Det började strula idag så jag antar att det är något jag har ställt till med nyligen. Det är en laptop (Lg A1).
Problemet är att bilden fryser och datorn slutar att ta emot kommandon helt och hållet. Det enda jag kan göra är att starta om med strömbrytaren. Det verkar inte vara något speciellt som får datorn att krascha.
Det enda jag kan komma på som har hänt är att jag satt på tåget igårkväll och kollade på film. Då tog batteriet slut så att datorn tvärdog utan att hinna stänga av sig kontrollerat. Kan det vara det som har messat upp något?
Ubuntu kraschar emellanåt.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu kraschar emellanåt.
Det kan dessvärre vara nåt hårdvarurelaterat. Jag hade exakt samma symptom. I mitt fall handlade det om att rensa bort damm hindrade fläkten från att kyla ner kylslingan. Oavsett om det är ett programfel, är det inte fel att kolla det i alla fall. Om inte annat för att utesluta det.
Re: Ubuntu kraschar emellanåt.
Nej, det verkar vara lungt. Jag hade lagt in en extraskärm i xorg.conf som jag använder när jag har datorn hemma. Jag rensade xorg.conf från de inställningarna och nu fungerar datorn utmärkt.
Men jag fattar inte varför det helt plötsligt börjar strula nu för. Det har gått bra fram tills nu att koppla in och ur skärmen som man har velat utan att röra xorg.conf.
Men jag fattar inte varför det helt plötsligt börjar strula nu för. Det har gått bra fram tills nu att koppla in och ur skärmen som man har velat utan att röra xorg.conf.