PC till TV vga

r1kkie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

PC till TV vga

Inlägg av r1kkie »

Hejsan!
Har ett problem då jag försöker köra med min 32" lcd tv istället för dator skärm. När jag ändrar bildskärm med snabbtangenter på min laptop (fn F4) så får jag bild och så, men jag ser endast en fjärdedel av skrivbordet på tvn. Sen kan jag dra musen så flyttar sig bilden runt. Hur får jag så hela skrivbordet visas? Tvn stödjer 1024x728 eller vad som är standard. på Datorn har jag 1200x800. Någon som har någon lösning?

Mvh r1kkie
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: PC till TV vga

Inlägg av Cadryc »

Om man kollar under System → Inställningar → Skärmupplösning så testa att bocka i/avbocka Spegla skärmar, det ska antagligen gå att ställa in olika upplösningar på datorskärmen och TV:n, men om man använder Nvidias eller ATIs drivrutin så funkar det antagligen bättre att använde deras respektive program.
Nvidia: System → Administration → Nvidia X Server Settings
ATI: Program → Systemverktyg (tror jag, har själv ingen dator med ATI-kort)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Tackar för svar men tyvärr hjälpte detta inte mig. System → Inställningar → Skärmupplösning hjälpte inte.
System → Administration → Nvidia X Server Settings fanns inte fast jag har ett nvida kort...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Missade att det är Ubuntu 8.04, då får man nog installera Nvidia-programmet manuellt. System → Administration → Pakethanteraren Synaptic sök på nvidia-settings, högerklicka → Markera för installation → klicka på Verkställ i fönstrets övre del.

r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Gick in där men kan inte ändra till högre upplösning än 640x480 vilket är lite skumt. Något mer förslag?

Mvh r1kkie
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Exakt vad är det för grafikkort, modellnamn utöver "Nvidia".

r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Ett geforce 7150M är det som sitter i.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hittade https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/58947 men är osäker på om grafiken blev bättre med Intrepid. Jag antar att du har aktiverat grafikkortdrivrutinen i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner (om inte så testa det först). Kanske skulle en nyare drivrutin hjälpa, vi kan testa programmet EnvyNG, ett annat program som installerar grafikkortdrivrutinen åt en. System → Administration → Pakethanteraren Synaptic installera envyng-qt, sen tror jag det ligger i Program → Systemverktyg. Inaktivera drivrutinen i Hårdvarudrivrutiner först, kanske bäst att starta om, och installera sen grafikkortdrivruinen genom EnvyNG (om den är nyare).

r1kkie

Inlägg av r1kkie »

Tyvärr fungerade det inte heller tyvärr. Börjar känns som det inte finns någon lösning på detta problem. Är tacksam för att hjälp fasten inget har blivit bättre. :S
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En sak bara, din 32" LCD-TV lär ju vara en widescreen, så den upplösningen du uppgav känns inte som den rätta. Kan du kolla i manualen (eller på nätet) vilken fysisk upplösning din TV faktiskt har?

Sen är ju det stora problemet att du växlar mellan två skärmar - en helt annan grej än att ha två igång samtidigt - men jag skall kolla runt och se om jag hittar nåt applicerbart så återkommer jag i tråden här. :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

1024x768 tror jag är den fysiska upplösningen. Har kopplat datorn till en 42" widescreen och den hade samma upplösning. Känns dock skumt.

HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Cadryc skrev:Har kopplat datorn till en 42" widescreen och den hade samma upplösning. Känns dock skumt.
Nej, det är inte skumt.
Upplösningen på alla 720P-apparater är densamma (1366x768) oavsett om de är på 20" eller 52".
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

HakanS skrev:
Cadryc skrev:Har kopplat datorn till en 42" widescreen och den hade samma upplösning. Känns dock skumt.
Nej, det är inte skumt.
Upplösningen på alla 720P-apparater är densamma (1366x768) oavsett om de är på 20" eller 52".
Det som kändes skumt för min del är att 1024x768 inte är nån widescreen-upplösning vad jag är van.

r1kkie

Inlägg av r1kkie »

farmfield skrev:En sak bara, din 32" LCD-TV lär ju vara en widescreen, så den upplösningen du uppgav känns inte som den rätta. Kan du kolla i manualen (eller på nätet) vilken fysisk upplösning din TV faktiskt har?

Sen är ju det stora problemet att du växlar mellan två skärmar - en helt annan grej än att ha två igång samtidigt - men jag skall kolla runt och se om jag hittar nåt applicerbart så återkommer jag i tråden här. :)
Okej är kanske inte den upplösningen jag angav men den klarar inte 1200x800. Det är under de iaf. Vet att jag körde windows vista så funka det utan problem men blev bara tvungen att sänka upplösningen lite. Den är iaf klart högre än 640x480 vilket är den max upplösningen jag kan välja nu. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Växla upplösning via terminalen?

Inlägg av farmfield »

Är det någon som vet om/hum man kan växla mellan upplösningar via terminalen?

För om det gick så kunde man ju skapa en 'knapp' (en 'genväg' egentligen) för att välja den ena eller den andra - jag har det ju så i programmenyn för att stänga av/på compiz (måste stänga av det för att Google Earth skall fungera - även om accelererad openGL inte fungerar, oavsett, pga kassa drivare från Intel/xorg)...

Men utan 'rätt' upplösning för TV'n är ju en sån lösning iontressant ändå, men hur svårt är det att kolla vilken upplösning du har? Googla märke/beteckning bara så hittar du det direkt...
r1kkie

Re: Växla upplösning via terminalen?

Inlägg av r1kkie »

farmfield skrev:Är det någon som vet om/hum man kan växla mellan upplösningar via terminalen?

För om det gick så kunde man ju skapa en 'knapp' (en 'genväg' egentligen) för att välja den ena eller den andra - jag har det ju så i programmenyn för att stänga av/på compiz (måste stänga av det för att Google Earth skall fungera - även om accelererad openGL inte fungerar, oavsett, pga kassa drivare från Intel/xorg)...

Men utan 'rätt' upplösning för TV'n är ju en sån lösning iontressant ändå, men hur svårt är det att kolla vilken upplösning du har? Googla märke/beteckning bara så hittar du det direkt...
Vet ej vilken modell det är. Manualen är för runt 30 olika modeller och på tvn hittar jag ingen betäckningen som kan bekräfta vilken modell det är. :S
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

r1kkie skrev:Vet ej vilken modell det är. Manualen är för runt 30 olika modeller och på tvn hittar jag ingen betäckningen som kan bekräfta vilken modell det är. :S
Kollade på Siba nu, alla 'vanliga' 32'or har 1366x768 så vi kan nog utgå ifrån att din har det den med då...

Men du väljer alltså mellan att visa bild på laptopen eller extern VGA med [fn]+[f4]? Så har du bootat upp den i Ubuntu så har du 'rätt' upplösning för skärmen med 1200x800 och när du klickar på [fn]+[f4] så 'hoppar' bilden till TV'n men upplösningen ändras till 640x480?

Har du testat att koppla någon annan skärm med VGA till maskinen och sett hur den betett sig då?
r1kkie

Inlägg av r1kkie »

farmfield skrev:
r1kkie skrev:Vet ej vilken modell det är. Manualen är för runt 30 olika modeller och på tvn hittar jag ingen betäckningen som kan bekräfta vilken modell det är. :S
Kollade på Siba nu, alla 'vanliga' 32'or har 1366x768 så vi kan nog utgå ifrån att din har det den med då...

Men du väljer alltså mellan att visa bild på laptopen eller extern VGA med [fn]+[f4]? Så har du bootat upp den i Ubuntu så har du 'rätt' upplösning för skärmen med 1200x800 och när du klickar på [fn]+[f4] så 'hoppar' bilden till TV'n men upplösningen ändras till 640x480?

Har du testat att koppla någon annan skärm med VGA till maskinen och sett hur den betett sig då?
Precis, får upplösning på 640x480 på tvn. Går in i system -> administration -> nvida x server settings så kan jag endast välja mellan 480x640.

Har ej testat på annan skärm då jag inte har någon till förfogande att prova på. Men i windows funkar det utan problem. :S
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, det känns som ett 'återrapporteringsproblem' - och ja, jag hittade på ordet alldeles själv just nu, hehe... ;D

Vad jag menar är att en bildskärm/TV ger nån slags feedback - även om jag inte har nån aning om hur - som iallafall ger datorn en aning om vad den skall utgå ifrån... I detta fall så verkar ubuntu inte kunna använda denna feedback till att ställa in upplösning och frekvens 'rätt' men Windows verkar kunna det...

Så hur går man 'förbi' problemet? Hmm... Kan lösningen ligga i att man begränsar upplösningarna i xorg.conf kanske? Problemet för mig är att jag var en baddare på xorg.conf men så kom 'HAL' (Hardware Abstraction Layer) och 'tog över' en hel del av inställningsbiten. Efter det så har jag inte haft nåt sånt problem själv och då inte behövt lösa ett dylikt problem - och då är det väldigt svårt att hjälpa till annat än teoretiskt. :-[

Jag skall ändå göra så att jag försöker gräva vidare lite och återkommer. :)
Birkovic

Inlägg av Birkovic »

Hej jag har postat om ungefär samma problem och fick den här tråden som tips av cadryc så jag ger mig in i diskussionen lite.

(Inte alls meningen att kapa tråden vill bara posta mitt problem och sedan försöka hjälpa till med lösningar.)

För mig ser det hela ut som följer:

Jag kopplar min dator till min 40" LCD-TV via VGA kontakt. Om jag kör Windows Vista får jag, utan att göra något särskilt förutom att installera drivrutiner, upplösningen 1360x768, vilket är lite skumt i sig eftersom att TVn ju stöder 1366x768. Nåväl... 1360x768 är betydligt bättre än vad som händer om jag kör Ubuntu på samma maskin. Då skickar datorn 1280x768 som max vilket resulterar i två markanta svarta "ramar", en på vardera vänstra och högra sidan. För att försöka hitta en lösning har jag gett mig in i inställningarna i nvidia (jag har ett integrerat geforce 6150 med den rekommenderade drivrutinen 177.XX). I inställningarna kan jag mycket riktigt välja både 1366x768 och 1360x768, men när jag försöker applicera dem så anger skärmen signalen som "out of range". Det tolkar jag helt enkelt som att den inte tror sig kunna visa upplösningen på grund av att den är för hög. Det är där problemet ligger... uppenbarligen är det något med ubuntu/drivrutinen till ubuntu som gör att signalen inte tolkas rätt. Om det sedan är så att tvn skickar signaler om vad den kan visa som Ubuntu tolkar fel eller om det är åt andra hållet så att ubuntu skickar fel signaler till tvn trots inställningarna låter jag vara osagt.

För att komplicera ytterligare börjar jag undra hur det hänger ihop med själva anslutningen via VGA... Om jag kopplar in en annan datorn med Windows Vista och DVI anslutning blir det genast det "rätta" resultatet 1366x768. Jag ska försöka göra samma sak med Ubuntu installerat senare ikväll om jag har tid och se om det blir några skillnader.

@ r1kkie: När det gäller upplösningar på TV-apparater vet jag att de som i "början" kom ut som hd-ready endast behövde uppfylla kravet att klara av 720 pixlar på höjden för att kallas så. Det innebar i praktiken att en hel del plasma-skärmar av storleken 42" i början klassades som hd-ready, men ändå bara visade 1024x768 som maximal upplösning. Det var ett av argumenten för att köpa en LCD-TV i början - att den generellt kunde visa högre upplösning (allt som oftast 1366x768). Så du kan mycket riktigt ha varit hos en kompis och haft den inkopplad med den upplösningen. I ditt fall så har du ju en LCDTV och som de andra här har sagt skulle det vara ytterst ovanligt om den inte kunde visa minst 1366x768. Det för oss till din situation... 1200x800 är ju som bekant ett 4:3 förhållande medan 1366x768 är ett 16:9 förhållande. I vanliga fall brukar det inte vara några problem att klona (spegla?) bildskärmen från ett grafikkort på en andra skärm MEN detta brukar för det allra mesta vara under förutsättningen att förhållandet är det samma på bägge skärmar. Så länge det är det så kan man visa olika upplösningar på de båda skärmarna, men om det inte är det så brukar det generera problem. Jag hade det problemet tidigare när jag hade en Windows dator kopplad till dels min primära skärm (på skrivbordet) och samtidigt till min sekundära (LCDTV). Jag löste det genom att köra med "extended desktop". Eftersom att jag mest hade den för att titta på film och använda XBMC som mediacenter så var det inga problem alls. Hur man fixar en liknande lösning i Ubuntu vet jag inte eftersom att jag är noob här, men det borde inte vara omöjligt.

Detta blev ett långt inlägg, men jag återkommer med mer info om jag finner det.

/Birko
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"