install Shrinkman genom terminalen, FAILURE

Pennylane

install Shrinkman genom terminalen, FAILURE

Inlägg av Pennylane »

Hej hej!

Totalt supergrön på ubuntu...
Har försökt installera programet Shrinkingman. (info om programet finns här om det hjälper...)

http://code.google.com/p/shrinkingman/

Jag har googlat och läst och tagit ner en ett package via synaptic, som jag läste någonstans att man skulle. Och jag har gjort som de säger på den här sidan http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=444439
Tror jag i alla fall. Jag skrev in de där komandonen i terminalen, och det dök upp "ii" överallt.

Detta står i install-filen:
---------------------------------------------------
1. If you want to override the default installation
location (/usr/local/), edit src/config.py
according to your likes.

2. Run the following command in the root directory
of this package:

sudo ./install.py

This should work on Systems such as Ubuntu
Linux. On other Linux distributions, try this
instead:

su -c "./install.py"

Terminalen säger "Command not found" på den första och "Authentication failure" på den andra.

Jag har skrivit in komandonen i terminalen... "Run the following command in the root directory" betyder det att jag inte ska skriva dem i terminalen? Eller att jag ska skriva något annat först?

Vore så bra om någon kunde hjälpa med detta! Terminalen är väldigt tricky... Tycker jag. Känns som att det är ren tur och jag får något att funka...
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: installation av Shrinkman

Inlägg av CryingFreeman »

Hej och välkommen till forumet. :)

För att köra Shrinkingman står det i första inlägget på Ubuntuforums att du behöver följande paket:
* Python 2.4 or greater
* pyxml 0.8 or greater
* pygtk 2.8.0 or greater
* pygnome 2.8 or greater
Detta kollar du genom att i terminalen skriva (en rad i taget):

Kod: Markera allt

sudo -s
dpkg -l |grep python
dpkg -l |grep python |grep xml
dpkg -l |grep python |grep gtk
dpkg -l |grep python |grep gnome
Sudo kommer att kräva dig på lösenordet till kontot och sen kommer du att bli root (administratör) och köra de följande kommandona som root.

Om du ser ii efter alla de fyra sista kommandona innebär det att du har alla paket installerade som krävs. Annars får du installera dessa genom att skriva

sudo apt-get install python python-xml python-gtk2 python-gnome2
Sen bör du ställa dig i samma katalog/mapp som du packade upp filerna i, och skriva

sudo ./install.py
Detta exekverar installationsscriptet i ./ , det vill säga den katalog du för tillfället befinner dig i. Linux har egenheten att man inte ska kunna exekvera filer i den katalog man står i per automatik. Man måste alltså ge explicit sökväg, det räcker inte att skriva install.py utan du måste skriva ./install.py
Pennylane

Re: install Shrinkman genom terminalen, FAILURE

Inlägg av Pennylane »

Sen bör du ställa dig i samma katalog/mapp som du packade upp filerna i, och skriva

sudo ./install.py

Detta exekverar installationsscriptet i ./ , det vill säga den katalog du för tillfället befinner dig i. Linux har egenheten att man inte ska kunna exekvera filer i den katalog man står i per automatik. Man måste alltså ge explicit sökväg, det räcker inte att skriva install.py utan du måste skriva ./install.py
Det är det här med att "ställa mig i samma katalog/mapp". Kanske är en superdum fråga. Men vad menas? Att jag ska vara inne i den mappen samtidigt som jag skriver in koden i terminalen? Det lyckades inte. Terminalen säger fortfarande Command not found...

???
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Pennylane skrev:
Det är det här med att "ställa mig i samma katalog/mapp". Kanske är en superdum fråga. Men vad menas? Att jag ska vara inne i den mappen samtidigt som jag skriver in koden i terminalen? Det lyckades inte. Terminalen säger fortfarande Command not found...

???
Med det menas att om du har programmet i katalogen /home/användarnamn/source/shrinkman/ så ska du stå i den katalogen när du utför kommandot. Detta gör du genom

cd 
cd source/shrinkman
sudo ./install.py
Det första cd ställer dig i roten på din hemkatalog (/home/användarnamn), det andra byter katalog till /home/användarnamn/source/shrinkman och det tredje vet du.. :)

Om du utför kommandot

python --version
vad får du då för meddelande i terminalen?
Pennylane

Inlägg av Pennylane »

Okej!
Framgång. Lite i alla fall. ::) lyckades få terminalen att reagera och börja installationen. Men den slutade allt med att skriva
ImportError: No module named utils.iso8601

Betyder det att jag ändå har missat att ta hem/installera något? Vad tror du?

Python --version ger 2.5.2
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Pennylane skrev:Okej!
Framgång. Lite i alla fall. ::) lyckades få terminalen att reagera och börja installationen. Men den slutade allt med att skriva
ImportError: No module named utils.iso8601

Betyder det att jag ändå har missat att ta hem/installera något? Vad tror du?
Den ska egentligen finnas med i paketet python-xml som du bör ha installerat ovan.. Men det verkar inte som att
det fungerar riktigt, och det verkar som just den delen (iso8601) inte har någon som tar hand om sig...

Jag har tyvärr inte tid att dyka ner i det just nu, hoppas att någon annan tar över budkavlen.
Pennylane

Inlägg av Pennylane »

Det är lugnt! Tack för hjälpen! :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"