install Shrinkman genom terminalen, FAILURE
install Shrinkman genom terminalen, FAILURE
Hej hej!
Totalt supergrön på ubuntu...
Har försökt installera programet Shrinkingman. (info om programet finns här om det hjälper...)
http://code.google.com/p/shrinkingman/
Jag har googlat och läst och tagit ner en ett package via synaptic, som jag läste någonstans att man skulle. Och jag har gjort som de säger på den här sidan http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=444439
Tror jag i alla fall. Jag skrev in de där komandonen i terminalen, och det dök upp "ii" överallt.
Detta står i install-filen:
---------------------------------------------------
1. If you want to override the default installation
location (/usr/local/), edit src/config.py
according to your likes.
2. Run the following command in the root directory
of this package:
sudo ./install.py
This should work on Systems such as Ubuntu
Linux. On other Linux distributions, try this
instead:
su -c "./install.py"
Terminalen säger "Command not found" på den första och "Authentication failure" på den andra.
Jag har skrivit in komandonen i terminalen... "Run the following command in the root directory" betyder det att jag inte ska skriva dem i terminalen? Eller att jag ska skriva något annat först?
Vore så bra om någon kunde hjälpa med detta! Terminalen är väldigt tricky... Tycker jag. Känns som att det är ren tur och jag får något att funka...
Totalt supergrön på ubuntu...
Har försökt installera programet Shrinkingman. (info om programet finns här om det hjälper...)
http://code.google.com/p/shrinkingman/
Jag har googlat och läst och tagit ner en ett package via synaptic, som jag läste någonstans att man skulle. Och jag har gjort som de säger på den här sidan http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=444439
Tror jag i alla fall. Jag skrev in de där komandonen i terminalen, och det dök upp "ii" överallt.
Detta står i install-filen:
---------------------------------------------------
1. If you want to override the default installation
location (/usr/local/), edit src/config.py
according to your likes.
2. Run the following command in the root directory
of this package:
sudo ./install.py
This should work on Systems such as Ubuntu
Linux. On other Linux distributions, try this
instead:
su -c "./install.py"
Terminalen säger "Command not found" på den första och "Authentication failure" på den andra.
Jag har skrivit in komandonen i terminalen... "Run the following command in the root directory" betyder det att jag inte ska skriva dem i terminalen? Eller att jag ska skriva något annat först?
Vore så bra om någon kunde hjälpa med detta! Terminalen är väldigt tricky... Tycker jag. Känns som att det är ren tur och jag får något att funka...
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: installation av Shrinkman
Hej och välkommen till forumet. 
För att köra Shrinkingman står det i första inlägget på Ubuntuforums att du behöver följande paket:
Sudo kommer att kräva dig på lösenordet till kontot och sen kommer du att bli root (administratör) och köra de följande kommandona som root.
Om du ser ii efter alla de fyra sista kommandona innebär det att du har alla paket installerade som krävs. Annars får du installera dessa genom att skriva
Sen bör du ställa dig i samma katalog/mapp som du packade upp filerna i, och skriva
Detta exekverar installationsscriptet i ./ , det vill säga den katalog du för tillfället befinner dig i. Linux har egenheten att man inte ska kunna exekvera filer i den katalog man står i per automatik. Man måste alltså ge explicit sökväg, det räcker inte att skriva install.py utan du måste skriva ./install.py

För att köra Shrinkingman står det i första inlägget på Ubuntuforums att du behöver följande paket:
Detta kollar du genom att i terminalen skriva (en rad i taget):* Python 2.4 or greater
* pyxml 0.8 or greater
* pygtk 2.8.0 or greater
* pygnome 2.8 or greater
Kod: Markera allt
sudo -s
dpkg -l |grep python
dpkg -l |grep python |grep xml
dpkg -l |grep python |grep gtk
dpkg -l |grep python |grep gnome
Om du ser ii efter alla de fyra sista kommandona innebär det att du har alla paket installerade som krävs. Annars får du installera dessa genom att skriva
sudo apt-get install python python-xml python-gtk2 python-gnome2
sudo ./install.py
Re: install Shrinkman genom terminalen, FAILURE
Det är det här med att "ställa mig i samma katalog/mapp". Kanske är en superdum fråga. Men vad menas? Att jag ska vara inne i den mappen samtidigt som jag skriver in koden i terminalen? Det lyckades inte. Terminalen säger fortfarande Command not found...Sen bör du ställa dig i samma katalog/mapp som du packade upp filerna i, och skriva
sudo ./install.py
Detta exekverar installationsscriptet i ./ , det vill säga den katalog du för tillfället befinner dig i. Linux har egenheten att man inte ska kunna exekvera filer i den katalog man står i per automatik. Man måste alltså ge explicit sökväg, det räcker inte att skriva install.py utan du måste skriva ./install.py

- CryingFreeman
Med det menas att om du har programmet i katalogen /home/användarnamn/source/shrinkman/ så ska du stå i den katalogen när du utför kommandot. Detta gör du genomPennylane skrev:
Det är det här med att "ställa mig i samma katalog/mapp". Kanske är en superdum fråga. Men vad menas? Att jag ska vara inne i den mappen samtidigt som jag skriver in koden i terminalen? Det lyckades inte. Terminalen säger fortfarande Command not found...
cd
cd source/shrinkman
sudo ./install.py

Om du utför kommandot
python --version
Okej!
Framgång. Lite i alla fall.
lyckades få terminalen att reagera och börja installationen. Men den slutade allt med att skriva
ImportError: No module named utils.iso8601
Betyder det att jag ändå har missat att ta hem/installera något? Vad tror du?
Python --version ger 2.5.2
Framgång. Lite i alla fall.

Python --version ger 2.5.2
- CryingFreeman
Den ska egentligen finnas med i paketet python-xml som du bör ha installerat ovan.. Men det verkar inte som attPennylane skrev:Okej!
Framgång. Lite i alla fall.lyckades få terminalen att reagera och börja installationen. Men den slutade allt med att skriva
det fungerar riktigt, och det verkar som just den delen (iso8601) inte har någon som tar hand om sig...
Jag har tyvärr inte tid att dyka ner i det just nu, hoppas att någon annan tar över budkavlen.
Det är lugnt! Tack för hjälpen!