckte bättre om den gamla metoden där "nya inlägg" rensades varje gång man varit inne (nu kommer ju ointressanta inlägg att pocka på ens uppmärksamhet tills man läser dem).
Man kan även välja att markera poster lästa i varje separat avdelning du just besöker.
kan dom säker fixa. ett fel i temat bara. Vet ej om det är ett standard tema de tagit och moddat.Hellzon skrev:3) Tooltips på de nya ikonerna skulle vara bra. En del förklaras längst ner på sidan, men inte alla (som den lilla gubben på de trådar man postat i).
kan dom fixa i admincentret genom att klicka på 'smileyuppsättningar' och sen fliken 'Redigera smileys'.Hellzon skrev:4) Den gamla-smileyn funkar inte. En del gamla inlägg ser rätt lökiga ut p.g.a. det. (Gäller säkert fler smileys, men det är den jag märkt.)
![]()
Kolla inställningarna i din profil så får du den möjligheten !!!Filip Jansson skrev: En väldigt jobbig sak är att det inte finns någon möjlighet till att svara snabbt allså en lite ruta under alla inlägg som man kan skriva i. Jobbigt att behöva ladda en ny sida för att skriva ett litet inlägg. Annars ser det bra ut förutom dem grejor som några redan har påpekat ex otydligheten vart inläggen slutar.
EDIT// har själv ändrat till SMF orginal... Nu slipper man ubuntu-se's orginalhuvud... Fast detta borde inte vara meningen... Jag skulle inte gett detta alternativ på ett forum!
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 12 gånger.
Tackar Henrik men har hittat ett till fel som bara måste åtgärdas. Jag skrev __filip_ som användarnamn INTE som Filip Jansson så varför står det Filip Jansson i den lilla rutan till vänster om inläggen?
fritt för dig att ändra i din profil. Du kan radera ditt riktiga namn och ange ett annat nick eller samma som inloggning. Personligen anser jag att riktiga namn är bäst.Filip Jansson skrev: Tackar Henrik men har hittat ett till fel som bara måste åtgärdas. Jag skrev __filip_ som användarnamn INTE som Filip Jansson så varför står det Filip Jansson i den lilla rutan till vänster om inläggen?
Jag tycker iallafall att man inte borde visa det riktiga namnet utan användarnamnet, men får väl "ändra" mitt riktiga namn om inget görs åt det. TjohooppHenrik Samuelsson skrev:fritt för dig att ändra i din profil. Du kan radera ditt riktiga namn och ange ett annat nick eller samma som inloggning. Personligen anser jag att riktiga namn är bäst.Filip Jansson skrev: Tackar Henrik men har hittat ett till fel som bara måste åtgärdas. Jag skrev __filip_ som användarnamn INTE som Filip Jansson så varför står det Filip Jansson i den lilla rutan till vänster om inläggen?
Ett tips!
testa redigeraknappen lite nedanför er text och till höger. Snabbredigering må jag säga
testa redigeraknappen lite nedanför er text och till höger. Snabbredigering må jag säga

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tycker det vore bättre att visa användarnamnet i forumet. Då kan man ju - om man vill -välja att dessutom ha med sitt riktiga namn i profilen. Som det är nu så kan man ju inte samtidigt ha med sitt riktiga namn i profilen om man nu hellre vill använda nicket i forumet. Om jag nu fattat det hela rätt.
Om man vill visa sitt riktiga namn i forumet så kan man ju använda det som nick/inloggning också. Finns väl egentligen ingen anledning att ha ett nick om man ändå inte vill använda det. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Saknar den gamla "senaste inläggen" länken med bara rubrikerna. Mycket mer lättöverskådligt som det var innan. Nu måste man bläddra igenom massor av sidor för att se de senaste inläggen.
I övrigt ser det bra ut
I övrigt ser det bra ut

Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Många av de önskemål som förs fram kommer att infrias men vill påminna om att det ligger längre fram i tiden.
Jag har sagt det som fotnot i ett tidigare inlägg och jag tycker verkligen att det är värt att upprepas:
Forumet ser riktigt bra ut och verkar fungera mycket bra, så på den punkten tycker jag ni som har tagit fram detta, men framför allt No1Viking som har fått ta emot mycket hård kritik bara för att han är forumansvarig ska ha en stor eloge och en rejäl klapp på axeln för ett mycket bra utfört arbete.
(Tyvärr så kommer bytet under en otacksam tidpunkt med de sämsta möjliga förutsättningar för att kanske riktigt uppskattas.)
Med en annan struktur på "styrelsen" som Plun beskriver här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4494.0.html
[quote="Plun"]Titeln forumansvarig bör snarast omvandlas till ett rent tekniskt ansvar.
Den forumansvarige kan annars hamna i ett läge där det är
rena Ordförande frågor som ska bollas.
Moderatorerna sköter det praktiska med bångstyriga medlemmars beteenden.
[/quote]
....så skulle du No1Viking definitivt få min röst till forumansvarig. :)
Svara på bångstyriga frågor är nog inte din gebit riktigt, och det kan andra kanske göra lite bättre.
Forumet ser riktigt bra ut och verkar fungera mycket bra, så på den punkten tycker jag ni som har tagit fram detta, men framför allt No1Viking som har fått ta emot mycket hård kritik bara för att han är forumansvarig ska ha en stor eloge och en rejäl klapp på axeln för ett mycket bra utfört arbete.
(Tyvärr så kommer bytet under en otacksam tidpunkt med de sämsta möjliga förutsättningar för att kanske riktigt uppskattas.)
Med en annan struktur på "styrelsen" som Plun beskriver här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4494.0.html
[quote="Plun"]Titeln forumansvarig bör snarast omvandlas till ett rent tekniskt ansvar.
Den forumansvarige kan annars hamna i ett läge där det är
rena Ordförande frågor som ska bollas.
Moderatorerna sköter det praktiska med bångstyriga medlemmars beteenden.
[/quote]
....så skulle du No1Viking definitivt få min röst till forumansvarig. :)
Svara på bångstyriga frågor är nog inte din gebit riktigt, och det kan andra kanske göra lite bättre.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ser riktigt trevligt ut, i synnerhet om man betänker den tidspress och psykologiska press som jobbet uträttas under. Blir säkert perfekt när ni fått fila på det i lugn och ro och när ni hunnit läsa och väga samman alla synpunkter.
Några påpekar att det är svårläst och det beror på att raderna är för långa. Detta typografiska fel är ni inte ensamma om, men läs en riktig papperstidning eller någon av dags/kvällstidnings sida så ser ni skillnaden. Snacka med en typograf och korta sedan ner raderna efter det ni får lära er, så har ni det lättlästaste linuxforumet i Sverige i alla fall.
Ljus text på mörk botten (som någon föreslog) är inte min grej, även om jag byggt en sajt efter den modellen: http://urban.it.hik.se/klug/, men här har jag medvetet försökt efterlikna, ja vad jag försökt efterlikna behöver jag väl inte förklara här. Men gör det gärna valbart, men default bör det vara mörk text på ljus botten, men mörkt måste inte vara kolsvart och ljust måste inte vara kritvitt.
Några påpekar att det är svårläst och det beror på att raderna är för långa. Detta typografiska fel är ni inte ensamma om, men läs en riktig papperstidning eller någon av dags/kvällstidnings sida så ser ni skillnaden. Snacka med en typograf och korta sedan ner raderna efter det ni får lära er, så har ni det lättlästaste linuxforumet i Sverige i alla fall.
Ljus text på mörk botten (som någon föreslog) är inte min grej, även om jag byggt en sajt efter den modellen: http://urban.it.hik.se/klug/, men här har jag medvetet försökt efterlikna, ja vad jag försökt efterlikna behöver jag väl inte förklara här. Men gör det gärna valbart, men default bör det vara mörk text på ljus botten, men mörkt måste inte vara kolsvart och ljust måste inte vara kritvitt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Snällaplun skrev: Avataruppladdningen verkar inte aktiv i servern, troligen fråga om rättigheter.
![]()

Att fixa rättigheter för uppladdning av avatar ligger dessvärre troligtvis en vecka bort då serveransvarig åker skidor idag, imorgon och dagarna därefter.