Gnome color choser
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Gnome color choser
Nu undrar jag lite. Generellt är det mesta i min dator mörkt med ljus text. Jag har UbuntuStudio som skrivbordstema och mörka Mac-inspirerade grejer till Firefox och Thunderbird. Så är det ju så att om man ändrar färgen för att det ska passa på ett ställe så försvinner bokstäverna ju gärna nån annanstans. Nu är det texten i Synaptic som har blivit ljusgrå mot ljusgrå bakgrund, såvida jag inte markerar ett visst program, då får jag svart text. Vilket värde är det jag ska ändra för att kunna läsa texten där?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Gnome color choser
Man går förslagsvis till;
System->Inställningar->Utseende->fliken Tema
Nederst i den dialogrutan finns en knapp "Anpassa" när du trycker på den kommer det upp en ny dialogrutan
och under fliken Färger kan du anpassa det mesta.
Nederst i den dialogrutan finns en knapp "Anpassa" när du trycker på den kommer det upp en ny dialogrutan
Förmodligen lär du hacka en del egen kod i gtkrc-filen i det aktuella temat. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Vad enkelt det är ibland. Jag har ju bara irrat runt i Gnome color choser. Dom flesta grejer jag har behövt ändra på nu på senare tid har jag behövt ändra därifrån.Ulsak skrev:Man går förslagsvis till;
Fast nu blev andra saker lite fel i stället... När jag är inne i skrivprogrammet och klickar på Alternativ i verktygsmenyn, så har jag svarta bokstäver mot mörkgrå bakgrund.