Föreningen Ubuntu Sverige igen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Föreningen Ubuntu Sverige igen

Inlägg av P.Forsberg »

Föreningen Ubuntu Sverige startades med hjälp av forumet här för att kunna hantera pengar som behövs för olika engagemang. Under senaste årsmötet valdes en ny styrelse som tyvärr lyser med sin frånvaro trots att flera viktiga möten ska genomföras. Bl.a. angående antal styrelsemedlemmar samt det senaste revisionsberättelse.
Dom enda personer som är aktiva är stackars kassören som gör ett hästjobb ( ensam ) och står med allting (ensam ). Sekretäraren försöker att hjälpa till så mycket han kan. Men sen var det slut.
Återigen står jag här och efterlyser personer med befattning inom föreningen.
Vad är det som pågår? Varför ställer ni upp? För att sedan försvinna? Hur förstår ni jobbet som styrelsemedlem?
Efter ett samtal med skatteverket vet jag nu att det finns en möjlighet för mig som "firmatecknare" att avveckla föreningen för att bli av med ansvaret som jag fortfarande har, utan att fråga någon.
Kom inte nu med lagtexter här utan hjälp till att motivera dom nyvalda att äntligen ställa upp.

LJ
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Föreningen Ubuntu Sverige igen

Inlägg av alatariel »

eh, har någon mailat ut om någon info?
tycker det är en DÅLIG ide att lägga ned föreningen ...

har lite för mycket att göra just nu dock, är inte helt arbetslös än liksom ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Alla här tycker det är en DÅLIG ide att lägga ned föreningen ...Men ingen gör något att förhindra detta.
Som sagt, jag står fortfarande som ansvarig för allting och jag vill bli av med det så fort som möjligt.
Jag vet att det inte finns någon stöd att hämta här i forumet. Bara "tyckare" finns som kommer med dumma kommentarer, men aldrig ställer upp.
Fint att ha en "titel", här som i föreningen. Men att man måste göra något tycks ingen förstå. Här som i föreningen.
Projektet Föreningen Ubuntu Sverige var ett skämt och ett stort misslyckande.
Jag borde ha vetat bättre.
Det finns inte något stöd att hämta härinne inte.

LJ
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Alla här tycker det är en DÅLIG ide att lägga ned föreningen ...Men ingen gör något att förhindra detta.
Som sagt, jag står fortfarande som ansvarig för allting och jag vill bli av med det så fort som möjligt.
Det finns ju en ny ordförande. Jag förstår inte vad du anser att du är ansvarig för?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Mitt i prick, Håkan. Som vanligt. Hjälp till istället för att komma med konstiga konstaterande.
Jag är firmatecknare, läste du inte det?
HakanS skrev:
Little John skrev:Alla här tycker det är en DÅLIG ide att lägga ned föreningen ...Men ingen gör något att förhindra detta.
Det finns ju en ny ordförande. Jag förstår inte vad du anser att du är ansvarig för?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Detta hitta jag på nätet:

Styrelsens arbete
Årsmötet väljer vilka medlemmar som ska sitta i styrelsen. Hur många ledamöter som ska sitta i styrelsen står i föreningens stadgar.
Ordföranden leder föreningens arbete, sammankallar och leder styrelsens möten. Ordföranden är firmatecknare, tillsammans med kassören. Med firmatecknare menas en person som har fått styrelsens uppdrag att "teckna föreningens firma" d.v.s. har rätt att skriva under avtal som binder föreningen vid vissa åtaganden.

EDIT:

Firmatecknare

Föreningens styrelse utser de personer som ska

teckna föreningens firma. Firmateckning ska för

att vara giltig verkställas av två personer.

Styrelsen kan medge rätt till en av firmatecknarna

att teckna firman upp till belopp som styrelsen fastställer.

Dessa firmateckningar ska redovisas vid

nästkommande styrelsemöte för godkännande.

----------------------

Jag gissar LJ fortfarande står som firmatecknare?

Alltså så borde ju LJ överföra firmateckningen till den nya Ordföranden och Kassören?

Eller har jag missförstått något?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Hjälp till istället för att komma med konstiga konstaterande.
Vad var det som var konstigt?
Little John skrev:Jag är firmatecknare, läste du inte det?
Nej, föreningens ordförande och kassör tecknar firman. Att den nya ordförandens namn och adress ännu inte har meddelats till banken m.m betyder inte att du är fimatecknare.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

HakanS skrev:
Little John skrev:Hjälp till istället för att komma med konstiga konstaterande.
Vad var det som var konstigt?
Little John skrev:Jag är firmatecknare, läste du inte det?
Nej, föreningens ordförande och kassör tecknar firman. Att den nya ordförandens namn och adress ännu inte har meddelats till banken m.m betyder inte att du är fimatecknare.
Firmatecknare är ett personligt uppdrag, inte kopplat till ett uppdrag per se. Alltså kan LJ fortfarande stå som firmatecknare och då måste en anmälan om ändring av firmatecknare in till banken. Att LJ fortfarande är firmatecknare betyder att han får ta ut pengar från föreningens konto och ta lån i föreningens namn, så visst bör det ändras. Men det behöver inte LJ vara inblandad i; det räcker med ett årsmötesprotokoll och stadgar så kan ordförande och/eller kassören ändra det på banken.

LJ är heller inte ansvarig för något i föreningen, det är styrelsen som är det. Däremot är LJ är naturligtvis ansvarig för sina handlingar som privatperson; om han skulle ta ut pengar eller ta ett lån för föreningens räkning, som föreningen inte beslutat om, så är väl det närmast egenmäktigt förfarande eller trolöshet mot huvudman. Men det förutsätter jag är uteslutet att han skulle göra.

Det enda detta betyder är alltså att MA inte kan ta ut pengar, men bär ansvar för föreningen och att LJ kan ta ut pengar, men inte bär något ansvar för föreningen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

djkmmo skrev:Firmatecknare är ett personligt uppdrag, inte kopplat till ett uppdrag per se. Alltså kan LJ fortfarande stå som firmatecknare och då måste en anmälan om ändring av firmatecknare in till banken.
Nja, firmatecknare utses på det efterföljande kontituerande mötet och om LJ fortfarande står som firmatecknare på en bank gör det väl knappast honom till firmateckare juridiskt sett.

Däremot är det fullt möjligt att LJ fortfarande är firmateckare enligt FUSEs stadgar
Föreningens högsta beslutande organ är årsmötet. Däremellan är den beslutande instansen styrelsen. Föreningens styrelse är det verkställande organet. Föreningens firma tecknas av styrelsens ordförande och kassör, var för sig eller båda i förening. Styrelsen kan vid behov ge annan person rätt att ensam teckna föreningens firma.
Men nu var det väl inte denna diskussion som LJ avsåg utan han vill inte längre stå som firmatecknare. Är det så att han nu står som ensam firmatecknare så får han ge styrelsen i uppdrag att utse ny(a) firmatecknare.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

han vill inte längre stå som firmatecknare. Är det så att han nu står som ensam firmatecknare så får han ge styrelsen i uppdrag att utse ny(a) firmatecknare.
Jo..men det verkar också vara problem med att få styrelsen samlad till viktiga möten.

Hur ska dom lösa det?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Huruvida vem som står för vad på pappret kan ju vara betydelselöst. (jag säger inte att det är det alltså, jag kan detta för dåligt)

Men det viktiga är väl frågan huruvida LJ fortfarande är ansvarig för vad andra kan göra? Det är ju inte så kul i så fall - även om jag utgår ifrån att risken för något sådant är väldigt liten...

Tillägg: Sedan undrar jag fortfarande varför diskussioner om FUSE över huvudtaget fortgår här på ubuntu-se.org...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:Huruvida vem som står för vad på pappret kan ju vara betydelselöst. (jag säger inte att det är det alltså, jag kan detta för dåligt)

Men det viktiga är väl frågan huruvida LJ fortfarande är ansvarig för vad andra kan göra? Det är ju inte så kul i så fall - även om jag utgår ifrån att risken för något sådant är väldigt liten...

Tillägg: Sedan undrar jag fortfarande varför diskussioner om FUSE över huvudtaget fortgår här på ubuntu-se.org...
Kanske inte så konstigt. Initiativet togs härifrån, och om det inte funkar drabbar
det hela ubuntu-rörelsen i Sverige, men kanske behöver FUSE en egen tavla?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Konstigt nog så bryr jag mig fortfarande då någon måste snarast möjligt skriva under skattedeklarationen.
Förstår du nu HåkanS att det inte hjälper med dina konstiga regel-påpekanden? Du borde veta bättre eller så läser du helt enkelt inte vad jag skriver.
Det är jag som på pappret fortfarande är firmatecknare. Ingen annan, så länge inte underskrifter ligger i originalet ( inkl.personnummer och adresser) hos skatteverket.
Vem ska skriva under? Den nya styrelsen? Finns dom?

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:
farmfield skrev:Tillägg: Sedan undrar jag fortfarande varför diskussioner om FUSE över huvudtaget fortgår här på ubuntu-se.org...
Kanske inte så konstigt. Initiativet togs härifrån, och om det inte funkar drabbar
det hela ubuntu-rörelsen i Sverige, men kanske behöver FUSE en egen tavla?
Ok. Jag förstår tanken men ser ändå föreningen som en fristående organisation och att aktiviteter och 'bedömningar' av den kan ske inom den organisationen - ja dom har ett eget forum t.ex... Jag ser det lite som att medlemmar här skulle sitta och diskutera hur Knopparps Ornitologiska förening sköts, varför skulle det göras nån annan stans än inom den föreningen liksom? Sen kan man ju tycka vad man vill om hur någonting sköts, visst, men tycker nivån på 'tyckandet' varit absurd... Men det är bara min åsikt såklart.

Tillbaka till frågeställningen. LJ vill snarast bli av med sitt ansvar som 'firmatecknare' för föreningen. Hur löser han det rent praktiskt? För det är en rent praktisk frågeställning, inte en fråga om att tycka nåt, eller hur...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Little John skrev:Konstigt nog så bryr jag mig fortfarande då någon måste snarast möjligt skriva under skattedeklarationen.
Det är den nya styrelsen som måste ta tag i detta omgående. De måste konstituera sig och bl.a skicka in det protokollet eller åtminstone ett protokollutdrag till skatteverket. Hör med skatteverket hur de vill ha det.

Vidare, betalar ni skatt så måste ni givetvis deklarera. Annars, skicka in en ansökan om befrielse att deklarera. Gäller i fem år, sen måste man skicka in en ny ansökan.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

illbaka till frågeställningen. LJ vill snarast bli av med sitt ansvar som 'firmatecknare' för föreningen. Hur löser han det rent praktiskt? För det är en rent praktisk frågeställning, inte en fråga om att tycka nåt, eller hur...
Styrelsen utser 2 nya firmatecknare (ordförande + Kassör) efter omröstning i styrelsen tror jag när LJ begärt entledigande på ett styrelsemöte..eller sker det automatiskt?

Hur brukar det gå till i såna här fall? Vad säger regelboken?

???
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:
illbaka till frågeställningen. LJ vill snarast bli av med sitt ansvar som 'firmatecknare' för föreningen. Hur löser han det rent praktiskt? För det är en rent praktisk frågeställning, inte en fråga om att tycka nåt, eller hur...
Styrelsen utser 2 nya firmatecknare (ordförande + Kassör) efter omröstning i styrelsen tror jag när LJ begärt entledigande på ett styrelsemöte..eller sker det automatiskt?

Hur brukar det gå till i såna här fall? Vad säger regelboken?

???
IRL brukar väl ofta den nyvalda styrelsen hålla ett konstituerande möte
direkt efter årsmötet, innan man dragit iväg åt olika håll, så att formaliteterna
blir avklarade.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bowmore skrev:Det är den nya styrelsen som måste ta tag i detta omgående. De måste konstituera sig och bl.a skicka in det protokollet eller åtminstone ett protokollutdrag till skatteverket. Hör med skatteverket hur de vill ha det.
Hoppsan, måste tyvärr citera mig själv ser jag :-[
Deklarationen kommer ju till föreningsadressen så det är den som behöver ändras. Så för din del är det bara att skicka deklarationen vidare till den till den nya styrelsens firmatecknare, normal brukar det bli kassören. Men jag vet inte vem eller vilka de är men det står som sagt i det kontituerande mötesprotokollet.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Urban Anjar skrev:IRL brukar väl ofta den nyvalda styrelsen hålla ett konstituerande möte
direkt efter årsmötet, innan man dragit iväg åt olika håll, så att formaliteterna
blir avklarade.
Japp, det brukar vara praxis även i "verkligheten" :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Bowmore skrev:
Urban Anjar skrev:IRL brukar väl ofta den nyvalda styrelsen hålla ett konstituerande möte
blir avklarade.
Japp, det brukar vara praxis även i "verkligheten" :)
Dåså..då är det bara genomföra det på det sättet så slipper LJ vara firmatecknare om han nu inte längre vill vara det.

Nån som medd. honom om det?

EDIT: Jag medd. honom!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"