Funderar på att göra en t-shirt med texten Kräv att få köpa bärbar dator utan operativsystem.

http://hem.bredband.net/robbanux
I regel är det oftast snarare tvärtom: Datorer som kommer med Win är oftast billigare än sådana som kommer utan OS eller med Linux. Åtminstone är det min erfarenhet att det verkar förhålla sig så i majoriteten av fall jag sett och kunnat göra en tillräckligt riktig jämförelse. Förklaringen verkar vara storleken på återförsäljarna samt eventuellt att MS har med ett finger i spelet.Rob skrev:Jag hade turen i våras att kunna köpa en bärbar HP 530 för 2995:- på Dustinhome och innan med windows vista homebasic kostade den 3995:- 4495:- .
Jag ser dock inga sådana erbjudande någonstans? Jag ser också när det gäller netbooks att dom säljer dom med Win Xp nu som standard och dom kostar 4000:- och uppåt!! En netbook med Xandros Linux(Gratis op) kostade 1990:- ! och då kunde man lägga in Ubuntu själv
Jag menar generellt, och i synnerhet de bärbara. Färdigbyggda datorer.Rob skrev:Du menar i så fall om man plockar ihop en dator själv, att det är dyrare och inte en bärbar.
Man kan inte dra någon slutsats utifrån att den är "ersatt" med en dubbelt så dyr XP-dator eftersom man, för att jämförelsen ska vara riktig, måste ta hänsyn till om det är samma hårdvara eller likvärdig, om det är i samma segment o.s.v. Att en produkt ersätts i hyllan av en annan hos återförsäljaren innebär som bekant inte att produkterna är likvärdiga eller identiska även om man bortser från OS:et. Detta påpekas bl.a. i tråden jag länkade till.Rob skrev:En Bärbar Aspire one med Xandros Linux, 16Gb kostade 1990:- på netonnet.Den är nu borta och ersatt av en dubbel så dyr med Win XP.
Jag uttalade mig inte om din förståelse(förmåga), men nu när du tar upp det: Ja, det är möjligt att du inte förstått en sak. Likaså gällande allt jag skrivit - det är möjligt att jag har fel i min verklighetskildring, men uppriktigt talat betvivlar jag det bl.a. eftersom flera i forumet verkar bekräfta än förkasta det jag tror är fallet.Rob skrev:Dessutom så handlar det väl inte "i regel brukar!" !!Skulle jag inte ha fattat det!
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med det där eller på vilket sätt det är relevant för mitt svar på det ursprungliga inlägget. Jag har t.ex. inte uttalat mig om Windows som system (och även om jag gjort så är väl det knappast förbjudet i sammanhanget). Det jag försökte påpeka var att det inte nödvändigtvis blir billigare datorer för att de kommer utan OS eller med Linux på. Det är något som verkar vara fallet för tillfället, rent allmänt på marknaden.Jag snackar om framtiden och inte om dåtiden. MS har ett monopol ,som gör att det nu inte finns Netbooks att köpa med Linux och nu är dom också dubbelt så dyra. Försvara inte Win för då tycker jag att du är i fel forum.
Nej, bärbara datorer är inte billigare att köpa utan OS. Den du köpte blev billigare. Generellt sett är datorer utan OS eller med Linux på i regel lika dyra eller dyrare rent av. Detta framgår om du jämför några återförsäljares utbud.Rob skrev:Bärbara datorer är billigare att köpa om man köper dom utan op.Jag köpte min HP 530 utan op och efter att ha tjatat på Dustinhome att jag inte ville ha Windows förinstallerat, så sjönk priset på den från (med Windows) 4495:- till (Utan op) 2995:-
Nu råkar jag vara vegan, så jag gillar din analogi och instämmer givetvis. I den ursprungliga texten så framgick det emellertid ingenting alls om att du tyckte man skulle bojkotta Microsoft eller av vilka skäl. Du ville helt enkelt att man ska kräva att få en OS-fri dator. Detta kravet är redan infriat: Du kan köpa OS-fria datorer av vissa återförsäljare. Och du kan köpa sådana med Ubuntu på också av andra. Det sorgliga är att den stora massan användare, medelsvensson, snarare kräver en dator med ett OS på och det OS:et kommer gärna få vara det som den personen kan bäst, d.v.s, för de flesta i Sverige, MS Windows. Som du själv skriver:Att köpa en bärbar/netbook med windows på och sedan installera linux verkar ju helt sjukt.Varför skall man betala för windows?
Det är som att köpa korv och bröd men bara vilja ha brödet för, man är vegeterian.Varför betala för korven!
Deras "tvång" har bestått av okunskap om att det finns andra val och även av andra faktorer. Jag vill dock inte fördjupa mig ytterligare i den diskussionen eftersom det är off topic egentligen.Sen har jag, som andra människor kört windows sedan begynnelsen och varit tvunget till det
Det där stämmer, har själv gjort jämförelser bl.a. hos Zepto då det begav sig. Problemet är snarare när man jämför olika försäljar emed varandra. T.ex. Zepto med Elgiganten eller motsvarande. Då verkar det ofta vara som att "jämförbara". åtminstone rent siffermässigt när det kommer till hur mycket ram, gb, osv osv man får för pengarna, är billigare även om de kommer med Windows.Urban Anjar skrev:Vissa netbooks finns samma modell med Linux eller Windows och nog katten är linuxvarianterna
billigare. Dock ibland är det ofta olika modeller som försvårar schysst jämförelse.
Det är nog mer principen än priset som är problemet.charlietux skrev:sälj xp cd till någon för typ 600.
Där "sparar" man mellan 1500 och 2600 kr beroende på vilket vista man väljer bort. Detta är ju emellertid internt hos en enda återförsäljare, och inte mellan olika försäljare, för samma dator men med Win på ena och inget - eller än bättre - Linux på andra.Harlekin33 skrev:På datorbutiken finns en liknande sida där man kan bygga ihop sin egen dator och antingen välja utan OS eller med.
Även Dustin Home och Komplett erbjuder datorpaket utan OS.Harlekin33 skrev:På datorbutiken finns en liknande sida där man kan bygga ihop sin egen dator och antingen välja utan OS eller med.
Att köpa en stationär dator utan Windows är inget större problem.Hund skrev:Även Dustin Home och Komplett erbjuder datorpaket utan OS.Harlekin33 skrev:På datorbutiken finns en liknande sida där man kan bygga ihop sin egen dator och antingen välja utan OS eller med.
Priserna hänger bara ihop med volymerna. Enl. vad jag har kunnat läsa mig till på nätet så betalar (även dom stora som) HP, Dell & co. ca $50/€50 för en Windows-licens. Windows XP är säkert något billigare. Men det är ändå såna pengar vi pratar om.eyerouge skrev:I regel är det oftast snarare tvärtom: Datorer som kommer med Win är oftast billigare än sådana som kommer utan OS eller med Linux. Åtminstone är det min erfarenhet att det verkar förhålla sig så i majoriteten av fall jag sett och kunnat göra en tillräckligt riktig jämförelse. Förklaringen verkar vara storleken på återförsäljarna samt eventuellt att MS har med ett finger i spelet.