[OLÖSLIGT]GRUB + RAID (0) = huvudvärk
[OLÖSLIGT]GRUB + RAID (0) = huvudvärk
Jag har följt https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto för att komma tillrätta med mina sata Raid 0 diskar,boot från RAID 0, (nvidia raid "controller") och har än sp länge enbart problem med att ställa in GRUB så den hittar /boot och /root (Error: 15 File not found) resten får vi se när brub funkar....MEN
Jag vill inte behöva gå igenom detta mind job varje gång jag behöver formatera så jag vill ha lite tips om hur man kan lösa detta smidigare, om det går?
Min idé är att man (rätta mig gärna på vägen) att efter installationen av dmraid i live CD partitionerar diskarna efter behov, anta följande:
hd0,0 30M (för boot)
hd0,0 500 (för swap)
hd0,1 resten (för root)
och sedan köra manuell installation med GUI, ELLER skippa partitioneringen och köra guidad installation direkt. Nu följer ju GRUB med så klart men jag har läst någonstand att det går att köra GUI intallation och skippa GRUB.
Nu när grub är med så ändrar man bara hänvisningarna i grub, tror det var menu.lst och pekar mot rätt device (hd0) (/dev/mapper/nvidia_efdaeedj i mitt fall) och rätt root (hd0,1) enligt exempel ovan. Bör inte detta räcka för att starta mitt OS med GRUB?
I och med att det finns så mycket som skall göras så antar jag att min metod är bristfällig så jag ser fram emot lite rättning och gärna helt andra förslag på hur linuxfolket lyckas boota från RAID på enklaste vis. Den här guiden är snäppet för hitech för mig och av den anledningen alldeles för tidsödande, har dock inte gett upp den ännu.
All hjälp uppskattas!
/Armani
Jag vill inte behöva gå igenom detta mind job varje gång jag behöver formatera så jag vill ha lite tips om hur man kan lösa detta smidigare, om det går?
Min idé är att man (rätta mig gärna på vägen) att efter installationen av dmraid i live CD partitionerar diskarna efter behov, anta följande:
hd0,0 30M (för boot)
hd0,0 500 (för swap)
hd0,1 resten (för root)
och sedan köra manuell installation med GUI, ELLER skippa partitioneringen och köra guidad installation direkt. Nu följer ju GRUB med så klart men jag har läst någonstand att det går att köra GUI intallation och skippa GRUB.
Nu när grub är med så ändrar man bara hänvisningarna i grub, tror det var menu.lst och pekar mot rätt device (hd0) (/dev/mapper/nvidia_efdaeedj i mitt fall) och rätt root (hd0,1) enligt exempel ovan. Bör inte detta räcka för att starta mitt OS med GRUB?
I och med att det finns så mycket som skall göras så antar jag att min metod är bristfällig så jag ser fram emot lite rättning och gärna helt andra förslag på hur linuxfolket lyckas boota från RAID på enklaste vis. Den här guiden är snäppet för hitech för mig och av den anledningen alldeles för tidsödande, har dock inte gett upp den ännu.
All hjälp uppskattas!
/Armani
Senast redigerad av 1 Armani, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: GRUB + RAID (0) = huvudvärk
Genom att ha /boot på en egen partition som inte är raid? Det viktigaste fär prestanda är, i min mening, att ha systemet (/) och /home på RAID. Bootar gör man ju så sällan i.a.f.
Sedan skulle nog jag lägga systemet på RAID-1 (läsprestanda förbättras, skriv är samma, men man skriver ju oftast inte till /), ev. med separering av /temp på RAID-0 (så får du bort ev skrivprestandanakdelar av att ha / på RAID-1) , swap fördelat på de båda diskarna (delar man swap på olika diskar uppför det sig som RAID-0) och /home på RAID-0 med ordentlig backup eller spegling (RAID-10).
Sedan skulle nog jag lägga systemet på RAID-1 (läsprestanda förbättras, skriv är samma, men man skriver ju oftast inte till /), ev. med separering av /temp på RAID-0 (så får du bort ev skrivprestandanakdelar av att ha / på RAID-1) , swap fördelat på de båda diskarna (delar man swap på olika diskar uppför det sig som RAID-0) och /home på RAID-0 med ordentlig backup eller spegling (RAID-10).
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag höll på och meckade med fakeraid för något år sedan med min jmicronkrets men jag skulle säga att fakeraid är en dålig lösning mot att istället använda linux mjukvaruraid som finns inbyggd i kärnan. Kör man dualboot med windows så kan det kanske bli ett problem att köra från samma fakeraiddiskar då om du skapat raiden redan i bios. Annars är bästa lösningen för fakeraid och linux som tidigare nämnts att skapa en liten parition för /boot och ha resten av det man vill ha på fakeraiden. Själv har jag helt slutat köra med sådan raid(0)lösning då jag inte tycker att det var värt besväret. Visst är det kul att köra raid0 ett tag och benchmarka lite men i längden vill jag hellre ha säkrare diskar... 
Hoppas du får ordning på det i alla fall för det är kul att testa.
/Philip

Hoppas du får ordning på det i alla fall för det är kul att testa.
/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
-
Oj då, jag såg inte att det var fakeraid du försökte få att funka. Som philip5 skriver: sluta med det
. Linux mjukvaruraid är bättre.

Tack för tipsen. Har insett efter en veckas huvudvärk efter jobbet att fake RAID och att försöka Boota från RAID disk är sååååå inte värt besväret. Jag tänkte nu att ha min boot på min IDE/BACKUP disk och sedan köra software RAID på resten. Tänkte även ha en windows partition på samma raid och guida grub till den, det skall väll inte vara något problem?
Efter den här helgen MÅSTE jag va klar annars slänger jag ut datorn.
Tack ska ni för hjälpen, kom gärna med förslag om något dyker upp.
Efter den här helgen MÅSTE jag va klar annars slänger jag ut datorn.
Tack ska ni för hjälpen, kom gärna med förslag om något dyker upp.
-
Jag kanske missförstår dig, men du kan ju inte använda Linux mjukvaru-RAID till Windows.Armani skrev:Tack för tipsen. Har insett efter en veckas huvudvärk efter jobbet att fake RAID och att försöka Boota från RAID disk är sååååå inte värt besväret. Jag tänkte nu att ha min boot på min IDE/BACKUP disk och sedan köra software RAID på resten. Tänkte även ha en windows partition på samma raid och guida grub till den, det skall väll inte vara något problem?
Jaaha nu klarna det. Jäklar då måset jag alltså köra med fakeraid iaf?
När jag installerade min RAID fick jag ett felmedalande, ett konstigt sådant. Jag har partitionerat två diskar enligt
1 GB swap
360 GB /
30 GB
och satt dessa som md0 och md1, funkar skit bra men sen vid installationen får jag medelandet
Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Intrepid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the drive '/cdrom/' and press enter
Media Change
Så jag försökte byta till vanliga ubuntu dekstop skivan då det var alternate CDn för att se om det blir bättre men det går inte ens att öppna cdspelaren.
Vad gör man här då?
Föresten hur skulle då en fake raid gå till med dual boot med /boot på separat icke raid HDD. Kan jag definera RAIDen i partitionshanteraren i alternate CDn och köra på som vanligt?
När jag installerade min RAID fick jag ett felmedalande, ett konstigt sådant. Jag har partitionerat två diskar enligt
1 GB swap
360 GB /
30 GB
och satt dessa som md0 och md1, funkar skit bra men sen vid installationen får jag medelandet
Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Intrepid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the drive '/cdrom/' and press enter
Media Change
Så jag försökte byta till vanliga ubuntu dekstop skivan då det var alternate CDn för att se om det blir bättre men det går inte ens att öppna cdspelaren.
Vad gör man här då?
Föresten hur skulle då en fake raid gå till med dual boot med /boot på separat icke raid HDD. Kan jag definera RAIDen i partitionshanteraren i alternate CDn och köra på som vanligt?
Näähä, tydligen inte! Den vägrade låta mig partitionera disken i mindre delar, resten blev obrukbart. Några tips?
-
Hur menar du? Skall du ändå köra fakeraid så kanske följande gemenskaphetsunderhållna guide vara till hjälp FakeRaidHowtoArmani skrev:Näähä, tydligen inte! Den vägrade låta mig partitionera disken i mindre delar, resten blev obrukbart. Några tips?
Notera dock varningen högst upp på den sidan:
Finns det inte mjukvaruraid till Windows? I så fall skulle du ju kunna köra med separata mjukvaruraiduppsättningar. Du kommer dock antagligen inte att kunna komma åt ubunturaiden från Windows och vice versa.FakeRAID is not supported by Ubuntu. Trying to install Ubuntu on such a partition could easily result in the loss of all your data.
Varför vill du ha så stor root-partition?Armani skrev:1 GB swap
360 GB /
30 GB
OJ vad sjukt otydlig jag var. Det hela började med FakeRAID men jag gav upp efter en vecka.
Nu när jag blivit övertygad om att köra soft RAID så får jag felmedelandet när jag installerar. Det är igentligen det som är mitt problem. Får jag igång det så är det toppen.
"Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Intrepid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the drive '/cdrom/' and press enter
Media Change"
Men så får jag veta att Soft RAID inte fungerar med windows och jag vill gärna ha en win partition, gärna i RAID för att ha mina spel i. Och FakeRAID tillåter inte partitionering av HDD och är SJUKT krångligt, speciellt den guiden FaikRaidHOWTO (men f*n vad jag har lärt mig mycket).
För att svara på varför så stor / parition, så är svaret, jag vet inte riktigt. Jag tänkte väll bara lägga in allt i ett och samma ställe så jag kommer igång bara, minimal krångel. Vet inte riktigt vad som är optimalt och säkert. Som sagt, en vecka varje dag efterjobbet, jag hade kunnat ta en examen till.
Men tillbaka till min mardröm. Hur får jag in Win och Ubuntu som dualboot på samma RAID i olika partitioner?
Är detta smarbete för mycket begärt av dessa två?
Börjar bli sjukt less men jag ger mig inte.
Tack för all uppmärksamhet föresten!
Nu när jag blivit övertygad om att köra soft RAID så får jag felmedelandet när jag installerar. Det är igentligen det som är mitt problem. Får jag igång det så är det toppen.
"Please insert the disc label: 'Ubuntu 8.10 _Intrepid Ibex_ -Release amd64 (20081028)' in the drive '/cdrom/' and press enter
Media Change"
Men så får jag veta att Soft RAID inte fungerar med windows och jag vill gärna ha en win partition, gärna i RAID för att ha mina spel i. Och FakeRAID tillåter inte partitionering av HDD och är SJUKT krångligt, speciellt den guiden FaikRaidHOWTO (men f*n vad jag har lärt mig mycket).
För att svara på varför så stor / parition, så är svaret, jag vet inte riktigt. Jag tänkte väll bara lägga in allt i ett och samma ställe så jag kommer igång bara, minimal krångel. Vet inte riktigt vad som är optimalt och säkert. Som sagt, en vecka varje dag efterjobbet, jag hade kunnat ta en examen till.
Men tillbaka till min mardröm. Hur får jag in Win och Ubuntu som dualboot på samma RAID i olika partitioner?
Är detta smarbete för mycket begärt av dessa två?
Börjar bli sjukt less men jag ger mig inte.
Tack för all uppmärksamhet föresten!
-
Det bästa är att dela upp / och /home på två olika partitioner. et blir enklare om man skall installera om eller uppgradera. Alla ens personliga inställningar (inkl. teman, intällningar för olika program, bokmärken, epostmeddelanden, chathistorik etc etc) sparas i din användares katalog i /home och ligger den då på e egen partition så försvinenr det inte vid nyinstallation eller uppgradering, om man väljer manuell partitionering vid ominstallatione.Armani skrev:För att svara på varför så stor / parition, så är svaret, jag vet inte riktigt. Jag tänkte väll bara lägga in allt i ett och samma ställe så jag kommer igång bara, minimal krångel. Vet inte riktigt vad som är optimalt och säkert.
Enkelt. Det får du inte, om du inte använder faikeraid och fakeraid har som sagt en hel massa andra nackdelar med sig. Antingen kör du Linux mjukvaruraid på Ubuntuinstallationen och Windows på helt vanliga diskar (eller en på en mjukvaruraid för Windows) eller så gör du en fakeraid av de båda diskarna och får ett elände med att använda dem i Ubuntu. Bara att välja.Armani skrev:Men tillbaka till min mardröm. Hur får jag in Win och Ubuntu som dualboot på samma RAID i olika partitioner?
hehe, inte svaret jag hoppades på men vad gör man! Datorer!
Ja då är det bara att sitta fundera ut vem som har störts behov av RAID,känns faktist som att windows och spel är mest krävande!
Har windows också förmågan att läsa in två partitioner som en RAID liksom ubuntu! Tänkte att jag kanske kan raid koppla två stora partitioner som lagring och ha linux och windows båda på vanliga partitioner i var sin disk. alltså:
sda sdb
30 Linux 30 Windows
1 G swap RAID 1 G swap RAID
XXX G data RAID XXX G data RAID
Känns inte som att windows kommer palla med detta men en tanke iaf! Kommer Win kunna se Data RADI partitionen?
Gäller alltså mjukvaru RAID här!
Eller vad sägs om att ha kvar linux och windows på slöa IDE disken MEN göra en gemensam RAID data disk av de två andra. De får alltså hel och hållet bli lagrin av film., spel m.m. Det borde väll ge prestanada och fungera? Vad är för och nackdelar i det här fallet tror Du?
Har du andra förslag på hur jag kan lösa det här?
Ja då är det bara att sitta fundera ut vem som har störts behov av RAID,känns faktist som att windows och spel är mest krävande!
Har windows också förmågan att läsa in två partitioner som en RAID liksom ubuntu! Tänkte att jag kanske kan raid koppla två stora partitioner som lagring och ha linux och windows båda på vanliga partitioner i var sin disk. alltså:
sda sdb
30 Linux 30 Windows
Känns inte som att windows kommer palla med detta men en tanke iaf! Kommer Win kunna se Data RADI partitionen?
Eller vad sägs om att ha kvar linux och windows på slöa IDE disken MEN göra en gemensam RAID data disk av de två andra. De får alltså hel och hållet bli lagrin av film., spel m.m. Det borde väll ge prestanada och fungera? Vad är för och nackdelar i det här fallet tror Du?
-
Kollade du något på HOWTO:n som jag länkade till tidigare? Tydligen skall det fungera att t.o.m. installera på RAID:en med 8.10.Armani skrev:hehe, inte svaret jag hoppades på men vad gör man! Datorer!
sda sdb
30 Linux 30 Windows
Menar du FaikRAIDHOWTO:n?Kollade du något på HOWTO:n som jag länkade till tidigare? Tydligen skall det fungera att t.o.m. installera på RAID:en med 8.10.
Den gick jag igenom under veckan men jag har ju kommit fram till att faikRAID inte är ett bra alternativ, om inte du kan motivera till det på något sett! Sen så var det SJUUUKT svårt att få det och fungera trots en utförlig guid men ajg lärde mig sjukt mycket om linux.

Hur menar du med att det ska gå att installera RAIDen?
Jag tror jag kan installera RAID nu, (bortsett från felmedelandet jag skrivit om, ska prova 8.04 alt. CD instället) men mitt porblem handlar numera om hur jag ska konfigurera mina diskar för bästa och säkraste användning. Då syftar jag tillbaka till tidigare inlägg med mina förslag om hur man ska konfigurera.
Kom gäran med förslag!
Nä nu tror jag att jag ger mig! Ville testa RAID för skoj skull och se hur "fort" det kunde gå men det här är INTE värt besväret. Om inte revolutionerande händer snart så istallerar jag linux på ena disken och win på anda. Och som det ser ut finns det inte enkelt sett att få dessa OS att läsa från en gemensam soft. RAID. Varför kan man inte bara ha ETT system VÄRT att betala för. 
Tack för all hjälp!

Tack för all hjälp!
-
Klippt direkt ur HOWTO:n:Armani skrev:Menar du FaikRAIDHOWTO:n?Kollade du något på HOWTO:n som jag länkade till tidigare? Tydligen skall det fungera att t.o.m. installera på RAID:en med 8.10.
Den gick jag igenom under veckan men jag har ju kommit fram till att faikRAID inte är ett bra alternativ, om inte du kan motivera till det på något sett! Sen så var det SJUUUKT svårt att få det och fungera trots en utförlig guid men ajg lärde mig sjukt mycket om linux.
Hur menar du med att det ska gå att installera RAIDen?
Detta förutsätter att du använder 8.10 (vanliga eller alternativ-CD:n). Alltså inte 8.04, Fördelen är att du kan använda RAID i både Windows och Ubuntu.Ubuntu 8.10 (Intrepid Ibex) Installation
With Intrepid, installing to a fakeraid has never been easier:
Method 1
According to the latest FakeRAID spec, Intrepid users can now install directly to SATA RAID with no additional setup or configuration required. This is is not yet supported in the Ubiquity graphical installer so you must use the Alternate Install CD. The installer will prompt you to activate the RAID partitions, which will make them available to the partitioner and allow you to continue with the installation as normal.
Method 2
If you prefer using the Live CD, this section shows you how to install using the Ubiquity graphical installer. In Intepid, dmraid is now in the 'main' respository, and can be installed without reconfiguring apt. Once dmraid is running, the live installer can handle installing to the raid. Ubiquity will fail when installing grub, and will not automatically add dmraid to the new installation. These need to be done manually.
In Short
- Boot the Ubuntu Live CD and select Start Ubuntu without changes to the computer
- From a terminal, run sudo apt-get install dmraid
- Check /dev/mapper to ensure the raid was correctly detected
- Run the installer (ubiquity), install as normal. Deselect installing grub - it will just fail anyway (but it makes no real difference if you don't)
- From a terminal, run sudo chroot /target
- Install dmraid to the new installation by running sudo apt-get install dmraid from the chroot environment.
- Install grub as per above instructions.
Bara generellt: Jag skulle aldrig installera operativsystemet på RAID-0. Jag skulle göra RAID-1 för i.a.f. operativet och jag är nog tveksam till att alls använda RAID-0. Med RAID-0 räcker det med att en disk rasar för att all data på alla RAID0-partitioner skall vara borta. Har man en ordentlig backup så visst, men i regel kanske man inte har det som hemmaanvändare...Armani skrev:Jag tror jag kan installera RAID nu, (bortsett från felmedelandet jag skrivit om, ska prova 8.04 alt. CD instället) men mitt porblem handlar numera om hur jag ska konfigurera mina diskar för bästa och säkraste användning. Då syftar jag tillbaka till tidigare inlägg med mina förslag om hur man ska konfigurera.
Kom gäran med förslag!
Re: [OLÖSLIGT]GRUB + RAID (0) = huvudvärk
Jo jag har förstått det så jag ska inte köra det viktiga på RAID. Tänkte lägga min SWAP och spel och sånt på RAID 0. Ångra att jag ens gav mig in på det här! Men nu är det så att jag har Intrepid alternate CDn men får det där konstiga medelandet när jag installerar, har du någon aning om vad det kan bero på? Och sen undrar jag om du vet något om LVM, ska läsa mer om det men det tycks vara ett sätt att ha en gemensam mjukvaru Raid för win och linux.
Jag kommer alltså ha win på vanlig disk och linux på några olika paritioner /, /boot /home och sen en gemensam RAID enhet för att installera spel och sånt på. Och såklart en RAIDad swap.
ELLER så kör jag win på ena disken och linux på andra så slipper jag allt det här.
Störtsta problemet är just nu att installationen hamnar i en oändlig loop efter partitioneringen och frågar om intrepid skivan hela tiden.=S
Jag kommer alltså ha win på vanlig disk och linux på några olika paritioner /, /boot /home och sen en gemensam RAID enhet för att installera spel och sånt på. Och såklart en RAIDad swap.
ELLER så kör jag win på ena disken och linux på andra så slipper jag allt det här.
Störtsta problemet är just nu att installationen hamnar i en oändlig loop efter partitioneringen och frågar om intrepid skivan hela tiden.=S
-
Logical Volume Managment är inte RAID, det är något helt annat. Det är ett sätt att få flera hårddiskar/partitioner att se ut som en enhet.Armani skrev:Jo jag har förstått det så jag ska inte köra det viktiga på RAID. Tänkte lägga min SWAP och spel och sånt på RAID 0. Ångra att jag ens gav mig in på det här! Men nu är det så att jag har Intrepid alternate CDn men får det där konstiga medelandet när jag installerar, har du någon aning om vad det kan bero på? Och sen undrar jag om du vet något om LVM, ska läsa mer om det men det tycks vara ett sätt att ha en gemensam mjukvaru Raid för win och linux.
Att du får Error 15 skulle jag tro beror på att du satt upp RAID:en fel nångonstans. Följde du alt 1 eller alt 2? Det går ju alltid att göra så att du startar med de förtio stegen och hojtar till när det går fel.
Linux swap fungerar som om det vore raid, bara de ligger på olika hårddiskar. Man behöver alltså inte krångla med RAID bara för att få två swap-partitioner på två olika hårddiskar att fungera som om det vore RAID-0, det sköter systemet automatiskt. Systemet sprider läs och skrivaktiviteten jämnt mellan de aktiverade swappartitionerna automatiskt.Armani skrev:Jag kommer alltså ha win på vanlig disk och linux på några olika paritioner /, /boot /home och sen en gemensam RAID enhet för att installera spel och sånt på. Och såklart en RAIDad swap.
Har du chrootat in i installatonsmiljön när du får det felet? I så fall låter det lite som att punkt 16 inte riktigt funkade som det skall.Armani skrev:ELLER så kör jag win på ena disken och linux på andra så slipper jag allt det här.
Jag använder varken metod ett eller två. Jag använder soft. RAID nu. Privade installera med 8.10 utan någon RAID och fick samma jä*** fel. Nu lyckas jag inte ens installera en vanlig distro. Så jag provade 8.04 Live CD och den accepterar inte att jag har swap på två olika diskar.djkmmo skrev: Att du får Error 15 skulle jag tro beror på att du satt upp RAID:en fel nångonstans. Följde du alt 1 eller alt 2? Det går ju alltid att göra så att du startar med de förtio stegen och hojtar till när det går fel.
Vad innebär " startar med de förtio stegen", sorry inte så helt insatt i linux.
Vet inte om jag förstår riktigt! Om felet är Error 15 du menar så kan jag säga att jag inte chrootar något eftersom jag använder alt. CDn och där väljer jag bara vad jag vill göra. har jag missat något?djkmmo skrev: Har du chrootat in i installatonsmiljön när du får det felet? I så fall låter det lite som att punkt 16 inte riktigt funkade som det skall.
-
De fyrtio stegen är en hemlig installationsrit med blodsoffer, genomförd när månen är i nedan och Mars står i kräftans zenit. Den måste man genomgå för att bli riktig Ubuntu-användare. Har du inte gjort den? Då kan det vara därför det inte funkar. Vilken shaman är det som välsignat din installationsskiva?Armani skrev:Jag använder varken metod ett eller två. Jag använder soft. RAID nu. Privade installera med 8.10 utan någon RAID och fick samma jä*** fel. Nu lyckas jag inte ens installera en vanlig distro. Så jag provade 8.04 Live CD och den accepterar inte att jag har swap på två olika diskar.djkmmo skrev: Att du får Error 15 skulle jag tro beror på att du satt upp RAID:en fel nångonstans. Följde du alt 1 eller alt 2? Det går ju alltid att göra så att du startar med de förtio stegen och hojtar till när det går fel.
Vad innebär " startar med de förtio stegen", sorry inte så helt insatt i linux.
Nej det är det inte

Jag trodde att du hade följt de fyrtio magiska stegen i HOWTO:n.Armani skrev:Vet inte om jag förstår riktigt! Om felet är Error 15 du menar så kan jag säga att jag inte chrootar något eftersom jag använder alt. CDn och där väljer jag bara vad jag vill göra. har jag missat något?djkmmo skrev: Har du chrootat in i installatonsmiljön när du får det felet? I så fall låter det lite som att punkt 16 inte riktigt funkade som det skall.