Audacious, spela över nätverk! [LÖST]

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Audacious, spela över nätverk! [LÖST]

Inlägg av fashoin »

Kanske inte är rätt forumskategori men jag hitta ingen för mjukvaror!

Jag har problem att spela musik som ligger på nätverket men Audacious!

Drar en låt som ligger på nätverket (på en annan dator vill säga) och släpper den i spellistan!
men när jag trycker play händer inget!
har provat att dubbelklicka på låten men fortfarande stendött!

Är de någon där ute som vet om Audacious klarar av att spela musik från nätverket!??

Har testat att öppna samma låtar med andra spelare och då funkar de!!!
Senast redigerad av 4 fashoin, redigerad totalt 14 gång.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Audacious, spela över nätverk!

Inlägg av palle-kuling »

Nja, när det gäller nätverk så måste spelaren i fråga ha stöd för VFS protokoll.
Igentligen borde det inte vara så komplicerat att ordna, för nuförtiden monteras ju filsystem lokalt med gvfs/fuse under .gvfs i hemmamappen. Men, jag tror inte nautilus ger applikationer (i detta fallet audacious) den lokala sökvägen utan URL sökvägen (smb://...). Detta är planerat för framtiden om jag förstått det rätt.
Ett tips är att göra ett bokmärke i din $HOME/.gvfs och lägga över musiken ifrån den monterade katalogen därifrån istället.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

För att spela musik över nätverk (och överallt annars också för den delen) är MPD helt klart överlägset. Väl värt att kika på kanske?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
fashoin

Inlägg av fashoin »

Tack för att ni engagerar er!!!
dmz skrev:För att spela musik över nätverk (och överallt annars också för den delen) är MPD helt klart överlägset. Väl värt att kika på kanske?
Sökte efter MPD i Lägg till/Ta bort program och då fick jag massa olika träffar!??
Vilken ska man välja MPD con, Sonata, Gimmix etc!!??????
palle-kuling skrev:Nja, när det gäller nätverk så måste spelaren i fråga ha stöd för VFS protokoll.
Igentligen borde det inte vara så komplicerat att ordna, för nuförtiden monteras ju filsystem lokalt med gvfs/fuse under .gvfs i hemmamappen. Men, jag tror inte nautilus ger applikationer (i detta fallet audacious) den lokala sökvägen utan URL sökvägen (smb://...). Detta är planerat för framtiden om jag förstått det rätt.
Ett tips är att göra ett bokmärke i din $HOME/.gvfs och lägga över musiken ifrån den monterade katalogen därifrån istället.
Vad är gvfs? Ska jag gå in på server datorn och göra ett bokmärke? hänger inte med riktigt!??
förklara gärna lite mer steg för steg!..
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

fashoin skrev:Tack för att ni engagerar er!!!
dmz skrev:För att spela musik över nätverk (och överallt annars också för den delen) är MPD helt klart överlägset. Väl värt att kika på kanske?
Sökte efter MPD i Lägg till/Ta bort program och då fick jag massa olika träffar!??
palle-kuling skrev:Nja, när det gäller nätverk så måste spelaren i fråga ha stöd för VFS protokoll.
Vad är gvfs? Ska jag gå in på server datorn och göra ett bokmärke? hänger inte med riktigt!??
Det enda du behöver är mpd på servern och du vill troligen ha någon sorts frontend på datorn där du vill spela upp musiken; t.ex ncmpcpp eller sonata.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

.gvfs är en dold mapp (dolda mappar i nautilus använder en punkt före namnet) i din hemmamapp. När du monterar ett nätverk (när du öppnar ett nätverk, och en ikon som representerar detta hamnar på skrivbordet) finns en mapp som ger lokal tillgång (du har tillgång till filerna i /home/<dittnamn>/.gvfs/<utdelningsnamn> som att de skulle vara filer *i* .gvfs och inte på nätverket) till filerna för program som inte fattar det här med nätverk. Så i klartext, är det ett program som inte klarar nätverk, öppna mappen .gvfs/<utdelningsnamn> och lägg över dom i spellistan därifrån istället för från ikonen på skrivbordet.
Det är alltså ett sätt att lura mediaspelaren att filerna skulle ligga på *din* dator och inte på nätverket.
Det betyder också att du måste öppna samma nätverkplats varje gång du skall spela upp din playlist igen, så filerna hamnar under .gvfs innan du trycker play (om du startar om datorn etc).
Bokmärket var bara ett förslag, om du skulle vilja navigera dit (/home/<dittnamn>/.gvfs) oftare utan att välja "visa dolda filer" i din filbläddrare (nautilus).

Det finns sätt att "montera", som det kallas, enheter permanent, dvs utan att du måste öppna dem genom att navigera till nätverk och klicka på utdelningen så den "monteras" (hamnar på skrivbordet).
Ungefär som att andra diskar kan "monteras" vid uppstart, kan du montera nätverkenheter vid uppstart. Det är inget du behöver fundera på nu, men om du skulle vilja så går det att göra. Jag antar att det är liknande att mappa nätverksenhet till typ Z:\ (eller vilken bokstav som helst) i windows.
Ta det inte som en förolämpning, men du kanske ska vänta med MPD/sonata tills du har lite större erfarenhet av hur saker och ting fungerar i linux. Men det är en bra spelare.
Senast redigerad av 1 palle-kuling, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

palle-kuling skrev: Ta det inte som en förolämpning, men du kanske ska vänta med MPD/sonata tills du har lite större erfarenhet av hur saker och ting fungerar i linux. Men det är en bra spelare.
Är det inte svårare att strula med att få audacious att streama över nätverket? :P
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Är det inte svårare att strula med att få audacious att streama över nätverket? :P
Det verkar bara som att fashoin inte är så van med gnu/linux. Jag antar att han/hon kanske skulle ha lite problem med termer som daemon, localhost, config, client, server.
Det bästa vore väl att bara monterautdelningen under /mnt/<utdelning> så vore det bara att spela med vadsomhelt, men .gvfs funkar ju också, så varför inte?
Men för all del, jag kanske gör en höna av en fjäder ang mpd/sonata? :)
fashoin

Inlägg av fashoin »

palle-kuling skrev:
Det verkar bara som att fashoin inte är så van med gnu/linux. Jag antar att han/hon kanske skulle ha lite problem med termer som daemon, localhost, config, client, server.
Det bästa vore väl att bara monterautdelningen under /mnt/<utdelning> så vore det bara att spela med vadsomhelt, men .gvfs funkar ju också, så varför inte?
Men för all del, jag kanske gör en höna av en fjäder ang mpd/sonata? :)
Nej jag är itne så van! och därav anledningen till att man skriver i ett forum!
kan inte hitta mappen .gvfs som du pratar om under /home/<mittnamn>/

finns massa andra dolda mappar men inte just den.

De där om att monterna utdelning under /mnt/<utdelning>
är de så mycke krångligare än nått annat?
fashoin

Inlägg av fashoin »

palle-kuling skrev:
.gvfs är en dold mapp (dolda mappar i nautilus använder en punkt före namnet) i din hemmamapp. När du monterar ett nätverk (när du öppnar ett nätverk, och en ikon som representerar detta hamnar på skrivbordet) finns en mapp som ger lokal tillgång (du har tillgång till filerna i /home/<dittnamn>/.gvfs/<utdelningsnamn> som att de skulle vara filer *i* .gvfs och inte på nätverket) till filerna för program som inte fattar det här med nätverk. Så i klartext, är det ett program som inte klarar nätverk, öppna mappen .gvfs/<utdelningsnamn> och lägg över dom i spellistan därifrån istället för från ikonen på skrivbordet.
Det är alltså ett sätt att lura mediaspelaren att filerna skulle ligga på *din* dator och inte på nätverket.
Det betyder också att du måste öppna samma nätverkplats varje gång du skall spela upp din playlist igen, så filerna hamnar under .gvfs innan du trycker play (om du startar om datorn etc).
Bokmärket var bara ett förslag, om du skulle vilja navigera dit (/home/<dittnamn>/.gvfs) oftare utan att välja "visa dolda filer" i din filbläddrare (nautilus).

Det finns sätt att "montera", som det kallas, enheter permanent, dvs utan att du måste öppna dem genom att navigera till nätverk och klicka på utdelningen så den "monteras" (hamnar på skrivbordet).
Ungefär som att andra diskar kan "monteras" vid uppstart, kan du montera nätverkenheter vid uppstart. Det är inget du behöver fundera på nu, men om du skulle vilja så går det att göra. Jag antar att det är liknande att mappa nätverksenhet till typ Z:\ (eller vilken bokstav som helst) i windows.
Ta det inte som en förolämpning, men du kanske ska vänta med MPD/sonata tills du har lite större erfarenhet av hur saker och ting fungerar i linux. Men det är en bra spelare.
Nu hittade jag mappen! :P
de funkade att spela så!

tack för din hjälp!

Men som jag förstod på dig så kunde man montera på annat sätt för att lätta få de att fungera direkt?
(montera under "mnt")???????????????????
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Men som jag förstod på dig så kunde man montera på annat sätt för att lätta få de att fungera direkt?
Det enklaste är nog om du lägger till kommandot för att montera disken automatiskt, när du startar gnome. Det bör se ut så här någonting;

Kod: Markera allt

gvfs-mount smb://<datornamn>/<utdelningsnamn>
När det funkar (testa först i en terminal), lägg till det i (Panel)>System>Preferences>Sessions>Add
Jag tror du förstår hur det ska fyllas i.

Antingen skapar du ett bokmärke när du väl navigerat till .gvfs/<utdelningsnamn>, eller så drar du den mappen med "hjulet" på musen och skapar en genväg (eller link på engelska) till skrivbordet eller din hemmamapp. Nu bör utdelningen monteras vid login, och genvägen eller bokmärket vara den snabbaste vägen dit.
Det med "monteras under /mnt/<utdelningsnamn>" jag nämde är ett tredje alternativ. Men, jag har hört att det bråkar lite med senare versioner av ubuntu, så, vi låter det vara tills vidare :)
fashoin

Inlägg av fashoin »

palle-kuling skrev:
Det enklaste är nog om du lägger till kommandot för att montera disken automatiskt, när du startar gnome. Det bör se ut så här någonting;

Kod: Markera allt

gvfs-mount smb://<datornamn>/<utdelningsnamn>
När det funkar (testa först i en terminal), lägg till det i (Panel)>System>Preferences>Sessions>Add
Jag tror du förstår hur det ska fyllas i.

Antingen skapar du ett bokmärke när du väl navigerat till .gvfs/<utdelningsnamn>, eller så drar du den mappen med "hjulet" på musen och skapar en genväg (eller link på engelska) till skrivbordet eller din hemmamapp. Nu bör utdelningen monteras vid login, och genvägen eller bokmärket vara den snabbaste vägen dit.
Det med "monteras under /mnt/<utdelningsnamn>" jag nämde är ett tredje alternativ. Men, jag har hört att det bråkar lite med senare versioner av ubuntu, så, vi låter det vara tills vidare :)
De funka att montera via terminalen med: gvfs-mount smb://<datornamn>/<utdelningsnamn
Monteringen ploppar så fint upp på skrivbordet.
men musiken inuti går inte att spela i Audacious... hmmmmm....
någonting händer på vägen!!!
Jag kan ju spela musiken om jag går in i mappen via filbläddraren å drar över den till spellistan!
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

De funka att montera via terminalen med: gvfs-mount smb://<datornamn>/<utdelningsnamn
Monteringen ploppar så fint upp på skrivbordet.
men musiken inuti går inte att spela i Audacious... hmmmmm....
Jo, det är ingen skillnad mot förut. Du måste fortfarande gå igenom .gvfs mappen för app kunna spela filerna med audacious. "Modernare" spelare kan däremot spela filerna från utdelningen som hamnar på skrivbordet.
Kommandot jag gav dig monterar bara utdelningen automatiskt. Så det sker automatiskt vid login. Det "löser" tyvärr inte riktigt problemet dock.

Som sagt, audacious är iof ingen gammal spelare, men den bygger på ett gammalt koncept, och har inte stöd för VFS (virtual file system, typ samba/smb för nätverk).
fashoin

Inlägg av fashoin »

jaha...
ok!
då är jag med på vad du menar palle-kuling!
men tack så mycket för din hjälp i alla fall! huvudsaken är ju att de går!
de e ju inte så ofta man behöer slänga över låtarna i listan ändå!

har man gjort de en gång så ligger dom ju kvar där nästa gång!
ser fram emot fler goda tips från er alla =)

//Anders
Skriv svar

Återgå till "Guider"