Frågor om webbserver.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Frågor om webbserver.

Inlägg av Forcevision »

Hejsan !

Jag har ju en webbserver där några domännamn nu är pekade till denna servern. Funderade lite på hur skriver man i terminal så man sätter att endast användaren har tillgång att skriva till www katalogen ?

Jag använde mig av detta kommandot sudo chmod 777 /home/test är detta rätt eller skall jag skriva på något annat sätt ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Frågor om webbserver.

Inlägg av mcNisse »

chmod 777 är fel metod, den ger alla skrivrättigheter. För en katalog är chmod 755 bättre då kan ägaren skriva och alla andra kan läsa filerna där.
En liten förklaring den första okteten är användarens rättigheter, den andra gruppens och den tredje övriga.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Sedan kan det vara så att fler än den egna användaren måste kunna skriva i www-katalogen. T.ex. finns det en användare som heter www-data som används av webbservern som kan behöva skriva i diverse kataloger (beroende på vad du har för applikationer installerade).

/Micke
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej så chmod 755 då är det endast den användaren som får skriva till katalogen och dom andra kan endast läsa. Sedan undrar jag hur fungerar det med mysql har ju installerat phpmyadmin men där kan jag endast logga in som root. Skulle vilja att vare användare kan logga in och skapa en databas. Varje användare kan logga in men inte skapa någon databas utan endast kolla om det finns några databaser. Hur fixar man detta ? Gärna så att varje användare har max 3 st databaser.

*edit Nu när jag satt rättigheterna chmod 755 på /home/test/www så när jag loggar in på ftp servern och skall lägga in filer i www katalogen går det inte men ändrar jag chmod till 777 fungerar det vad gör jag för fel? När jag skall lägga upp filerna loggar jag in som användaren till www katalogen.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"