Råkade sabba mina Realtek ljud drivisar!

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
Armani

Råkade sabba mina Realtek ljud drivisar!

Inlägg av Armani »

Hej IGEN!

La in en färsk installation av nya 8.10 x64 och installerade realtek audio drivers för ALC888 eller något sånt.
Det jag gjorde fel var att extrahera alla filer på skrivbordet, köra classiska ./configure, make o make install och sedan försökte jag ta bort mappen. En del raderades o en del kunde inte raderas då det användes, förens då insåg jag att man måste ha kvar den mappen.

Första frågan: Raderar man inte mappen man kört make från efter installation vanligtvis? varför har jag för mig det!

Jag försökte åtgärda detta genom att installera ny i ~/.realtek o körde make historian där men ljudet fungerar fortf. inte.

Fråga två: Vart installerar man vanligtvis drivisar, är det i home mappen?
Fråga tre: Kan ni hjälpa mig få bort alla rester från gamla installationen så jag kan sätta in nya färska?

Tusen tack

/Armani
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Råkade sabba mina Realtek ljud drivisar!

Inlägg av palle-kuling »

Förhoppningsvis så har "Makefile" filen ett "uninstall" val. Då bör du ju kunna köra "sudo make uninstall".
Sudo, för att drivrutiner är "kernel moduler" och bör ligga i "/lib/modules/<kernelversion>", där du inte har skrivrättigheter.
Efter detta bör du köra "sudo depmod -a" för att uppdatera kerneln om nya/borttagna kernel moduler. Och sen starta om givetvis.
Hoppas inte något vart överskrivet i installationsmomentet bara...

Lycka till!
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Armani

Inlägg av Armani »

Oj oj oj, jag har nog ställt till det nu. drivern bestod av 3 kataloger alsa-driver, alsa-lib och alsa-util. Jag installerade de två första och försökte med den tredje men det fungarade inte. Sen när jag raderade dessa kataloger följde hela alsa-utils med, allt innehåll i alsa-driver men allt i alsa-lib VERKAR vara i.

Så nu testade jag dina tips och resultatet blev följande:

alsa-lib$sudo make uninstall
make: *** Ingen regel för att skapa målet "acinclude.m4", som behövs till "Makefile.in". Stannar.

alsa-driver$sudo make uninstall
make: *** Ingen regel för att skapa målet "uninstall". Stannar.

Sen testade jag uppdatera kerneln iaf (hoppades på mirakel efter min andra installation) men inget har hänt.

Har du fler idéer =D
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Det här kan bli knepigt. Du måste nog köra en "./configure" innan du kan köra "make uninstall".

Sen, så brukar jag aldrig råda någon att installera mer än just alsa-driver biten, pga att du kan installera nya moduler, utan att skriva över något.
Men när du installerar alsa-utils etc så skriver du verkligen över relativt kritiska systemfiler, som ingår i ubuntus bas-system. Om man vet vad man sysslar med så är väl det ok.

Men jag antar att du skulle kunna köra "./configure && make uninstall" där det går, och sen tvinga pakethanteraren att installera om alsa-utils etc från paketförråden så det kanske blir lite ordning igen. Testa;

Kod: Markera allt

sudo aptitude reinstall alsa-base alsa-utils libasound2 libasound2-plugins linux-sound-base
När det gäller realteks alsa, det är ju bara en modifierad variant av den man kan ladda från ALSAs hemsida, så jag tror du kan installer alsa-driver som jag rekommenderar här (långt ner i tråden);
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 41#p277841
Armani

Inlägg av Armani »

palle-kuling skrev:Det här kan bli knepigt. Du måste nog köra en "./configure" innan du kan köra "make uninstall".

Sen, så brukar jag aldrig råda någon att installera mer än just alsa-driver biten, pga att du kan installera nya moduler, utan att skriva över något.
Men när du installerar alsa-utils etc så skriver du verkligen över relativt kritiska systemfiler, som ingår i ubuntus bas-system. Om man vet vad man sysslar med så är väl det ok.
Om man som mig inte vet vad man sysslar med är det alltså inte okej. Men det låter som något man bör känna till, vart hittar jag den delen av bassystemet och hur kan man pilla på det själv (så jag kan lära mig)?
palle-kuling skrev:Men jag antar att du skulle kunna köra "./configure && make uninstall" där det går, och sen tvinga pakethanteraren att installera om alsa-utils etc från paketförråden så det kanske blir lite ordning igen. Testa;

sudo aptitude reinstall alsa-base alsa-utils libasound2 libasound2-plugins linux-sound-base
Ska testa nåär jag kommer hem på söndag, men ska jag då köra "./configure && make uninstall" först eller ska jag direkt ge mig på kodstycket?

palle-kuling skrev:När det gäller realteks alsa, det är ju bara en modifierad variant av den man kan ladda från ALSAs hemsida, så jag tror du kan installer alsa-driver som jag rekommenderar här (långt ner i tråden);
Då testar jag först att avinstallera enligt föregående citat och sen installera denna länk. Låter det som en bra plan?

Tack för hjälpen, ska testa så fort jag kommer hem.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Men det låter som något man bör känna till, vart hittar jag den delen av bassystemet och hur kan man pilla på det själv
Nu kanske jag fick det att låta svårare än vad det är ;)
Jag råkar veta att (iaf de flesta) paketen jag rekommenderade dig att installera om, och som inkluderar bitar från alsa, ingår i en ren ubuntu installation.
Såna här "installers", men också "binära installers" (typ *.run eller *.sh filer) är ointelligenta. Dom skriver rakt över ALLT utan eftertanke (för det mesta).
Det är ju därför vi använder pakethanterare, för dom varnar om du försöker intallera något dumt, samt att dom rensar upp efter sig ;)
Ska testa nåär jag kommer hem på söndag, men ska jag då köra "./configure && make uninstall" först eller ska jag direkt ge mig på kodstycket?
Nä, prova "./configure && sudo make uninstall", OBS jag glömde sudo där. Sen provar du installera om paketen.
Då testar jag först att avinstallera enligt föregående citat och sen installera denna länk. Låter det som en bra plan?
Ja. Men var medveten om att vi inte vet om du lyckades återställa systemet som det ska se ut, så det är inte 100% säkert att det kommer funka.
Men, visst ska jag hålla tummarna! :)
Armani

Inlägg av Armani »

Hej igen!

Tack för tipsen. Jag har testat nu men har inte lyckats återställa systemet. ./configure går inte att köra, "Filen eller mappen finns inte". Måste bero på att jag lyckats radera så mycket från katalogerna.

Ska prova installera länken du skickade och om det inte går funderar jag på att köra en ominstallation. Har ändå precis gjort det. har du någon idé om hur man kan återställa basconfigurationerna på något sett, kanske med alt cdn?

Vänligen
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Mitt bästa råd var ju "aptitude reinstall" med de paketen jag kunde tänka mig skrevs över förut :(
Så nej, jag har nog inget bättre råd.
Men, nästa gång du installerar ALSA, gör bara det (om du kan undvika resten) med "driver" komponenten, enligt mina intruktioner i länken jag gav dig. Och du, spara (source) katalogen tills du vet att det funkar, så du kan köra en "sudo make uninstall" om det inte skulle göra det.
Armani

Inlägg av Armani »

palle-kuling skrev:Mitt bästa råd var ju "aptitude reinstall" med de paketen jag kunde tänka mig skrevs över förut :(
Så nej, jag har nog inget bättre råd.
Men, nästa gång du installerar ALSA, gör bara det (om du kan undvika resten) med "driver" komponenten, enligt mina intruktioner i länken jag gav dig. Och du, spara (source) katalogen tills du vet att det funkar, så du kan köra en "sudo make uninstall" om det inte skulle göra det.
Jag har ominstallerat hela systemet då det ändå var färskt.
Vad är source katalogen? Är det den jag befinner mig i när jag kör ./configure och make... ? Den jag trodde jag kunde ta bort som paja allt? Så man ska alltså kunna ta bort den iaf. Men varför gick inte min då?

Oki, jag ska enbart installera driver nästa gång. Tack
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Vad är source katalogen? Är det den jag befinner mig i när jag kör ./configure och make... ?
Jo. Det är den katalogen jag menar. Det bör aldrig finnas några kopplingar i systemet till den katalogen, så den bör vara helt säker att radera, förutom att den innehåller information om vilka filer som kopierades ut i filsystemet (som brukas vid "uninstall"), som du kanske vill spara, om du vill avinstallera någon gång.
Den jag trodde jag kunde ta bort som paja allt? Så man ska alltså kunna ta bort den iaf. Men varför gick inte min då?
Att du tog bort den, "pajade" ingenting. Förutom att "uninstall" informationen försvann, med katalogen. Att något slutade funka i samband med att du tog bort den katalogen bör inte vara relaterat till detta.
Men, kanske att det hade gått bättre att avinstallera och återställa systemet, om du hade sparat den. Svårt att säga nu.
Det är svårt att spekulera i varför det "gick åt helvete" för dig, men jag kan tänka mig flera anledningar. Som sagt, det här med installation från källkod, kräver ett visst handlag med linux.
Armani

Inlägg av Armani »

Där ser man, jag var inte helt ute och cykla trots allt. Finns det någon generell riktlinje för vart man förvarar den informationen (mapp, synlighet o.s.v.), syftar på source mappen?

Sjukt konstigt att den vägrade raderas då! Det måste vart något konstigt jag gjort som inte tillät mig radera den mappen och vissa filer innuti. =S
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Förmodligen så försökte du ta bort den som "vanlig" användare, men körde något steg i processen med sudo, skapades förmodligen filer ägda av "root" användaren i source mappen. Kanske "sudo make install" (som man måste köra som root om det ska funka). I sådana fall måste du ta bort mappen när du kör nautilus som "Administratör" ( apt://nautilus-gksu om du vill högerklicka), eller
sudo rm -r <katalognamn>. OBS - var försiktig med det senare kommandot, det raderar ALLT i underkataloger.
Nä, det finns väl igentligen inga regler när det gäller källkod, och vart du sparar den. Jag brukar ha en "temp" mapp i min hemmamapp, där har jag en "src" katalog med eventuella grejer jag måste kompilera.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Jag hade ett liknande problem. Ljudet strulade så googlade och fick reda på att man kan ladda ner ett script som laddar ner och installerar senaste alsa. Ljudet och all ljudhårdvara försvann. Provade att söka i synpatic om ominstallera allt jag hittade om alsa. Hjälte dock inte. Googlade igen och hittade detta. Och det fixade biffen! Så tack så mycket palle-kuling! :)
palle-kuling skrev:Det här kan bli knepigt. Du måste nog köra en "./configure" innan du kan köra "make uninstall".

Men jag antar att du skulle kunna köra "./configure && make uninstall" där det går, och sen tvinga pakethanteraren att installera om alsa-utils etc från paketförråden så det kanske blir lite ordning igen. Testa;

När det gäller realteks alsa, det är ju bara en modifierad variant av den man kan ladda från ALSAs hemsida, så jag tror du kan installer alsa-driver som jag rekommenderar här (långt ner i tråden);
Skriv svar

Återgå till "Ljud"