Något program ändrar något på min musik! Detta har hänt med runt 10% av musiken.
Jag lägger in skiva "XY" från min backup och kollar så musiken är OK via en checksum kontroll jag har skapat, allt är OK. Några dagar senare kollar jag checksumvärdet igen men då är filstorleken större och filen är ändrad.
Om jag kollar med programmet EasyTAG så är det enda jag kan se på ID3-tagen att det står "CD: 0" ist för "CD:" (Dvs ett tomt värde). Tar jag bort nollan och spar ändringen så stämmer iaf inte checksumvärdet.
Jag använder Rhythmbox för att spela musiken men jag tror inte det kan vara boven i dramat?
En annan sak som är lite olustigt är om jag håller på att dona med musiken i Nautilus så börjar Nautilus bete sig konstigt, ikoner försvinner och ersätts med en vit fil med ett kryss i, ungefär som det inte finns någon ikon. Försöker jag öppna en mapp med musik i så kan Nautilus inte visa den av någon anledningen den inte känner för att berätta om.
Att döda Nautlius och starta det på nytt fungerar temporärt, men ingen smidig lösning alls.
Jag blir knäpp!

Edit:
Jag har med hjälp av Apelsinen kommit fram att det är ID3v1 som uppdateras till ID3v2. Men vad och varför är en annan fråga?