hur editera menu.lst (grub)?

Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

hur editera menu.lst (grub)?

Inlägg av simonw »

jag har på min extra dator installerat ubuntu jaunty och fedora 10, i den ordningen (tidsmässigt och fysiskt på hårddisken). bara för att det är kul at testa nya grejer. :D Men eftersom fedora 10s grub inte stödjer ext4 valde jag att behålla den från ubuntu, problemet är att jag inte vet hur jag ska få grub att känna av fedora installationen. update-grub ger inget. Om någon med fedora på sin burk kan posta ett utdrag ur menu.lst (eller grub.config i fedora har jag lärt mig :)) som visar hur fedora vill at det ska vara så ska jag nog kunna anpassa det för att passa mig. Eller om nån bara är gud på grub så hjälper ju det med.

Tack på förhand.

Ha det fint
//Simon
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: hur editera menu.lst (grub)?

Inlägg av Ulsak »

överst i menu.lst ser man lite tips och exempel på hur man gör för att redigera i menu.lst

Jag har lite problem med de senaste kernels ( 2.6.27.12 resp 2.6.27.13) och jag löste det genom att bortkommentera raderna för dessa kärnor
med ## före varje rad.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

simonw skrev:update-grub ger inget.
Helt riktigt, update-grub uppdaterar bara menu.lst map parametrarna satta i början i filen. Ska man uppdatera grub så att man även får med nya OS som Fedora så behöver man installera om grub, dvs med grub-install.

Om jag vore du så skulle jag istället "kedja" (chainloader) Fedora från Ubuntus menu.lst, dvs på samma sätt som man gör med Windows. Nu finns det nog ingen wiki som beskriver det fallet men tycker det är lite enklare och ger också fördelen att man inte binder upp sig till en specifik kärnversion, i ditt fall aktuell Fedora-kärna.

I så fall börja med att klistra ut svaret på

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
och ange vilka som är Fedora-partitioner.

Alternativet är att anropa Fedora med title-, root-, kernel- och initrd-raderna analogt det du har för Ubuntu. Borde fungera om du kopierar de raderna från Fedoras fil /boot/grub/grub.conf och lägger de i Ubuntus menu.lst efter Other, dvs i slutet. Nackdelen här är som sagt att om du i Fedora får en ny kärnversion så kommer du ändå att boota upp den explicit angivna kärnan så länge du inte manuellt uppdaterar kärnversionen i Ubuntus menu.lst. Under Dator ska du hitta Fedoras boot-partition. Har du installerat default ligger nog resten som LVM.
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Inlägg av simonw »

ok, jag har petat runt lite på egen hand och hittat fulla lösningar som jag ska testa. Har även petat lite i datorn vilket leder till att jag nu installerar fedora och ubuntu på nytt plus övrigt som kan komma att installeras. :D postar en lösning om det funkar, kan vara trevligt o ha en liten howto på det.

Detta gav mig lite idéer: http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=3506

Ha det

//Simon
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Inlägg av simonw »

Hallå igen,

det var ju inte så lurigt när man visste vad man skulle göra :D Installerade Fedora igen, med grub denna gång fast inte i MBR utan på root partitionen, i ubuntus menu.lst lade jag sen

Kod: Markera allt

title Fedora
rootnoverify (hd0,x)
chainloader +1 
där x är partitionen med grub. enkelt :D Mina problem nu har mer med att vänja mig med Fedoras sätt att göra saker.

Ha det
W. I. E. Gates
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"