Hur använder man Wine ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
screen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Hur använder man Wine ?

Inlägg av screen »

Nu har jag faktiskt lyckats så pass lång att jag monterade avbildningen VBoxGuestAdditions under Enheter med att avmarkera värd-datorns DVD/CD-enhet där. Sedan kunde jag göra en installation av GuestAdditions som avbröts p.g.a. att den inte kunde aktivera installationsprogrammet för display.

Då gick jag ut på nätet och hemtade en drivare för mitt grafik-kort i XP, men det blev ingen skillnad efter att åter ha försökt med installation av Guest Addition. Nu är det otroligt nära alltså...vad sjutton menas med att den inte kunde aktivera installationsprogrammet för display???

Har jag kanske sparat den på fel ställe i XP-systemet?
StefanB

Inlägg av StefanB »

screen skrev:Nu har jag faktiskt lyckats så pass lång att jag monterade avbildningen VBoxGuestAdditions under Enheter med att avmarkera värd-datorns DVD/CD-enhet där. Sedan kunde jag göra en installation av GuestAdditions som avbröts p.g.a. att den inte kunde aktivera installationsprogrammet för display.

Då gick jag ut på nätet och hemtade en drivare för mitt grafik-kort i XP, men det blev ingen skillnad efter att åter ha försökt med installation av Guest Addition. Nu är det otroligt nära alltså...vad sjutton menas med att den inte kunde aktivera installationsprogrammet för display???

Har jag kanske sparat den på fel ställe i XP-systemet?
Menar du att du kunde ladda ner från nätet i VirtualBox/XP nu?
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Japp, det gick fint och räknade upp när jag laddade drivaren för HD4850 grafikkortet.

Men sen är det som sagt stopp igen...

Kanske man skall testa en "fuling" och se om ScetchUp går ner nu och ta det övriga sömlöshetsproblemet senare?
StefanB

Inlägg av StefanB »

screen skrev:Japp, det gick fint och räknade upp när jag laddade drivaren för HD4850 grafikkortet.

Men sen är det som sagt stopp igen...

Kanske man skall testa en "fuling" och se om ScetchUp går ner nu och ta det övriga sömlöshetsproblemet senare?
Absolut. Dra ner SketchUp. Behovet av Guest Additions visar sig senare.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Näe, den fungerar fortfarande inte... :-[

Jag blir tokig...men det är bara å gräva vidare. :-\
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

screen skrev:Näe, den fungerar fortfarande inte... :-[

Jag blir tokig...men det är bara å gräva vidare. :-\
Beundrar ditt tålamod :) Å andra sidan är det när det jävlas man lär sig saker.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

YyEeEeEeeeeeeeeeeeeeeeeeessss!!!

Allt funkar nu...Yippie!!! :D

Tydligen så gick det först att köra GuestAdditions efter någon omstart av både Ubuntu och XP för att den skulle kunna installeras. Sedan gick det som bekant inte att tanka ner ScetchUp men när man läste texten på nedladdningsstället så fans det en länk i texten man skulle trycka på om det var något problem med nedladdningen.
Då kom en ny ruta upp att tanka ifrån och det funkade galant.

Jojuste, när jag gjorde installationerna så körde jag med endast XP öppet.

Ja jäklar grabbar, nu är jag lycklig! ;)

Tack allihop för alla era insatser och hjälp till ett mycket lyckat slutresultat.

Nu har denna tråden blivit väldigt lång och inte kanske handlat så mycket om trådämnet, men om någon moderator orkar dela denna med rubriken: "Hur fixar jag SketchUp 7 i Ubuntu?" så kanske det kan bli fler som har nytta av alla svängar och snår som denna brokiga väg har tagit för att lyckas.

Tack än en gång! 8)
StefanB

Inlägg av StefanB »

screen skrev:YyEeEeEeeeeeeeeeeeeeeeeeessss!!!

Allt funkar nu...Yippie!!! :D

Tydligen så gick det först att köra GuestAdditions efter någon omstart av både Ubuntu och XP för att den skulle kunna installeras. Sedan gick det som bekant inte att tanka ner ScetchUp men när man läste texten på nedladdningsstället så fans det en länk i texten man skulle trycka på om det var något problem med nedladdningen.
Då kom en ny ruta upp att tanka ifrån och det funkade galant.

Jojuste, när jag gjorde installationerna så körde jag med endast XP öppet.

Ja jäklar grabbar, nu är jag lycklig! ;)

Tack allihop för alla era insatser och hjälp till ett mycket lyckat slutresultat.

Nu har denna tråden blivit väldigt lång och inte kanske handlat så mycket om trådämnet, men om någon moderator orkar dela denna med rubriken: "Hur fixar jag SketchUp 7 i Ubuntu?" så kanske det kan bli fler som har nytta av alla svängar och snår som denna brokiga väg har tagit för att lyckas.

Tack än en gång! 8)
Trägen vinner. Lycka till! :)
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Jag trodde att detta var helt klart i.o.m. att det lyckades rulla igång, och visst så är det ju, det fungerar klanderfritt!

MEN...som engelsmannen säger på letś dance...Hur lagrar man en fil från ett USB-minne till den virtuella hårddisken?

Då närmare bestämt till D-partitionen av densamme? Jag förstår också att bara jag får in detta till "XP" så ordnar det sig förvisso, men jag vet inte hur jag skall komma dit utifrån?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu var det ett tag se'n jag pillade med virtualbox, men nå'n stans i inställningarna
har jag för mig att det går att pilla med CD och disk, förmodligen också USB-enheter???
I alla fall bör det gå att montera en CD och då kan du ju bränna det som brännas bör.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Jag hittade, och ni skulle inte tro hur...

Jag körde in filen från USB-minnet till skrivbordet i Ubuntu. sedan öppnade jag SketchUp i XP i den virtuella boxen.
Där i SketchUp så tryckte jag på File-knappen uppe i vänstra hörnet och Get File, varpå XP:s "Den här datorn" öppnade sig. Jag letade runt ett tag där inann jag hittade...

Via att öppna mina nätverksplatser så kom jag åt värd-datorn (fan va sjukt...hehe) och kunde hämta filen från skrivbordet och öppna denna (för det var en SketchUp-ritning) direkt i SketchUp i XP.

Jisses !!! :o
Senast redigerad av 1 screen, redigerad totalt 2 gånger.
StefanB

Inlägg av StefanB »

screen skrev:Jag trodde att detta var helt klart i.o.m. att det lyckades rulla igång, och visst så är det ju, det fungerar klanderfritt!

MEN...som engelsmannen säger på letś dance...Hur lagrar man en fil från ett USB-minne till den virtuella hårddisken?

Då närmare bestämt till D-partitionen av densamme? Jag förstår också att bara jag får in detta till "XP" så ordnar det sig förvisso, men jag vet inte hur jag skall komma dit utifrån?
Att komma direkt åt ett USB-minne har jag inte testat, men för att kunna dela filer mellan Ubuntudatorn och den virtuella följde jag instruktionerna på https://help.ubuntu.com/community/Virtu ... nd%20Guest.

Först och främst måste Guest additions vara installerat och VirtualBox måste vara stängt när du gör detta.

Kör i en terminal

Kod: Markera allt

mkdir ~/VirtualBoxShare
och därefter

VBoxManage sharedfolder add "XP" -name "share" -hostpath /home/DittNamn/VirtualBoxShare/
"XP" ska vara det exakta namnet på XP-maskinen i VirtualBox. "share" är det namn som kommer att visas på mappen i XP, men det går bra att ändra till ett annat namn om du vill. DittNamn byter du till... ditt namn ;).

Slutligen öppnar du VirtualBox/XP och inne i XP klickar du på Start/Kör och skriver

net use x: \\vboxsvr\share
Om du lägger filer i mappen VirtualBoxShare i Ubuntu kommer de att visas i x:\ i XP.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Tack StefanB, men jag har redan hittat en väg om du läser mitt inlägg ovanför ditt.
Det känns som om det jag hittade trots allt är något enklare, även om det kan verka "Coco" att göra så?

Men jag skall fundera på ditt förslag...Tack! :)
StefanB

Inlägg av StefanB »

screen skrev:Tack StefanB, men jag har redan hittat en väg om du läser mitt inlägg ovanför ditt.
Det känns som om det jag hittade trots allt är något enklare, även om det kan verka "Coco" att göra så?

Men jag skall fundera på ditt förslag...Tack! :)
Ah, vi postade nog ungefär samtidigt så jag såg inte din lösning. Kör på din lösning för om du redan klarar att dela mellan datorerna är det ju inga problem.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"