Snacka om buggar i Putty.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Snacka om buggar i Putty.
Hejsan !
Sitter i vista med putty och FÖRSÖKER fjärrstyra min server via putty men det är ju helt värdelöst. Alltså skall jag ta bort rader och flytta markören med piltangenterna på så kommer raderna jag tog bort fram. Sedan när jag skall spara så tar den bort vissa rader när man editerar filen igen sedan. Finns det något annat som är som Putty fast inga buggar i ?
Sitter i vista med putty och FÖRSÖKER fjärrstyra min server via putty men det är ju helt värdelöst. Alltså skall jag ta bort rader och flytta markören med piltangenterna på så kommer raderna jag tog bort fram. Sedan när jag skall spara så tar den bort vissa rader när man editerar filen igen sedan. Finns det något annat som är som Putty fast inga buggar i ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- tann
- Kontakt:
Re: Snacka om buggar i Putty.
det där beror troligtvis på terminalinställningarna, inte på putty.
vad är skalvariablen TERM satt till och vilken teckenkodning kör du? sånt brukar kunna spöka
vad är skalvariablen TERM satt till och vilken teckenkodning kör du? sånt brukar kunna spöka
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Säg åt PuTTY att använda UTF-8 också, annars kan det bli förvirrat med åäö.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vad sägs om cygwin (http://www.cygwin.com/)?Forcevision skrev: Sitter i vista med putty
Då får du upp ett helt vanlig bash shell, som du sedan bara kan använda ssh och scp precis som vanligt.
/Johan
- Forcevision
- Kontakt:
Okej skall kolla detta.
sedan om man har glömt av lösenordet till ssh som jag körde via putty hur gör jag då ?
sedan om man har glömt av lösenordet till ssh som jag körde via putty hur gör jag då ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- tann
- Kontakt:
om det är det enda kontot så får du nog sätta dig fysiskt vid datorn och starta upp den i recovery mode och ändra lösenordetForcevision skrev:Okej skall kolla detta.
- Forcevision
- Kontakt:
Hur startar man ssh i recovery mode ?
- tann
- Kontakt:
inte ssh, hela datorn
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ditt lösenord till ssh är samma som till din användare på datorn alltså.
/Micke
/Micke

- Forcevision
- Kontakt:
Nope det är det inte för om jag kör tex i från terminal i en annan ubuntu dator så skall jag försöka logga in på servern med ssh kommandot och skriver in mitt lösenord till servern står det fel lösenord. Men kör jag putty utan ssh till servern och skriver in mitt lösenord kommer jag direkt in.
Putty utan ssh? Menar du telnet nu? Rlogin?Forcevision skrev:Nope det är det inte för om jag kör tex i från terminal i en annan ubuntu dator så skall jag försöka logga in på servern med ssh kommandot och skriver in mitt lösenord till servern står det fel lösenord. Men kör jag putty utan ssh till servern och skriver in mitt lösenord kommer jag direkt in.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Jag måste nog bara försvara PuTTY lite... Jag har aldrig märkt av detta du beskriver och jag kör SSH mot mängder av olika typer av system. Du måste ha lyckats göra något katastrofalt fel någonstans
// rancor
// rancor
-
använder du föresten samma användarnamn?Forcevision skrev:Nope det är det inte för om jag kör tex i från terminal i en annan ubuntu dator så skall jag försöka logga in på servern med ssh kommandot och skriver in mitt lösenord till servern står det fel lösenord. Men kör jag putty utan ssh till servern och skriver in mitt lösenord kommer jag direkt in.
från cygwin så bör du skriva
Kod: Markera allt
ssh nisse@datar.bogus.net
Som notis kan nämnas att du kan köra vanliga ssh utan username,
och då används de användarnamn som du har i den dator du ssh:ar ifrån.
/Johan
- Forcevision
- Kontakt:
Alltså problemet jag har med putty är om jag kör sudo nano och skall editera en fil så blir det bara fel. När jag använder piltangenterna och vill gå tex åt höger med makören så börjar den ta bort texten och ibland när jag trycker på enter försvinner tre rader ja nej blir helt fel men för visså har jag bara märkt detta när jag kör nano. Sedan det med ssh när jag använder min lilla eee pc och fjärrstyr servern med så använder jag ssh ipnumret -p porten då står det användar namn då skriver jag i det och efter det frågar den efter lössenordet och där fungerar inget av dom jag trodde jag valt.
-
ssh user@ipnumret -p portenForcevision skrev:Alltså problemet jag har med putty är om jag kör sudo nano och skall editera en fil så blir det bara fel. När jag använder piltangenterna och vill gå tex åt höger med makören så börjar den ta bort texten och ibland när jag trycker på enter försvinner tre rader ja nej blir helt fel men för visså har jag bara märkt detta när jag kör nano. Sedan det med ssh när jag använder min lilla eee pc och fjärrstyr servern med så använder jag ssh ipnumret -p porten då står det användar namn då skriver jag i det och efter det frågar den efter lössenordet och där fungerar inget av dom jag trodde jag valt.