Hur fungerar Ubuntus live-cd?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Ändra egenskaper i panelen och annat från terminalen?

Inlägg av djkmmo »

JeyPeyy skrev:
djkmmo skrev:Jo det gör det i det här fallet, för Gnome är Gnome oavsett vilken distribution det handlar om. Det är bara att ikonen som används kan heta något annat. I vilket fall så kanske är lättare om du använder den "rätta" lösningen i länken (dvs samma lösning som BadOmen pekar på).
Att ändra på den bilden kan ju inte gå då det inte är den bilden som syns i menyn. Jag skulle kunna göra som BadOmen sa, men jag undrar var det står vilken bild ubuntu använder. Det måste ju stå i någon configurations-fil vilken bild som ska synas där, eller? I så fall skulle jag vilja ändra den länken så att den pekar på en egen bild. Om det är bilden i temat som används så kan jag tänka mig att ändra de ikonerna eller skapa ett eget tema.
En av konfigurationsfilerna ligger under /etc/gconf/gconf.xml.defaults och heter %gconf-tree.xml och det verkar vara den vettigaste "kandidaten" för systemvida inställningar av ikonen. Står det "false" på value om du söker i filen efter "use_custom_icon"? I så fall verkar det vara vettigast om du sparar den bild du vill använda som ikon under /usr/share/pixmaps och ger den absoluta sökvägen i value. Om det är rätt sätt eller inte vet jag inte, men det verkar vettigast.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

djkmmo skrev:En av konfigurationsfilerna ligger under /etc/gconf/gconf.xml.defaults och heter %gconf-tree.xml och det verkar vara den vettigaste "kandidaten" för systemvida inställningar av ikonen. Står det "false" på value om du söker i filen efter "use_custom_icon"? I så fall verkar det vara vettigast om du sparar den bild du vill använda som ikon under /usr/share/pixmaps och ger den absoluta sökvägen i value. Om det är rätt sätt eller inte vet jag inte, men det verkar vettigast.
Tack tack, men jag går över till något annat nu: Hur gör jag för att föra över de inställningar jag har om uppdateringarna? Jag har alltså gått till Administration=>Programvarukällor=>Uppdateringar och ändrat där. Var sparas de administrationsinställningarna?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Nähä, det gick inte =)

Jag har gjort min första test-version, men märkte att jag hade glömt att göra mycket. T.ex. glömde jag att föra över teman och bakgrundsbild, vilket ledde till att disten funkade med låggrafiksläge och brun bakgrundsbild som default (mycket sexigt ^^).

Jag har även möblerat om lite i gnome-main-menu. Vad jag märkte var att dessa inställningar antagligen inte finns i gconf, eftersom jag kopierade min .gconf från dummy-användaren till [...]edit/etc/skel. Någon som vet vilken fil jag måste föra över för att få samma struktur i menyn?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

En gång till då:

Någon som vet vilken fil jag måste föra över för att få samma struktur i menyn?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

JeyPeyy skrev:En gång till då:

~/.config/
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Konservburk skrev:
JeyPeyy skrev:En gång till då:

~/.config/
*Pinsamt* ::)
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Okej, idag måste jag lämna in första prototypen av min rapport, så jag måste se om jag har fattat någorlunda. Jag har två frågor:

1. Är det sant om jag skriver att filesystem.squashfs innehåller hela filsystemet som kommer att installeras och som används i live-miljön?
2. Är filesystem-manifest nödvändig?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Jag har lyckats göra en ISO-avbild nu, men det blev inte speciellt lyckat. Menyn blev lite konstig. Istället för att ha en undermeny i gnome-main-menyn som heter "Program" fick jag en mapp som heter "Alacarte-made". Jag hade även gjort så att wine-menyn skulle bli osynlig, men den blev kvar.

Är det inte bättre om jag gör som de säger här.
Making several gconf changes

Editing gconf by setting each value separately takes too much time. There is a better way:

Make a test user and adjust the settings as you wish. Run
gconftool-2 --dump /the/settings/branch/you/need > ~/live/your-new-settings.xml
sudo chown root:root ~/live/your-new-settings.xml
sudo mv ~/live/your-new-settings.xml ~/live/edit/your-new-settings.xml
and then, in the chroot environment, run
gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults --load /your-new-settings.xml
rm /your-new-settings.xml
This way you can import the whole branch, e.g. /apps/panel - all settings for Gnome's panels.
Jag förstår tyvärr inte mycket av de kommandon, och kan ju vara lite dumt att ha med i mitt projektarbete p.g.a det. Kanske någon som kan förklara vad som händer lite mer grundligt?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Ngn? Var är alla? Ute och festar?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

JeyPeyy skrev:Kanske någon som kan förklara vad som händer lite mer grundligt?
Jag vet inte heller vad som händer mer grundligt. Utifrån hur kommandona ser ut så gissar jag att de först exporterar dina gconf-inställningar och sedan importerar dem globalt under /etc. Manualbladen ger förmodligen en bra förklaring, men vill du vara helt säker så finns svaren i källkoden.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Jag vill gärna få svar på frågorna jag ställde förut:

1. Är det sant om jag skriver att filesystem.squashfs innehåller hela filsystemet som kommer att installeras och som används i live-miljön?
2. Är filesystem.manifest nödvändig?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

:( Det här projektarbetet kommer nog inte gå bra! Ingen som vet varför menyn blev så konstig? Finns det någon annan lösning för att importera den menyn man har till den nya disten än att skicka ~/.config/menus till den nya /etc/skel?

Jag vet att det är lite sent att göra färdigt projektarbetet nu när jag har mindre än en månad kvar på mig, men anledningen till att det blev såhär är för att jag började med att försöka mig på att kompilera ett helt linux-system (med rock-linux), vilket gick åt pipan! Nu försöker jag därför på ett snabbt sätt göra en egen ubuntu-baserad distribution med namnet WinuxOS. Man skulle kunna säga att det är en distribution riktad endast mot f.d. Windows-användare. De ska ha de verktyg de är vana vid att ha och känna igen sig i miljön. Senare skulle jag också gärna vilja ha meddelanden som dyker upp när de kör .exe-filer som säger att det inte är rekommenderat i Winux, men att det går. På så vis blir övergången till Linux-världen enklare.

Här bifogar jag även en bild på hur menyn ser ut:
Bilagor
Alacarte-made ska heta Program och Undermenyn Wine ska bort!
Alacarte-made ska heta Program och Undermenyn Wine ska bort!
WinuxOS-menu.png (31.54 KiB) Visad 2000 gånger
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Allt som finns i menyn verkar inte påverkas av ~/.config/menus. Jag tog bort den mappen för att försöka börja om på nytt, men märkte att ändringarna jag hade gjort i "System" inte hade ändrats efter att jag tagit bort mappen menus. Någon som vet var resten av config-filerna för menyn ligger?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Du kan lätt ta reda på det själv... gör först en ändring och lista sedan alla filer i hemkatalogen sorterat efter när de senast ändrades. ls -1art ~
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Konservburk skrev:Du kan lätt ta reda på det själv... gör först en ändring och lista sedan alla filer i hemkatalogen sorterat efter när de senast ändrades. ls -1art ~
Tack, det var ett bra kommando som man kan ha nytta av =) Tyvärr så verkade inte något uppdateras när jag ändrade det i menyn. Måste jag starta om sessionen för att den ska spara det på hårddisken?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Konstigt, det verkar som om det är i ~/.config/menu som det sker ändringar.

Måste jag ta med alla "applications.menu.undo-XX"? Det känns så dumt att ta med 42 olika filer då det bara finns en uppsättning i menyn som är viktig.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Nu har jag höllt på en stund och nu är jag mer eller mindre nöjd. Jag har lagt upp en torrent-fil här. Snälla, börja inte gnälla på mig över att detta är ett dåligt projekt eftersom det stödjer microsoft och massa sånt skitsnack, det är ett skolarbete!
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Varför har du laggt upp den för nedladdning? Menar du att du vill att vi skall testa?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

djkmmo skrev:Varför har du laggt upp den för nedladdning? Menar du att du vill att vi skall testa?

Läs description

Främst är den till för min lärare, men om ni vill får ni hjälpa till att förbättra den.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Konservburk skrev:Du kan lätt ta reda på det själv... gör först en ändring och lista sedan alla filer i hemkatalogen sorterat efter när de senast ändrades. ls -1art ~
hej, tyckte det var ett smart ls kommando du hade fixat men jag saknade att man inte kunde se tiden när den var använd så jag ändrade den till följande:
ls --time=access -l -1art ~ vet dock inte vad ~ gör för nåt, jag ser ingen skillnad med eller utan den så du får gärna berätta vad det är för fiffigt med den :)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"