SåklartRune.K skrev:
Växa dynamiskt gör disken till det värde du satte från början, vad jag vet så är det ett max-värde.

SåklartRune.K skrev:
Växa dynamiskt gör disken till det värde du satte från början, vad jag vet så är det ett max-värde.
Först och främst måste vi konstatera att så är fallet.screen skrev:Betyder det att jag (om jag skall få ordning på detta) måste ta bort virtualbox och xp och återinstallera alltihop får att få config rätt? Det går inte att ändra i efterhand då genom att tilldela mer diskutrymme bara?
screen skrev:Joda, det verkar stämma med din beskrivning.
Det står att Virtuell storlek = 10 GB Och Faktisk storlek = 2,54 GB
Men eftersom det ligger partitionerat med bara lite kvar av C-delen så undrar jag hur du menar att detta fungerar?
Kan man köra "Lägg till" uppe i menyn som ser ut som en hårddisk-bild och den vägen få in SketchUp?
Det står ju längst nere i rutan (när man håller pilen över denna) "Lägg till (registrera) en befintlig avbildningsfil"
Jag testade att åter köra en installation via Wine-Doors och från listan SketchUp 7 men denna var Pro-versionen fast det inte står så i listan i Wine-Doors. Jag lyckades starta programmet en gång och kom fram till där man väljer "template" men sedan kom ett felmedelande upp om "blog-splat" eller liknande. Jag blev tvungen att starta om datorn för att komma ur den blåa Wine-Doors rutan efteråt.
Det känns som om det på något sätt är väldigt nära nu...
Om du har förbrukat 2,56 gb så borde det vara minst 500 mb kvar av den mindre partitionen om den är på 3 gb. Alltså ska det inte vara några problem att ladda ner.screen skrev:Joda, det verkar stämma med din beskrivning.
Det står att Virtuell storlek = 10 GB Och Faktisk storlek = 2,54 GB
Men eftersom det ligger partitionerat med bara lite kvar av C-delen så undrar jag hur du menar att detta fungerar?
Kan man köra "Lägg till" uppe i menyn som ser ut som en hårddisk-bild och den vägen få in SketchUp?
Det står ju längst nere i rutan (när man håller pilen över denna) "Lägg till (registrera) en befintlig avbildningsfil"
Jag testade att åter köra en installation via Wine-Doors och från listan SketchUp 7. Jag lyckades starta programmet en gång och kom fram till där man väljer "template" men sedan kom ett felmedelande upp om "blog-splat" eller liknande. Jag blev tvungen att starta om datorn för att komma ur den blåa Wine-Doors rutan efteråt.
Det känns som om det på något sätt är väldigt nära nu...
Jag har bestämt för mig att jag behövde installera Guest Additions för att få det att fungera när jag installerade Vista i VirtualBox. Det kan vara det som är lösningen för dig också. Har du testat att installera Guest Additions det när du har XP startat?screen skrev:Det är nått knas med uppkopplingen mot nät. Jag får ett felmeddelande om att inte internetsidan hittas efter ett tags nedladdning om jag försöker ladda ner SketchUp via XP i VirtualBox. Det måste vara någon inställning antingen i konfigurationen mot nät i XP eller något i det ordinarie systemet som inte tillåter detta.
Någon som har fler idéer?
screen skrev:Går det att kontrollera någonstans att den kan växa dynamiskt? Jag kommer inte ihåg hur installationen blev konfigurerad. Kan man ändra det i efterhand?
Jag gick in under "Enheter" på VirtualBox när Windows låg öppet och hittade längs ned på rullmenyn att man kunde installera Guest Additions, men det fungerade inte så jag gick in i Synaptics och efterinstallerade detta men det har inte hjälpt. Det verkar på något sätt som om XP-installationen i VitualBox inte fixar internet-nedladdningar.
Den rapporterar bara att den inte hittar sidan fast jag redan har påbörjat nedladdningen, skumt det här?
Kolla här vad som behöver göras:screen skrev:Går det att kontrollera någonstans att den kan växa dynamiskt? Jag kommer inte ihåg hur installationen blev konfigurerad. Kan man ändra det i efterhand?
Jag gick in under "Enheter" på VirtualBox när Windows låg öppet och hittade längs ned på rullmenyn att man kunde installera Guest Additions, men det fungerade inte så jag gick in i Synaptics och efterinstallerade detta men det har inte hjälpt. Det verkar på något sätt som om XP-installationen i VitualBox inte fixar internet-nedladdningar.
Den rapporterar bara att den inte hittar sidan fast jag redan har påbörjat nedladdningen, skumt det här?
Har du lagt till dig själv i gruppen vboxusers?screen skrev:Jag lyckades få in ISO-avbildningen under enheter men sedan när jag trycker på installera GuestAdditions under enheter så händer ingenting. Jag vet inte hur jag skall gå vidare.
Jag har försökt att kryssa i VirtualBox med mig som användare också, men jag verkar inte komma in av någon underlig anledning. Jag kan i.a.f. inte kryssa i den rutan.
Jag skulle vara mycket tacksam om jag skulle kunna få hjälp med verifieringen stegvis var på vägen det verkar vara fel. Det måste gå att hitta via ett felsöknings-steg-för-steg sätt var det uppstått ett fel eller fattas något.
Att det skall vara så knepigt detta...jag tror inte jag någonsin har rotat omkring i ett system så pass som med detta på så kort tid sen anskaffandet. Men spännande är det att se om man kan få till det och jag är väldigt tacksam för all hjälp till försök jag har fått hittills!
Du kan välja att ominstallera den i synaptic.screen skrev:Jag tror att jag avlider snart, jag hade GuestAdditions på skrivbordet och den låg i VitualBox som sökväg dit också och jag tänkte inte på det när jag slängde den från skrivbordet och tömde papperskorgen...vad trött jag blir...![]()
Jag har den ju via synaptics men har inte den blekaste hur jag skall få tillbaka den i VirtualBox igen samt att den då har blivit installerad där och inte ligger som sökvägsfil till skrivbordet från VirtualBox. Jisses...!
Jag har däremot lyckats med det sista att lägga till mig som grupp i vboxusers, så det är åtminstone klart.
Men just nu går det inte ens att öppna XP via VirtualBox p.g.a. mina förbannade fadäser.
Hjääälp!
I högra delen av VirtualBox-fönstret finns en länk till CD/DVD-ROM. Om du klickar på den länken kan du ändra sökvägen till iso-filen. Hos mig ligger den i /usr/share/virtualbox.screen skrev:Jag kollade där nu och den ligger redan installerad. Jag kan inte installera något som redan finns eftersom det inte går att bekräfta att jag skall göra det med program som redan finns.
Men om den nu redan finns hur får jag in den i VirtualBox igen som en egen installation och inte liggandes på skrivbordet som tidigare innan jag slängde bort den?
Eller menar du att jag skall ta bort den först och sedan återinstallera den, hittas den lättare då? Vardå?
Att du måste använda ctrl för att ta dig ur fönstret beror helt enkelt på att du inte har Guest Additions installerat. Det är den som ger dig en sömlös övergång.screen skrev:Jo jag lyckades ladda ner den igen och har slängt in den under Home-mappen och har också fått in den igen i VirtualBox, men när jag försöker installera den under Enheter när XP har dragit igång så händer inget.
Jag kommer inte ur rutan med pilen utan att använda ctrl-knappen eller kan ladda SketchUp. Så det är som att dansa vals det här, två steg framåt och ett tillbaka.
Vad är vettigt att göra nu för att komma vidare? Nu ger jag mig aldrig förrän detta är klart, det bara måste gå...
Tack Stefan.B för att du orkar med mig, I'm a pain in the ass, I know...
Jupps, samt Adaptertyp: PCnet-FAST III (AM79C973)En fråga om nätverket: Har du det inställt på NAT i VirtualBox? Om du har det så har du nu samma inställningar som jag har och då måste jag fundera ett tag, om inte någon annan har en lösning.
Har du loggat ut ur systemet (Ubuntu, alltså) efter att du lade till dig i gruppen vboxusers? Gör det i så fall och testa sedan att gå in i XP och se om det blir någon skillnad. Annars undrar jag om du inte skulle testa att avinstallera Virtualbox och ladda ner det från deras hemsida istället. Jag har sett några trådar här på forumet där det rekommenderas ibland.screen skrev:Jupps, samt Adaptertyp: PCnet-FAST III (AM79C973)En fråga om nätverket: Har du det inställt på NAT i VirtualBox? Om du har det så har du nu samma inställningar som jag har och då måste jag fundera ett tag, om inte någon annan har en lösning.
Aktivera nätverksadapter är ikryssat också samt "Kabeln är ansluten".
Sen vet jag inte om MAC-Addressen kan spöka på något sätt eller om man skall trycka på "Generera"?
Men jag är fortfarande osäker på (eftersom det framkom att storleken på disk blir fast) om systemet kan fungera gott om inte det finns tillräckligt med utrymme? Det skulle vara trevligt att få det verifierat eftersom det i normalfallet med en burk körd med XP beter sig så att den larmar om att inte tillräckligt utrymme finns?
En undran är också med tanke på att dessa 10GB är partitionerade om det inte går att installera på D-delen istället då eftersom denna är dryga 7GB? Vore inte det bättre...