Nu när jaghar lyckats lära mig att jämföra ip adresser kan jag närma mig lösningen på backup problemet, enda sättet för mig att nå datorn är att tunnla trafiken via en befintlig server som jag har bara har ssh tillgång till (servern är min men bara tillgänglig på ssh porten). Slutstationen för datorn är svår att veta eftersom den inte kan få fast ip på det interna wlanet.
Altså är det uppbyggt så här. Backupserver = A, Servern som trafiken ska tunnlas via = B och den bärbara som ska säkerhetskopieras = C
A->internet->router->B->wlan->C
Hur kan man lösa så att B vet var C befinner sig eftersom ipn varierar.
Tack för hjälpen och hoppas att ni förstår hur jag menar.
tunnla trafik till okänd ip via egen server.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: tunnla trafik till okänd ip via egen server.
Du vet att du kan ha "fasta" ipnummer på dit egna lokala nätverk genom att ha en lista i dinunter skrev:Nu när jaghar lyckats lära mig att jämföra ip adresser kan jag närma mig lösningen på backup problemet, enda sättet för mig att nå datorn är att tunnla trafiken via en befintlig server som jag har bara har ssh tillgång till (servern är min men bara tillgänglig på ssh porten). Slutstationen för datorn är svår att veta eftersom den inte kan få fast ip på det interna wlanet.
Altså är det uppbyggt så här. Backupserver = A, Servern som trafiken ska tunnlas via = B och den bärbara som ska säkerhetskopieras = C
A->internet->router->B->wlan->C
Hur kan man lösa så att B vet var C befinner sig eftersom ipn varierar.
Tack för hjälpen och hoppas att ni förstår hur jag menar.
dhcp server? Och om du har dhcp servern i din wlan/bredbandsdelare så kan man installera
en sådan i den där datorn som tar emot ssh trafik?
Då tar du bort ett stort problem från ditt script, nämligen det okända ip-numret.
Mvh Johan
problemet är att det inte går att ställa in fasta ip adresser i routern (linksys wrt54g) utan ska man ha fasta ip bak den routern gäller det att ställa in datorn för fast ip och inte låte dhcpn dela ut den. Detta är inte en tänkbar lösning eftersom min bärbara tillbringar den minsta tiden på detta nätverket..
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ubuntu använder Avahi så du ska kunna nå maskinen via <maskinnamn>.local, förutsatt att avahi är installerat på servern B. Och om du använder Samba så finns det kanske möjlighet att söka på NetBIOS-namnet...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Routern/bredbandsdelaren måste inte vara dhcp server,unter skrev:problemet är att det inte går att ställa in fasta ip adresser i routern (linksys wrt54g) utan ska man ha fasta ip bak den routern gäller det att ställa in datorn för fast ip och inte låte dhcpn dela ut den. Detta är inte en tänkbar lösning eftersom min bärbara tillbringar den minsta tiden på detta nätverket..
vilken dator som helst som finns på samma subnät kan vara dhcp server.
Det är bara att stänga av dhcp i routern och starta motsvarande tjänst i en annan dator.
/Johan
Jag har en router modell linksys wrt54gl men jag har bytt programvara (firmware) till dd-wrt (http://www.dd-wrt.com/) vilket jag varmt kan rekommendera. Med dd-wrt i routern går det att låta routern vara dhcp-server OCH säga till den att alltid lämna samma IP till de datorer man vill. Man knyter då en MAC-adress till ett IP-nummer och klienterna kan begära adress via DHCP. På så vis kan jag ha fasta IP-nummer i mitt LAN och ändå låta klientdatorerna använda DHCP. Dvs. klientdatorn vet inte att den har fast IP men det vet routern. Man kan även blanda "fasta" IP med dynamiska om man skulle vilja det.
Som sagt, jag kan verkligen rekommendera att bränna in dd-wrt på routern. Den blir extremt stabil och enkel att hantera.
Som sagt, jag kan verkligen rekommendera att bränna in dd-wrt på routern. Den blir extremt stabil och enkel att hantera.