Utloggningsfönstret
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Utloggningsfönstret
Finns det nåt sätt att lägga till alternativen Stäng av och Starta om i utloggningsfönstret? Alltså så att dom alternativen också kommer upp t ex när man trycker Ctrl + Alt + Delete eller trycker på en utloggningsknapp?
Re: Utloggningsfönstret
Om du högerklickar i panelen och väljer "Lagg till i panelen..." så kan du lägga till knappen "Stäng av..." som innehåller de funktionerna. Funktionen finns även i Systemmenyn.Svento skrev:Finns det nåt sätt att lägga till alternativen Stäng av och Starta om i utloggningsfönstret? Alltså så att dom alternativen också kommer upp t ex när man trycker Ctrl + Alt + Delete eller trycker på en utloggningsknapp?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är så att du klickar uppe till höger och får en lista med Gästsession, Lås skärm, Logga ut osv, och där saknar Stäng av och starta om, så har jag en fix. System → Inställningar → Sessioner → Lägg till och i kommandoraden skriv in gnome-power-manager. Nästa gång du loggar in så borde Stäng av och Starta om vara tillbaka.
- Svento
Grejen är att jag vill ta bort panelen och därmed menyn och sköta allt från Cairo-dock. I dockan finns ingen knapp för avstängning, bara för utloggning. Men om jag kan ändra inställningarna eller ladda hem nåt skit som gör att utloggning och avstängning är samma kommando så kanske det skulle lösa sig.
Det finns ett klick bort i utloggningsfönstret, dvs under Alternativ längst ner till vänster.Svento skrev:Finns det nåt sätt att lägga till alternativen Stäng av och Starta om i utloggningsfönstret? Alltså så att dom alternativen också kommer upp t ex när man trycker Ctrl + Alt + Delete eller trycker på en utloggningsknapp?
Men jag är inte helt övertygad om att det är det du är ute efter.
- Svento
Jag har inget Alternativ längst nere till vänster i utloggningsfönstret.
- Svento
Förresten, det där med att klicka längst upp till höger, exakt vad menar du då. Jag har flyttat om så mycket på panelerna och flyttat dom olika funktionerna hit och dit, så jag vet inte vad som normalt ska finnas just längst uppe till höger.Cadryc skrev:Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är så att du klickar uppe till höger och får en lista med Gästsession, Lås skärm, Logga ut osv, och där saknar Stäng av och starta om, så har jag en fix. System → Inställningar → Sessioner → Lägg till och i kommandoraden skriv in gnome-power-manager. Nästa gång du loggar in så borde Stäng av och Starta om vara tillbaka.
Jag ser att jag var ute och cyklade, tänkte på inloggningsfönstret
Så frågan är om du saknar en sån funktion på panelen eller vill knyta ett utloggningsfönster till en knappkombination?
Vad händer om du ger kommandot
Får du då ett utloggningsfönster med möjlighet att stänga av?
Funktionen finns i "Lägga till i panelen ..." som "Stäng av ...".

Så frågan är om du saknar en sån funktion på panelen eller vill knyta ett utloggningsfönster till en knappkombination?
Vad händer om du ger kommandot
Kod: Markera allt
gnome-session-save --shutdown-dialog
Funktionen finns i "Lägga till i panelen ..." som "Stäng av ...".
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
I Ubuntu så ligger Fast User Switcher, användarväxlare, uppe till höger i panelen. Så det var inte vad du är ute efterSvento skrev:Förresten, det där med att klicka längst upp till höger, exakt vad menar du då. Jag har flyttat om så mycket på panelerna och flyttat dom olika funktionerna hit och dit, så jag vet inte vad som normalt ska finnas just längst uppe till höger.Cadryc skrev:Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är så att du klickar uppe till höger och får en lista med Gästsession, Lås skärm, Logga ut osv, och där saknar Stäng av och starta om, så har jag en fix. System → Inställningar → Sessioner → Lägg till och i kommandoraden skriv in gnome-power-manager. Nästa gång du loggar in så borde Stäng av och Starta om vara tillbaka.