Nu har jag ställt till det på morsans dator (gammal Toshiba, 0,19 gb ram, xubuntu). När pakethanteraren installerat vlc färdigt försökte jag öppna Firefox. Det blev uppenbarligen för mycket, så jag beslöt att gå till omstart. Under avslutandet kom plötsligt lösenordshanteraren fram. Jaha, tänkte jag, och fyllde i lösenordet och lät processen gå vidare. Detta ledde till följande:
Varje gång jag nu startar får jag att börja med en ruta som talar om att jag inte har administrationsrättigheter. Vidare saknas menyraderna i både topp och botten. Slutligen startar både pakethanteraren och Firefox (de båda program som var öppna när jag avslutade senast).
Det mesta av detta kan jag leva med, applications är tillgängligt via högerklick. Men i och med att menyerna saknas kan jag inte dra igång det trådlösa nätet (det sitter ju på toppmenyn). Och felet verkar ju vara att jag på något sätt låsts in i en session (jag har försökt gå in via att avklicka det alternativet på lösenordshanteraren, men utan effekt).
Sannolikt kan man lösa detta på ett enkelt sätt. Men hur?
Låst i session
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Låst i session
Tror att det är så att när du väljer att logga ut ur xubuntu så finns det en liten ruta som är ibokad som heter typ "Spara sessionen". Boka ur den och stäng ner alla program som är öppna. Starta sedan om.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
-
Tack Bossieman - men det har jag redan testat. Ingen skillnad, sorry.
För att få upp panelerna och komma åt menyerna borde detta funka i en terminal
Kolla också i ~/.xsession-errors och se om du kan hitta några ledtrådar.
EDIT
Kom på att Xubuntu sparar senaste session och att kan få ett val att skapa en ny session istf att att använda default vid nästa login. Så prova istället med Alt-F2 där du kör kommandot xfce4-panel. Sen när du loggar in igen ska du få en förfrågan att välja och då namnge den nya sessionen. Möjligen behöver du ändra nån inställning under Sessioner för att det ska funka, dock inte helt säker om det behövs.
Kod: Markera allt
xfce4-panel &
EDIT
Kom på att Xubuntu sparar senaste session och att kan få ett val att skapa en ny session istf att att använda default vid nästa login. Så prova istället med Alt-F2 där du kör kommandot xfce4-panel. Sen när du loggar in igen ska du få en förfrågan att välja och då namnge den nya sessionen. Möjligen behöver du ändra nån inställning under Sessioner för att det ska funka, dock inte helt säker om det behövs.
-
Tack, jag ska pröva det!
allt gott
Mats
allt gott
Mats
-
Re: Låst i session LÖST - och ny fråga
Sorry att jag inte uppdaterat, det stämmer att Xubuntu har en (idiotisk, tycker jag) funktion som innebär att den sparar och öppnar i senaste session, oavsett vad man råkat hitta på där. Om man nu råkat komma åt ett fatalt kortkommando, överbelastat datorn är vad det än handlar om så räcker det alltså inte att starta om datorn. Man måste se till att man har inloggningsfönstret aktiverat (d v s att man måste ange lösenord). Där finns en fönstermeny som heter sessions, och när man öppnar den ser man att senaste session är default. Alltså får man gå ner till det tredje altenativet, d v s Xfce-session. Då öppnar den så att säga i originalskick.
Än bättre vore förstås att man kunde sätta det valet som default, men jag har inte hittat något sätt att åstadkomma det.
Än bättre vore förstås att man kunde sätta det valet som default, men jag har inte hittat något sätt att åstadkomma det.