"Automounta" en hårddisk [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
"Automounta" en hårddisk [LÖST]
Hej
Varje gång jag startar Ubuntu måste jag mounta min hårddsik, tror att det heter så.
Jag har förutom disken Ubuntu är installerad på ytterligare en på 80 gig.
Om jag ska ladda ner någonting från internet, gnome-look.org till exempel och vill lägga detta på den här disken måste jag alltid starta den först annars hittas den inte.
Ska det vara på detta viset eller finns det någon sätt att "automounta" en hårddisk?
Varje gång jag startar Ubuntu måste jag mounta min hårddsik, tror att det heter så.
Jag har förutom disken Ubuntu är installerad på ytterligare en på 80 gig.
Om jag ska ladda ner någonting från internet, gnome-look.org till exempel och vill lägga detta på den här disken måste jag alltid starta den först annars hittas den inte.
Ska det vara på detta viset eller finns det någon sätt att "automounta" en hårddisk?
Senast redigerad av 1 ICE, redigerad totalt 5 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: "Automounta" en hårddisk
Jepp, det heter "mounta", eller "montera" tror jag man kan säga på svenska.
Jepp, det går att få hårddisken att automatiskt monteras. Vill man manuellt mockal med config-filer så finns det en guide, http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Vill man hellre ha ett program som tar han om det så Program → Lägg till/ta bort installera Diskhanterare (Disk manager) sen återfinns den under System → Administration
Diskhanteraren startar automatiskt och monterar partitioner som den hittar, jag läste nån gång nånstans att om man har tex en usb-hårddisk så monteras den och sen måste man använda administrativa rättigheter för att avmontera den. Men det kanske är fixat nu. Iaf så kan man lätt gå runt detta genom att inte låta Diskhanteraren starta automatiskt, System → Inställningar → Sessioner, avbocka Diskhanteraren.
Jepp, det går att få hårddisken att automatiskt monteras. Vill man manuellt mockal med config-filer så finns det en guide, http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Vill man hellre ha ett program som tar han om det så Program → Lägg till/ta bort installera Diskhanterare (Disk manager) sen återfinns den under System → Administration
Diskhanteraren startar automatiskt och monterar partitioner som den hittar, jag läste nån gång nånstans att om man har tex en usb-hårddisk så monteras den och sen måste man använda administrativa rättigheter för att avmontera den. Men det kanske är fixat nu. Iaf så kan man lätt gå runt detta genom att inte låta Diskhanteraren starta automatiskt, System → Inställningar → Sessioner, avbocka Diskhanteraren.
-
- Kontakt:
Ah, vad gött.
Den kanske kan hitta min mp3-spelare också som Ubuntu själv inte hittade.
Får testa det i kväll.
Tack
Den kanske kan hitta min mp3-spelare också som Ubuntu själv inte hittade.
Får testa det i kväll.
Tack
-
- Kontakt:
Nu ha jag testat runt lite på allt möjligt här.
Dock hittar jag inte Diskhanteraren när jag söker på det.
Är det något exernt paket man måste installera som med VLC?
Dock hittar jag inte Diskhanteraren när jag söker på det.
Är det något exernt paket man måste installera som med VLC?
- Cadryc
Du kör Intrepid va? Om jag går till Program → Lägg till/ta bort och väljer "Alla tillgängliga program", och en söker på "diskhanterare" (utan ") så ser jag den. Pröva annars att söta på "disk manager".
Annars så kan du installera paketet disk-manager med System → Administration → Pakethanteraren Synaptic, eller genom terminalen med sudo apt-get install disk-manager
Annars så kan du installera paketet disk-manager med System → Administration → Pakethanteraren Synaptic, eller genom terminalen med sudo apt-get install disk-manager
-
- Kontakt:
Ursäkta att det tog sådan tid att svara.
Var tvungen att vänta med att testa tills jag kom hem från jobbet.
Nu hittade jag diskhanteraren, missade att välja "Alla tillgängliga program" slarvfel från min sida.
Nu till nästa problem, det fungerar inte.
Diskhanteraren är installerad och jag testade med att starta om systemet men ikonen på skivbordet för sdb1 kommer fortfarande inte upp. Jag måste välja disken från menyn för att aktiveta den.
Vi kan ta ett exempel. Min skrivbordsbild ligger i sdb1.
När jag startar datorn är bakgrunden brun, den hittar inte bilden.
Jag måste går in på "Platser" -> "80,0 GB-media" och öppna disken innan skrivbordbilden kommer fram.
Borde inte bilden komma fram automatiskt om disken aktiveras vid uppstart?
Måste man kanske sätta Diskhanteraren på autostart?
Hur gör jag i så fall det? Aldrig gjort i Ubuntu.
Tack för länkarna, jag har kikat runt lite på dem under dagen.
Var tvungen att vänta med att testa tills jag kom hem från jobbet.
Nu hittade jag diskhanteraren, missade att välja "Alla tillgängliga program" slarvfel från min sida.
Nu till nästa problem, det fungerar inte.
Diskhanteraren är installerad och jag testade med att starta om systemet men ikonen på skivbordet för sdb1 kommer fortfarande inte upp. Jag måste välja disken från menyn för att aktiveta den.
Vi kan ta ett exempel. Min skrivbordsbild ligger i sdb1.
När jag startar datorn är bakgrunden brun, den hittar inte bilden.
Jag måste går in på "Platser" -> "80,0 GB-media" och öppna disken innan skrivbordbilden kommer fram.
Borde inte bilden komma fram automatiskt om disken aktiveras vid uppstart?
Måste man kanske sätta Diskhanteraren på autostart?
Hur gör jag i så fall det? Aldrig gjort i Ubuntu.
Tack för länkarna, jag har kikat runt lite på dem under dagen.
- Cadryc
Jo, bakgrundsbilden borde dyka upp automatiskt.
Om du går till System → Administration → Diskahanterare, syns hårddisken där och kan du välja att monter den då, och bocka för den. Om den inte blir monterad automatiskt vid nästa start så sätt Diskhanteraren att starta automatiskt och starta om igen.
Om du går till System → Administration → Diskahanterare, syns hårddisken där och kan du välja att monter den då, och bocka för den. Om den inte blir monterad automatiskt vid nästa start så sätt Diskhanteraren att starta automatiskt och starta om igen.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Prova att göra det själv i /etc/fstab kanske? (gksudo /etc/fstab). Man skriver in typ;
UUID=3055c7d8-4535-4e90-9888-0e74fbdc183c /media/Files ext3 relatime 0 2
Det enda man ska tänka på är att skapa katalogen innan man monterar disken där.
Sen, om du vill montera den utan att starta om så skriver du bara
- Disknamn/sökväg (typ /dev/sdb1 eller /dev/disk/by-label/<disknamn> eller UID=<uid>)
- monteringspunkt (/media/disknamn)
- filsystem (ext3, ntfs-3g el vfat)
- val (relatime om det är en ext3 partition)
- 0 2 (val för filsystemskoll, brukar vara "0 2" för icke systemdiskar)
UUID=3055c7d8-4535-4e90-9888-0e74fbdc183c /media/Files ext3 relatime 0 2
Det enda man ska tänka på är att skapa katalogen innan man monterar disken där.
Kod: Markera allt
sudo mkdir /media/<disknamn>
sudo mount -a
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Kontakt:
Hm, jag är inte riktigt säker på att jag förstod det där.
Det där är en sådan sak man bara behöver göra en sak, eller måste man göra på varje uppstart?
Vad är strängen i början som börjar på UUID?
Vad står etc och fstab för?
Cadryc:
Jag ska testa det också strax så får vi se vad den säger.
Det där är en sådan sak man bara behöver göra en sak, eller måste man göra på varje uppstart?
Vad är strängen i början som börjar på UUID?
Vad står etc och fstab för?
Cadryc:
Jag ska testa det också strax så får vi se vad den säger.
- Cadryc
Det palle-kuling skrev om finns beskrivet på http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner (som jag länkade till i min första post) och är det manuella tillvägagångsättet, Diskhanteraren ska åstadkomma samma sak.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Oavsett om du vill göra det manuellt, eller köra med diskmanager så kan jag ju i allafall svara på dina frågor 
Sträng?
Om det vore windows så kanske det skulle se ut som "C:\etc\fstab.txt" kanske?
Så kommandot "sudo gedit /etc/fstab" öpnnar filen med gedit (texteditorn), och sudo ger dig utökade rättigheter, som behövs när man pillar med systemfiler!

Bara en gång.Det där är en sådan sak man bara behöver göra en sak, eller måste man göra på varje uppstart?
Man kan montera disken med dess UID. Det kan du få fram med kommandotVad är strängen i början som börjar på UUID?
sudo vol_id /dev/sdb1
Ingenting. Det är en sökväg. /etc är katalogen fstab är filen.Vad står etc och fstab för?
Om det vore windows så kanske det skulle se ut som "C:\etc\fstab.txt" kanske?
Så kommandot "sudo gedit /etc/fstab" öpnnar filen med gedit (texteditorn), och sudo ger dig utökade rättigheter, som behövs när man pillar med systemfiler!

MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Kontakt:
Ah, nu har vi fått den biten att fungera.
Då var det bara de övriga tjugo felen kvar. Men det får bli en annan historia.
Tusen tack för hjälpen och era förklaringar.
Nu är jag med på allt ni skrev.
Trevlig kväll.
Då var det bara de övriga tjugo felen kvar. Men det får bli en annan historia.
Tusen tack för hjälpen och era förklaringar.
Nu är jag med på allt ni skrev.
Trevlig kväll.