Hej.
Min musplatta (av vanlig laptopstandard) fungerar jättebra i Ubuntu (bättre än i win), men ibland är det som om systemet glömmer att ladda den.
Vet inte vad den är av för fabrikat / modell.
Har öppnat terminaler och försökt kika efter vad som går snett, men jag vet helt enkelt inte vad jag ska skriva.
Min lösning på det har hittills varit att helt enkelt starta om - eftersom tangentbordet fungerar är det inga problem, men det är ju alltid irriterande med saker som inte funkar som de ska.
Hjälp mig med detta är ni buddiga. Så får jag återkomma när problemet har uppstått igen.
Min musplatta fungerar ibland inte.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Min musplatta fungerar ibland inte.
För att kolla vad du har för hårdvara kan du skriva
För att kolla vad som händer i systemet finns det loggar.
eller bara dmesg
Kod: Markera allt
sudo lshw
dmesg|less
- DeepThought
Du skulle också kunna kolla i loggfilen för X-servern ("det grafiska").Det nämligen där drivrutiner för mus etc. läses in. Den loggfilen hittar du på följande plats: /var/log/Xorg.N.log (där N sannolikt är en nolla).
Det du letar efter är sannolikt en rad som börjar med (EE). Du kan läsa filen genom att starta en terminal (Alt-F2, skriv in xterm) och köra:
Du avslutar med genom att trycka på q.
Det du letar efter är sannolikt en rad som börjar med (EE). Du kan läsa filen genom att starta en terminal (Alt-F2, skriv in xterm) och köra:
less /var/log/Xorg.0.log
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Yes, kikade lite i x-serverloggen nu, och det ser ut som om den laddar två "mustyper":
Först "Macintosh Mouse Button Emulation" - som ser ut att ladda fint.
Sedan "ImPS/2 Logitech Wheel Mouse" - som också ser ok ut vad jag kan se.
Den här gången var det ju inte heller några problem med musen vid uppstart. Det händer bara då och då, men rättså ofta.
Nästa gång det händer - kan jag skriva och skicka upp här? Skulle det underlätta?
/Klas
Först "Macintosh Mouse Button Emulation" - som ser ut att ladda fint.
Sedan "ImPS/2 Logitech Wheel Mouse" - som också ser ok ut vad jag kan se.
Den här gången var det ju inte heller några problem med musen vid uppstart. Det händer bara då och då, men rättså ofta.
Nästa gång det händer - kan jag skriva
dmesg > logg
/Klas
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du nämner att du har två möss laddade, kolla om det här svaret kan hjälpa dig http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 63#p292363