Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Fotograferar du? (amatörfoto-tråden)

Inlägg av Urban Anjar »

christer skrev:Ett användbart kommando i Gimp.
http://www.youtube.com/watch?v=KronhNb5 ... feature=iv
Tack för tipset! Kommer snart i min blogg, som just nu blir väldigt mycket GIMP.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Hittar inget Gimp i Digital Foto.
http://digitalfoto.fpgroup.se/default.a ... &sida=1036

Inte är väl Gimp så exotiskt. Bör inte massor med Windowsanvändare också ha Gimp ?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

jag tror att det handlar om sponsring. Den dan GIMP-användarna salar ihop ett gäng pengar till annonser och produktplacering i dylika magasin så dyker nog handledningar och artiklar upp oxå..
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Ulsaks avatar påminner om tidernas fotograferings objekt, som fortfarande springer löst i våra finska skogar.
För ett tiotal år sedan hade vi här en övervakad rysk djurtransport. Vid gränsen upptäckte man att
lejonburen var tom. Det fanns ingen annan förklaring än att det finska lejonet hade flytt in i de
finska skogarna. Det närmaste man då kom var fotografi och platslokalisering med spår och allt.
Polisen leddes till en grannby. Där hade självaste gul-svartspräckliga S:t Bernhard sprungit lös
och blivit fotograferad. Också tusentals andra observationer rapporterades, men utan resultat.

Kroksabeln är den ryska, som vi trampar och skändar utan att de förstår något, vi skulle ju annars få
en not. Det raka svärdet är det nordiska, som svingas med kraft. Lejonet är egentligen en
avkomling till det svenska lejonet. Vi var ju en del av Sverige i 700 år och skickade pigor , drängar
och affärsmän till vår huvudstad Stockholm. Den 20 % finska befolkningen assimilerade sig, så
nu finns bara generna kvar.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Ulsak skrev:jag tror att det handlar om sponsring. Den dan GIMP-användarna salar ihop ett gäng pengar till annonser och produktplacering i dylika magasin så dyker nog handledningar och artiklar upp oxå..
Tror att det finns ytterligare en psykologisk förklaring också. Om man betalat (en massa) pengar för ett program så vill man använda det också. Även om det är "bundlat" med tex en skanner så har man ju betalat för det, då kan man ju inte bara kasta det och använda något som är gratis. Sedan spelar det ingen roll om gratisprogrammet är kunnigare eller inte. Klarar man inte av köpe programmet från de handböcker som följer med vill man läsa om det i någon tidning e dyl.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Köpte en gång Corel Draw 3 med bok, tusentals bilder 500 bokstavstyper.
Med det kunde man redigera fotografier, rita egna bilder eller bokstäver.
Det fanns också färdiga bilder för snart sagt alla tillfällen från bröllop,
begravningar, födelsedagar osv. Det var ett sätt att leva. Skaffade Corel Draw 4.
Blev också några versioner av Windows. När man nu sedan inte längre kunde använda Corel
med Windows och ändå köpt det flera gånger om, då börjar luften gå ur en.
Hur länge månne Corel Draw 10 kan leva är frågor man måste ställa sig. Hur många gånger om
skall Windows och Photoshop betalas ? Det har gått ekonomiska troll i pixlarna. Nästan en hel
mänsklighet har låtit sig luras.

Tacka vet jag Ubuntu med hela sin programbank! Annat behövs inte längre.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det är svårt med landskapsbilder och snö.

Hur man än vänder det blir det fel.
Husen och skogen tål ingen överexponering.
Det gröna försvinner och faluröd svartnar.

Snön kräver 1 - 1 1/2 stegs överexponering
för att bli vit. Med överexponering försvinner
bildinformationen över de fina skuggorna
och nyanserna i snön. Hjälper heller inte med
RAW-format. Kameran borde ta tre bilder med
-1, 0 och +1 stegs exponering och montera
till en HDR ( High Dynamic Range Imaging)
Henrik Jansson

Inlägg av Henrik Jansson »

Finns det något bra enkelt program för att beskära bilder och skriva ut, och för att beskära och sätta ihop flera bilder på ett A4 och som visar resultatet som det blir på utskriften?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Henrik Jansson skrev:Finns det något bra enkelt program för att beskära bilder och skriva ut, och för att beskära och sätta ihop flera bilder på ett A4 och som visar resultatet som det blir på utskriften?
I GIMP går du tillväga genom att gå Inställningar->Enheter och ändra till t ex mm, Vi ju att A4 är ca 297 x 217 mm.
Sen använder du beskärningsverktyget.

Av vad jag pluggat in så torde det innebära att du kan enbart klippa ut en mindre del av en bild som är fotograferad med en kamera med hög pixelomfång än motsvarande.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

OpenOffice.org Ritning är ett verktyg, som man kan ordna till
och skriva ut bilder med utan att förlora något papper.
DanLars

Inlägg av DanLars »

christer skrev:Det är svårt med landskapsbilder och snö.

Hur man än vänder det blir det fel.
Husen och skogen tål ingen överexponering.
Det gröna försvinner och faluröd svartnar.

Snön kräver 1 - 1 1/2 stegs överexponering
för att bli vit. Med överexponering försvinner
bildinformationen över de fina skuggorna
och nyanserna i snön. Hjälper heller inte med
RAW-format. Kameran borde ta tre bilder med
-1, 0 och +1 stegs exponering och montera
till en HDR ( High Dynamic Range Imaging)
Det finns en del kompakter som gör detta har jag för mig, för systemarna får man ta sina tre olika exponeringar till tex Hugin som finns i föråden. Kommande kameror kommer att ha tillräckligt dynamiskt omfång för att slippa extra manipulation. Men det lär ta några år till innan de är ute på marknaden för vanliga konsumenter.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Henrik Jansson skrev:Finns det något bra enkelt program för att beskära bilder och skriva ut, och för att beskära och sätta ihop flera bilder på ett A4 och som visar resultatet som det blir på utskriften?
"bra enkelt" är nog inte helt förenligt med de du vill utföra, testa med "convert" i terminalen. Detta startar ImageMagick som kan fixa att sätta samman bilder till en. Dessvärre ser man inte resultatet direkt utan får leta upp filen och öppna den. Titta på imagemagick:s hemsida och skriv "convert --help" i terminalen för mera info.
Beskära (och skriva ut )bilder kan man göra i flera program tex digiKam för att sedan sättas samman i GIMP eller Inkscape.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har ibland satt ihop bilder i PowerPoint, ser inget hinder att göra samma sak i OpenOffice.orgs
presentationsprogram, men jag har nog inte testat det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Med OpenOffice Ritning får man det dyra akvarellpappret eller
fotopappret utnyttjat med millimeters noggrannhet.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hittade det utmärkta programmet "Hugin", som sätter ihop panorama-bilder åt en. :)

En hyffsad vy och några bilder:
Bild

Problemet är att horisonten inte vart riktigt rak... Drar man en rät linje så börjar den att luta nedåd längst ut till höger. Misstänker att programmet inte riktigt klarade att se skillnad på himmel och mark då det vart ganska disigt längst bort.
Nån som pillat med hugin och vet hur man får till detta?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Du kan ändra och räta ut bilden i förhandsvisningsfönstret: t.ex. klicka mitt i bilden där det verkar rimligt att horisontlinjen går, och välj en projektionsmetod som rätar ut den (t.ex ekvirektangulär).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

nixy skrev:Du kan ändra och räta ut bilden i förhandsvisningsfönstret: t.ex. klicka mitt i bilden där det verkar rimligt att horisontlinjen går, och välj en projektionsmetod som rätar ut den (t.ex ekvirektangulär).
Testade med det, men det gjorde ingen skillnad.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Ibland har jag placerat horisontlinjen en bit ovanför (eller under) bildens horisont för att det ska bli rätt. Det finns ju även en funktion som heter "Räta ut". Jag antar att du har provat den också... Tror inte Hugin störs av dimman utan använder enbart projektionsmodeller för att flytta pixlarna i bilden. Om du inte får bort böjen med hjälp av Hugin kan du använda Gimps transformationsverktyg.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Jag brukar fixa till horisonten i efterhand i Gimp. Tycker att det är lättare.
Ett sätt kan vara: Filter - Förvräng - Böj efter kurva
Kan ge lite andra artefakter men man kan prova Linsförvrängningen också, ger även den lite oönskade fenomen i bland.
Brukar vara bäst att ha kameran på "högkant" och/eller att man tar flera rader med bilder som man sedan kan beskära kraftigt.
Med flera rader menar jag att man börjar från tex vänster med horisonten i nedre delen av bilden, mycket himmel alltså, panorerar till höger tills man är nöjd, börjar om på vänsterkanten med horisonten högt i bild, mycket mark i bilden, kör till höger till samma punkt du slutade det övre lagret. Blir många bilder men man brukar inte behöva köra på alla 21MP utan man kan släppa ner på 5 eller till och med ner på 3MP för att få bra resultat.
/D.L.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Ja ett kollage av flera 21 mp bilder skulle bli en hel del pixlar för datorn att jobba med :)

En annan sak jag kom att tänka på angående emils bild är att den visar ju såpass mycket horisont så att jordens rundade form är urskiljbar. Att räta ut så mycket horisont kan ju ge ett resultat som känns lika fel som en uträtad jordglob, cirkulär kvadrat, o.s.v. och sådant fixar troligtvis inget dataprogram ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"