Har 1 hårddisk på 100gb (93.1)
Har delat den i 2 delar C:\ (10.9gb) <--- Här ligger mitt Windows E:\ (82.2) <-- Diverse annat bös.
C:\tänkte jag inte pilla på, Det är från E:\ jag tänkte ta 10gb ifrån och installera linux på.
10 GB är inte så mycket om du tänker arbeta på systemet på allvar

I alla fall inte om du även ska ha mediafiler på den. Oavsett fall:
När du ska partitionera kommer du se att det finns en hd. Den kommer nog heta hd0 eller hd1, antagligen 0. Du kommer också se att du redan två partioner på den. De kommer kanske heta något i stil med sda eller sdb eller liknande. Genom att se på dem bör du kunna förstå vilken som ditt Win ligger på, bl.a eftersom de är olika storlek.
Den största, på 80 Gb, ska du nu dela in 2 eller 3 partitoner. Innan du börjar är det bäst om du kan ta backup på den eftersom det i många fall är lättast att helt enkelt radera allt på den istället för att försöka storleksändra den.
Så. Nu väljer du den, inne i GParted (som är vad Ubuntus installationsprogram använder om du tar manuell partitionering), och "tar bort den". Sedan skapar du 3 eller 4 nya partitioner:
a. En stor på 65 GB som du kommer använda för ditt Windowsgejs.
b. En som är dubbelt så stor som din RAM eller åtminstone lika stor som den, som du ska välja att göra till
/swap i partiotonshanteraren Gparted.
c. En som är resten av utrymmet, som du ska göra till
/
(d. Överkurs: Många hade skapat en till i c, som man gör till /home som är en där "Dina dokument" kommer finnas och där alla inställningar för systemet kommer sparas. Om man senare installerar om sitt Ubuntu behöver man t.ex. inte röra den partitionen och allt kommer i teorin vara inställt av sig självt även i det nya systemet. Själv är jag dock skeptisk till att det är lönt och ser en massa problem framför mig även om jag själv partitionerat på det sättet ...så bdu kan nog strunta i denna punkten helt.)