Utloggningsfönstret

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Utloggningsfönstret

Inlägg av Svento »

Finns det nåt sätt att lägga till alternativen Stäng av och Starta om i utloggningsfönstret? Alltså så att dom alternativen också kommer upp t ex när man trycker Ctrl + Alt + Delete eller trycker på en utloggningsknapp?
StefanB

Re: Utloggningsfönstret

Inlägg av StefanB »

Svento skrev:Finns det nåt sätt att lägga till alternativen Stäng av och Starta om i utloggningsfönstret? Alltså så att dom alternativen också kommer upp t ex när man trycker Ctrl + Alt + Delete eller trycker på en utloggningsknapp?
Om du högerklickar i panelen och väljer "Lagg till i panelen..." så kan du lägga till knappen "Stäng av..." som innehåller de funktionerna. Funktionen finns även i Systemmenyn.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är så att du klickar uppe till höger och får en lista med Gästsession, Lås skärm, Logga ut osv, och där saknar Stäng av och starta om, så har jag en fix. System → Inställningar → Sessioner → Lägg till och i kommandoraden skriv in gnome-power-manager. Nästa gång du loggar in så borde Stäng av och Starta om vara tillbaka.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Grejen är att jag vill ta bort panelen och därmed menyn och sköta allt från Cairo-dock. I dockan finns ingen knapp för avstängning, bara för utloggning. Men om jag kan ändra inställningarna eller ladda hem nåt skit som gör att utloggning och avstängning är samma kommando så kanske det skulle lösa sig.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Svento skrev:Finns det nåt sätt att lägga till alternativen Stäng av och Starta om i utloggningsfönstret? Alltså så att dom alternativen också kommer upp t ex när man trycker Ctrl + Alt + Delete eller trycker på en utloggningsknapp?
Det finns ett klick bort i utloggningsfönstret, dvs under Alternativ längst ner till vänster.
Men jag är inte helt övertygad om att det är det du är ute efter.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag har inget Alternativ längst nere till vänster i utloggningsfönstret.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Cadryc skrev:Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är så att du klickar uppe till höger och får en lista med Gästsession, Lås skärm, Logga ut osv, och där saknar Stäng av och starta om, så har jag en fix. System → Inställningar → Sessioner → Lägg till och i kommandoraden skriv in gnome-power-manager. Nästa gång du loggar in så borde Stäng av och Starta om vara tillbaka.
Förresten, det där med att klicka längst upp till höger, exakt vad menar du då. Jag har flyttat om så mycket på panelerna och flyttat dom olika funktionerna hit och dit, så jag vet inte vad som normalt ska finnas just längst uppe till höger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag ser att jag var ute och cyklade, tänkte på inloggningsfönstret :(

Så frågan är om du saknar en sån funktion på panelen eller vill knyta ett utloggningsfönster till en knappkombination?

Vad händer om du ger kommandot

Kod: Markera allt

gnome-session-save --shutdown-dialog
Får du då ett utloggningsfönster med möjlighet att stänga av?

Funktionen finns i "Lägga till i panelen ..." som "Stäng av ...".
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Svento skrev:
Cadryc skrev:Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är så att du klickar uppe till höger och får en lista med Gästsession, Lås skärm, Logga ut osv, och där saknar Stäng av och starta om, så har jag en fix. System → Inställningar → Sessioner → Lägg till och i kommandoraden skriv in gnome-power-manager. Nästa gång du loggar in så borde Stäng av och Starta om vara tillbaka.
Förresten, det där med att klicka längst upp till höger, exakt vad menar du då. Jag har flyttat om så mycket på panelerna och flyttat dom olika funktionerna hit och dit, så jag vet inte vad som normalt ska finnas just längst uppe till höger.
I Ubuntu så ligger Fast User Switcher, användarväxlare, uppe till höger i panelen. Så det var inte vad du är ute efter
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"