Hej!
Har efter lite utredning lyckats aktivera min optiska utgång på moderkortet (Realtek ACL888DD) och ljuder fungerar fint. MEN jag får dock enbart 2 kanaligt ljud! I Windows (som jag enbart spelar i) fungerar det perfekt, recievern visar DTS när det ska och alla kanaler när det ska och ljuder kommer från rätt högtalare så det är inget fel på grejerna. Men hur får jag linux att skicka 5.1 kanaligt till min reciever?
Har senaste realtek och alsa drivisar.
vänligen
Armani
5.1 DTS, DOLBY till min reciever
Re: 5.1 DTS, DOLBY till min reciever
Kanske en dum fråga men har du testat att spela upp någon DVD eller annan film med 5.1-ljud?
VLC är en bra spelare som garanterat kan hantera 5.1 om det finns, man kan även tvinga S/PDIF samt tvinga användandet av Dolby Surrond
// rancor
VLC är en bra spelare som garanterat kan hantera 5.1 om det finns, man kan även tvinga S/PDIF samt tvinga användandet av Dolby Surrond
// rancor
Inte alls dum fråga, spelade VLC i Win ochs tällde in 5.1 vilket gav det också även om bakhögtalarna hade mycket lågt ljud, det beror väll på något annat dumt. Men i linux kan jag inte välja annan inställning i VLC än stereo (och självklart omvänt o annat två kanaligt). Jag bockade för "tvinga dolby" men det spelade ingen roll, fortf. stereo.rancor skrev:Kanske en dum fråga men har du testat att spela upp någon DVD eller annan film med 5.1-ljud?
// rancor
Vad tror du?
Har tyvärr inga mer tips att ge digArmani skrev:Inte alls dum fråga, spelade VLC i Win ochs tällde in 5.1 vilket gav det också även om bakhögtalarna hade mycket lågt ljud, det beror väll på något annat dumt. Men i linux kan jag inte välja annan inställning i VLC än stereo (och självklart omvänt o annat två kanaligt). Jag bockade för "tvinga dolby" men det spelade ingen roll, fortf. stereo.rancor skrev:Kanske en dum fråga men har du testat att spela upp någon DVD eller annan film med 5.1-ljud?
// rancor
Vad tror du?

// rancor
svaret på frågan är:
s/pdif, (oavsett tosslink eller coaxial) kan bara skicka en digital signal vilket uppfattas som 1-2 kanaler sen är det upp till programvaran i den andra änden att packa upp den digitala signalen till de formaten den vill använda tex 2.1 eller 5.1 eller 7.1 så det är inget fel. det bara ser jävligt märkligt ut i programvarorna på datorn.
en annan motfråga hur fan aktiverar jag digitalt i ubuntu 8.10 jag har i dessa minutrar precis gått över till linux från windows och finner detta skitsvårt.
massor med strul med drivrutiner som jag inte fattar hur man installerar eller hittar.
s/pdif, (oavsett tosslink eller coaxial) kan bara skicka en digital signal vilket uppfattas som 1-2 kanaler sen är det upp till programvaran i den andra änden att packa upp den digitala signalen till de formaten den vill använda tex 2.1 eller 5.1 eller 7.1 så det är inget fel. det bara ser jävligt märkligt ut i programvarorna på datorn.
en annan motfråga hur fan aktiverar jag digitalt i ubuntu 8.10 jag har i dessa minutrar precis gått över till linux från windows och finner detta skitsvårt.
massor med strul med drivrutiner som jag inte fattar hur man installerar eller hittar.
Tack för infon. kan förklara en del! Men om jag minns så fixade jag det på något skumt sett, kommer inte ihåg riktigt om jag ens gjort det 

Om du menar digitalutången så gör du det i alsamixer som du får fram efter att installerat alsa drivrutiner. Skriv alsamixer i terminalen så ska du få fram en massa ljudkontroller. Välj din digitala utgång och tryck på M för "unmute/mute". Den är på mute som standard. Då borde det fungera.fettot skrev: en annan motfråga hur fan aktiverar jag digitalt i ubuntu 8.10 jag har i dessa minutrar precis gått över till linux från windows och finner detta skitsvårt.