[OLÖSLIGT]GRUB + RAID (0) = huvudvärk

Armani

Re: [OLÖSLIGT]GRUB + RAID (0) = huvudvärk

Inlägg av Armani »

Guuu vad jag är trött.....Felet jag pratar om är inte att grub inte pekar rätt. Oj oj vad jag inte ens orkar tänka på vad jag skriver. Trodde att du kallade error som jag fick av interpid installationen för error 15. När jag fixat min RAID i interpid och satt igång installationen så börjar den jobba på som den ska o efter 5 min så får jag medelandet "Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Interpid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the /cdrom/' and press enter". Det är alltså inte min grub fel som pekar på fel hdd.

Vi har pratat om olika fel tydligen men jag har försökt tillämpa de lösningarna på fel ställe! =)

Nu har jag sänkt mina krav och nöjer mig med en disk innehållande win + datapartition + swap och en annan disk med /boot + /root + data + swap. Jag har också insett att mina "data" partitioner inte går att RAIDA om win ska ha tillgång till dessa. Funderar starkt på att göra det iaf. Men nu lyckas jag inte ens installera en vanlig distro av någon skum anledning.

Kan du förtydliga med vad du menar med "40 stegen"? Jag har gått igenom faikRaid HOWTO och installationsstegen i den och lärt mig dessa (inte utantill) men jag lyckades inte få resultatet och har släppt det nu.

Vad ska jag ta mig till nu. jag har två hårddiskar som inte används. =(

Hjääälp!
Armani

Inlägg av Armani »

Guuu vad jag är trött.....Felet jag pratar om är inte att grub inte pekar rätt. Oj oj vad jag inte ens orkar tänka på vad jag skriver. Trodde att du kallade error som jag fick av interpid installationen för error 15. När jag fixat min RAID i interpid och satt igång installationen så börjar den jobba på som den ska o efter 5 min så får jag medelandet "Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Interpid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the /cdrom/' and press enter". Det är alltså inte min grub fel som pekar på fel hdd som är mitt bekymmer, det är en bagatell!

Vi har pratat om olika fel tydligen men jag har försökt tillämpa de lösningarna på fel ställe! =)

Nu har jag sänkt mina krav och nöjer mig med en disk innehållande win + datapartition + swap och en annan disk med /boot + /root + data + swap. Jag har också insett att mina "data" partitioner inte går att RAIDA om win ska ha tillgång till dessa. Funderar starkt på att göra det iaf. Men nu lyckas jag inte ens installera en vanlig distro av någon skum anledning.

Kan du förtydliga med vad du menar med "40 stegen"? Jag har gått igenom faikRaid HOWTO och installationsstegen i den och lärt mig dessa (inte utantill) men jag lyckades inte få resultatet och har släppt det nu.

Vad ska jag ta mig till nu. jag har två hårddiskar som inte används. =(

Hjääälp!
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Armani skrev:Guuu vad jag är trött.....Felet jag pratar om är inte att grub inte pekar rätt. Oj oj vad jag inte ens orkar tänka på vad jag skriver. Trodde att du kallade error som jag fick av interpid installationen för error 15. När jag fixat min RAID i interpid och satt igång installationen så börjar den jobba på som den ska o efter 5 min så får jag medelandet "Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Interpid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the /cdrom/' and press enter". Det är alltså inte min grub fel som pekar på fel hdd som är mitt bekymmer, det är en bagatell!

Har du testat med följande för /cdrom-felet http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=557786 ? Det är det enda jag kan hitta som på något sätt verkar relaterat till det du beskrriver.
Armani skrev:Nu har jag sänkt mina krav och nöjer mig med en disk innehållande win + datapartition + swap och en annan disk med /boot + /root + data + swap. Jag har också insett att mina "data" partitioner inte går att RAIDA om win ska ha tillgång till dessa. Funderar starkt på att göra det iaf. Men nu lyckas jag inte ens installera en vanlig distro av någon skum anledning.

Men är det med 8.10-cd du gjort det och enligt instruktionerna för 8.10? Där är det 40 steg/punkter som man skall gå ienom för att installera på fakeraid i det grafiska verktyget.
Armani

Inlägg av Armani »

Det här blev helt fel! Jag är för trött och har misstolkat dig HEELT! Trodde du syftade på felet med interpid när du skrev Error 15, för det är ända problemet igentligen, Bootloadern löser jag, den är inga problem, har inte ens kvar den men 8.10 Alt. CDn hamnade i en oändlig loop efter att RAID (eller utan RAID för den delen) partitionerna och allt annat ställts in och installationen påbörjats. Då ber den om 8.10 CDn och vill men där fastnar den och det går inte att göra något. Men jag har installerat 8.04 nu med desktop CD och skall uppgradera.

Som jag förstått så kan man inte ha en mjuk. raid som både OSen kommer åt eller hur?
Jag har iaf aktiverat 2 * 1G swap på vardera hårddisk och separerat på /boot o /root.

Nu ser mitt system ut på följande sett:

Sda sdb
30M /boot 50G Win
50G /root XXX G data
XXXG data 1G swap
1G swap

Ska lägga in windows snart. Några kommentarer på den?
Skulle va trevligt om XXX blev RAID som även win kom åt. Funderar på att köra så iaf.

Lärde mig en massa den här veckan. Förstår verkligen hur ubuntu fungerar på den här nivån men fyfan vad det inte var värt. Sluta ändå upp med vanliga diskar. Borde köpt EN 1T disk istället.

Tack för hjälpen
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Armani skrev:Det här blev helt fel! Jag är för trött och har misstolkat dig HEELT! Trodde du syftade på felet med interpid när du skrev Error 15, för det är ända problemet igentligen, Bootloadern löser jag, den är inga problem, har inte ens kvar den men 8.10 Alt. CDn hamnade i en oändlig loop efter att RAID (eller utan RAID för den delen) partitionerna och allt annat ställts in och installationen påbörjats. Då ber den om 8.10 CDn och vill men där fastnar den och det går inte att göra något. Men jag har installerat 8.04 nu med desktop CD och skall uppgradera.

Som jag förstått så kan man inte ha en mjuk. raid som både OSen kommer åt eller hur?
Korrekt
Armani skrev:Jag har iaf aktiverat 2 * 1G swap på vardera hårddisk och separerat på /boot o /root.

Nu ser mitt system ut på följande sett:

Sda sdb
30M /boot 50G Win
50G /root XXX G data
XXXG data 1G swap
1G swap
Det är på tok för mycket till /boot och /. /boot behöver du egentligen inte alls ha som separat partition om du ändå inte skall köra med RAID. Lägg 8 GB som / och resten som /home istället, så att du får behålla alla inställningar vid en ev ominstallation.
Armani skrev:Ska lägga in windows snart. Några kommentarer på den?
En installation av Windows skriver automatiskt över MBR, så du måste återställa GRUB alt. installera om efter det.
Armani skrev:Skulle va trevligt om XXX blev RAID som även win kom åt. Funderar på att köra så iaf.
Hur skall du göra det? Går det att göra RAID-arrays av enskilda partitioner i ditt BIOS? I så fall så behöver du bara installera dmraid efteråt för att även få åtkommst till partitionen från Ubuntu. I mitt BIOS kan jag bara välja att göra RAID av hela diskar.
Armani skrev:Lärde mig en massa den här veckan. Förstår verkligen hur ubuntu fungerar på den här nivån men fyfan vad det inte var värt. Sluta ändå upp med vanliga diskar. Borde köpt EN 1T disk istället.

Tack för hjälpen
Varsågod. Inget ont som inte har något gott med sig ;).

Jag har inte avänt dmiraid någon gång, men så här står det i paketbeskrivningen:
dmraid discovers, activates, deactivates and displays properties of software RAID sets (eg, ATARAID) and contained DOS partitions.
Armani

Inlägg av Armani »

djkmmo skrev:Det är på tok för mycket till /boot och /. /boot behöver du egentligen inte alls ha som separat partition om du ändå inte skall köra med RAID. Lägg 8 GB som / och resten som /home istället, så att du får behålla alla inställningar vid en ev ominstallation.
Oki då installerar jag win först o sen slänger jag in linux. Fast de kommer båda ha sina bootloaders på olika diskar så det kvittar, det blir bios som bestämmer ordningen. Då köra jag också enligt din rekommendation, / på <10G och resten /home
djkmmo skrev: Hur skall du göra det? Går det att göra RAID-arrays av enskilda partitioner i ditt BIOS? I så fall så behöver du bara installera dmraid efteråt för att även få åtkommst till partitionen från Ubuntu. I mitt BIOS kan jag bara välja att göra RAID av hela diskar..
Nä jag har ju släppt fakeRAID helt. Tänkte om man kunde mjukraida två partitioner genom linux/win så båda har access men nu drömmer jag nog. Vore tervligt dock om någon skrev en sån modul.

Ska titta på din länk snart o se om jag kan lösa interpid problemet. För den kvarstår men jag installerade med 8.04 Desktip CD och kör uppgraderingen sen. Borde funka.

Återigen tusen tack!

p.s. Mina två senaste inlägg är igentligen samma, glömde att jag svarade. Så trött! d.s.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Armani skrev: Nä jag har ju släppt fakeRAID helt. Tänkte om man kunde mjukraida två partitioner genom linux/win så båda har access men nu drömmer jag nog. Vore tervligt dock om någon skrev en sån modul.
Jo kanske det, men ännu finns den inte. RAID1 går förstås att dela, men då blir ju inte skrivaccessen snabbare.
Armani skrev:Ska titta på din länk snart o se om jag kan lösa interpid problemet. För den kvarstår men jag installerade med 8.04 Desktip CD och kör uppgraderingen sen. Borde funka.
Tja om du får in 8.04 så går det ju alltid att uppgradera, om man vill göra det.
Armani skrev:Återigen tusen tack!
Det var så lite så. Tråkigt att det inte gick att lösa.
Armani skrev:p.s. Mina två senaste inlägg är igentligen samma, glömde att jag svarade. Så trött! d.s.
Sov sött!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"