Installationshjälp

IZCH

Installationshjälp

Inlägg av IZCH »

Hej

Jag tänkte insallera Ubuntu i Windows på en separat partition men när jag installerar säger den att den inte kunde hitta skivan och ber mig avsluta alla processer som använder sig av cd-läsaren. (?)

Hjälp skulle uppskattas.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Installationshjälp

Inlägg av eyerouge »

Du kan inte installera Ubuntu "i" MS Windows såvida du inte använder dig av Wubi. Min fråga är därför, till en början, är det Wubi du kör? Och, har du provat installera från en annan skiva, eller kanske ladda hem Ubuntu igen och bränna det på en ny skiva?

Edit: Såg nyss att man inte ens behöver bränna en skiva för att köra Wubi... my bad... *ler* Har du provat radera filerna det laddat hem och på så sätt tvinga Wubi tanka hem dem igen? Kan vara en idé.. vet inte om/hur Wubi kollat så att laddades hem korrekt, om man t.ex. använder md5 eller liknande.
Bild
IZCH

Inlägg av IZCH »

Ja, jag har kört Wubi men samma problem uppstår. Om jag bootar från cd-skivan fungerar det inte heller. Det kommer bara upp någon text, ..... "built-in shell (ash)...
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Så, om jag förstått det rätt, så klagar Wubi på att den inte hittar cdskivan trots att Wubi inte behöver en cd-skiva när du ska installera Ubuntu? (Förutsätter att du kör den vaniga Wubi-installen nu där den laddar hem Ubuntu från nätet...)
Bild
IZCH

Inlägg av IZCH »

Fick till det med Wubi och installatione gick igång. När jag sedan startade om datorn och välde att boota Ubuntu fick jag bara upp:

BusyBox v1.1.3(Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of build-in commands.

(initramfs) _"
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Testa och följ anvisningarna här: http://ubuntu.se/wiki/index.php/Install ... u_med_Wubi

Eller här: http://mikrofoncaught.blogspot.com/2008 ... 4-frn.html

Om du redan gjort det, se om det är något du missat eller gjort på annat sätt. :)
IZCH

Inlägg av IZCH »

Det var dessvärre inte till mycket hjälp. Får bara upp "Busybox" när jag startar med Ubuntu. Jag har installerat det på en separat hårddisk, spelar det någon roll om den hårddisken är logical?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Du har alltså inte installerat det som en image-fil inuti Windows, utan på en separat partition?

Om partitionen är logisk eller primär ska inte spela någon roll.

På vilket sätt var inte länkarna till mycket hjälp?
IZCH

Inlägg av IZCH »

Iom att Ubuntu redan är installerat men jag bara får Busybox-buggen när jag ska starta. Försökte satsa på en annan linuxdistrubition (Fedora) det går utmärkt att testa med Live-cd men inte att installera. Den säger att jag måste välja nåt med hårddsikarna ex. /boot eller /home

????????
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

IZCH, vad exakt är syftet - vad försöker du åstadkomma? Om du berättar vad du vill och hur du vill att din dator ska fungera så är det lätt(are) för oss att hjälpa dig. Så som det verkar för nuvarande har du t.ex. både tagit upp en Wubi-installation och en riktig installation (Fedora).

Wubi-installationer använder man endast för att testa köra Ubuntu ett tag. Det som då sker, om man lyckas med installationen, är att lägga in Ubuntu inne i Windows, precis som vilket Windoesprogram som helst. Hela systemet kommer då finnas i en enda stor fil, om jag förstått det rätt. Och efter att man testat det ett tag kan man avgöra om Ubuntu/Linux är rätt för en eller inte. Detta är utmärkt om du t.ex. aldrig använt linux förr och vill lära dig. :) Det är däremot helt onödigt om du redan bestämt dig för att du vill lära dig och vill byta till Linux.

Samtidigt kvarstår frågan om du är ute efter att dualboota, d.v.s. behålla ditt windows och även installera Linux. Du kan i sådana falla välja vid uppstarten vilket system du vill köra, och systemen kommer vara totalt oberoende av varandra. Det innebär att du inte måste starta Windows för att komma in i Linux, och vice versa (detta till skillnad från en Wubi-installation). Om du nu vill dualboota så ska du inte installera via Wubi.
Den säger att jag måste välja nåt med hårddsikarna ex. /boot eller /home
Detta är ett Ubuntuforum. Jag är övertygad om att Fedoraforumet är bättre på att besvara Fedorafrågor. Å andra sidan är det många här inne som säkert kan besvara dem likväl och i många avseenden är distrosen lika varandra.

Själv minns jag inte Fedorainstallationen, men det låter som den frågar dig på vilken partition/var du ska lägga/mounta /home. I regel är det bra att ha en egen partition för /home (/home = din och all andra användares hemmapp, ungefär som "Mina Dokument" i Windows, och det är även den mapp där alla programmens inställningar kommer sparas.)

Sist men inte minst tror jag att Fedora är drygare för en nybörjare än Ubuntu är. Kanske ska du prova installera LinuxMint och se hur det går för dig med det istället? Det är en snyggifierad Ubuntu med inlagda codecs, och bör vara minst lika användarvänlig som standardUbuntun.
Bild
IZCH

Inlägg av IZCH »

Okej, ber om ursäkt om jag uttryck mig otydligt. Jag vill alltså prova Ubuntu ett tag och se om det är något för mig. Jag vill även har kvar windows till en början. Jag vill alltså ha båda OS och välja vilket jag ska använda när jag startar datorn.

Slängde bara ut det där med Fedora i hopp om att någon skulle säga nåt i stil med; "Aha, men då gör du så här".
Har provat ubuntu på en annan, gammal dator och trivdes ganska bra med det (den korta stund jag provade).

I vilket fall som helst skulle jag verkligen vilja få igång Ubuntu (men alltjämnt ha kvar windows). Detta verkar uppenbarligen inte fungera så bra för mig och iom att jag är nybörjare så kan jag förstå att kommunikationen från mig till Er ofta kan brista, då jag inte vet riktigt vad som försigår.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"