Hej jag har lite problem med mitt internet/nätverk, det är inte så att det inte funkar, jag kmr ut på internet men....
Vi har en HUB i våran familj och min pappas dator och min dator är ikopplad där, han har windows, jag har Linux... Men det är så att mitt internet går inte direkt genom huben, Det går genom hans dator först:/ alltså när jag går in på internet så går det först genom hans dator och sen till huben och så ska det inte vara... Hur kan jag göra en ny anslutning som går direkt till huben och inte igenom hans dator först? detta är ett stort problem som behöver fixas ganska fort!
MVH kiM
Skulle vara väldig glad om jag fick svar
EDIT: Vi har en router och vi har delad ingång till routern men gemensam utgång till huben.
[img]/home/kim/Bilder/ubuntu%20bild.xfc[/img] l
Proble med internet!
Proble med internet!
Senast redigerad av 5 Hyptony, redigerad totalt 2 gång.
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Proble med internet!
För att fixa det måste du köpa en router. Utan det måste en av datorerna agera gateway (som din pappas gör idag).
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag förstår inte riktigt hur nätverket ser ut. Jag tolkar att det ser ut så här:
Interntet <-> Windows <-> hub <-> linux
Windowsdatorn agerar router som det är nu?
Du kan köpa en router och koppla bågge datorerna till routern.
Om du kan koppla hubben direkt till internet beror på eran isp (internetleverantör) och om ni vill ha ett lokalt nätverk...
Interntet <-> Windows <-> hub <-> linux
Windowsdatorn agerar router som det är nu?
Du kan köpa en router och koppla bågge datorerna till routern.
Om du kan koppla hubben direkt till internet beror på eran isp (internetleverantör) och om ni vill ha ett lokalt nätverk...
-
Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar. Tror du att du skulle kunna t.ex. rita upp hur det sitter kopplat till varandra?Hyptony skrev:EDIT: Vi har en router och vi har delad ingång till routern men gemensam utgång till huben.
Är det bara en utgång från routern? Vad är det för router ni har?
djkmmo skrev:Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar. Tror du att du skulle kunna t.ex. rita upp hur det sitter kopplat till varandra?Hyptony skrev:EDIT: Vi har en router och vi har delad ingång till routern men gemensam utgång till huben.
Hur laddar jag upp en bild? -.-' försökte förväges men det gick åt helvete, annars sök på Hyptonyy på bilddagboken och ta på 2 mars och kolla den bilden.
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
-
Här är iaf direktlänk till bilden: http://hyptonyy.bilddagboken.se/p/show. ... rectlink=1Hyptony skrev:djkmmo skrev:Jag tror inte jag förstår riktigt hur du menar. Tror du att du skulle kunna t.ex. rita upp hur det sitter kopplat till varandra?Hyptony skrev:EDIT: Vi har en router och vi har delad ingång till routern men gemensam utgång till huben.
Hur laddar jag upp en bild? -.-' försökte förväges men det gick åt helvete, annars sök på Hyptonyy på bilddagboken och ta på 2 mars och kolla den bilden.
Om det verkligen sitter kopplat på det viset så förstår jag verkligen inte varför ni har hubben inkopplad alls. Om bilden stämmer så ser det alltså ut som följer:
Kod: Markera allt
Ubuntu-dator
/
Internet <-> Hubb <-> Router
\
Windows-dator
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Hej! kollade på din bild och tror nog att lösningen på ditt problem är att ta bort hubben, koppla sedan in nätverkskabeln från Internet direkt i er Router i uttaget som heter WAN (utgår ifrån att den innehåller en switch), och då finns det 5 eternetuttag på baksidan varav ett heter WAN och sedan finns det 4st uttag kvar som är för husets datorer.
Om den inte innehåller en switch så skall det finnas i alla fall 2 uttag varav ett är för WAN(Internet) och ett som skall gå till er Hubb som då får aggera delningscenter i huset.
Om den inte innehåller en switch så skall det finnas i alla fall 2 uttag varav ett är för WAN(Internet) och ett som skall gå till er Hubb som då får aggera delningscenter i huset.
- Bilagor
-
kopplingar.pdf
- Hur det skulle kunna se ut
- (12.78 KiB) Nerladdad 156 gånger
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
en vilsen wärmlänning