Ubuntuhatet växer!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntuhatet växer!

Inlägg av Ulsak »

Harlekin33

Re: Ubuntuhatet växer!

Inlägg av Harlekin33 »

Det låter inget roligt.

:(
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

@Ulsak: Ser att även du läser sändlistan? :)

Tja, om man bortser från allt jag tycker artiklarna har fel om så belyser de likväl en poäng. Nämligen att det kan finnas en poäng i att vara försiktig så man inte trillar dit på alltför mycket fanboyism.

Javisst är Ubuntu en väldigt trevlig distributionen men det är samtidigt så att vi verkligen står på jättars axlar. Det påbjuder utan tvekan till ett visst mått utav ödmjukhet.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

OT inlägg flyttades hit: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=37117 Vill ni diskutera något OT ta det via PM eller en ny tråd.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
lillmaktarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av lillmaktarn »

Jag kan verkligen inte hålla med om det som sägs i artikeln. Det där med att vi vilar på jättarnas axlar, jaha och? Vi vill ju ha ett så bra OS som möjligt eller hur? Och varför inte ta dom bästa delarna av andra OS och lägga till en skön design? Jag struntar i vem som har gjort OS:et, sålänge den uppfyller mina behov.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Men utan alla andra distributioner skulle inte Ubuntu ha funnits heller. Det bygger på Debian, en av de allra tidigaste Linux-distributionerna och utan den jätten att stå på skulle inte Ubuntu varit mycket att hänga i granen.

Sen att du inte bryr dig var olika delar av operativsystemet kommer ifrån, om det är RedHat, SuSE eller något annat ställe, det hör inte riktigt hit. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Grejen är att Red Hat och Suse sitter på en helvetes massa pengar, för det driver kommersiell verksamhet som är rätt omfattande med massor av anställda som räknas i tusental och inte runt 200 som Canonical har.
Sen har Canonical ett organiserat och nära samarbete med Debians utvecklare. Det som skiljer är att Ubuntu har lösare ramar kring synen på vad som är acceptabelt kring bla stabilitet på såväl kärna och annan mjukvara.
Man kan väl säga att Ubuntu är Debians syskonbarn snarare än att den vilar på en jättes axlar.
Om nån är en jätte på skrivbordsidan vad det gäller distros så är det väl Ubuntu!

Jag lade ut länkarna för ge lite perspektiv. Den kritik kev009 fick på inlägget handlade mycket om hans attityd; att den skadade mer Gnu/Linux i stort än Ubuntu.
Det som stod på den svenska sajten ( bilgalning) om den amerikanska kvinnan var lite allvarligare kritik, det finns säkert en annan sida som borde belysts bättre iofs. Men detta borde inte och ska inte hända här.

Det som är viktig att hålla i minnet är: Ubuntu kanske inte passar alla. Det finns andra distros som man kan hänvisa till. Jag tror att det är bättre PR för FOSS-gemenskapen att vi inte genererar missnöjda användare.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det är klart som korvspad att folk blir pissed när dom inte får den hjälp dom behöver!

Önskar själv jag kunde hjälpa till mera!

:(
Användarvisningsbild
lillmaktarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av lillmaktarn »

CryingFreeman skrev:Men utan alla andra distributioner skulle inte Ubuntu ha funnits heller. Det bygger på Debian, en av de allra tidigaste Linux-distributionerna och utan den jätten att stå på skulle inte Ubuntu varit mycket att hänga i granen.

Sen att du inte bryr dig var olika delar av operativsystemet kommer ifrån, om det är RedHat, SuSE eller något annat ställe, det hör inte riktigt hit. :)
Det gör det visst. Han som skrev inlägget säger att han hatar Ubuntuanvändare för att han tycker att Canonical inte har gjort särskillt mycket och nej det kanske dom inte har. Jag är inte så extremt insatt i ämnet så jag vet inte riktigt men dom har ju tagit den smarta vägen att istället för att göra om allt från början så har dom tagit det bästa och satt ihop till något ännu bättre. Om man ska kritisera Canonical för att dom har tagit andras grejer så varför inte kritisera alla distros för att dom har ju alla tagit Linuxkärnan och byggt det därifrån. Man har ju gjort det för att man har tyckt att det är en bra kärna och för att slippa göra en egen. Och det är ju precis vad Canonical har gjort, kanske i lite större utsträckning än andra men det beror ju också som tidigare sagt att Canonical har mycket mindre pengar/anställda än t ex Red Hat och SuSE.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jo..men hur som haver måste vi ha fler faddrar och bättre support!

Vi växer så det knakar i väggarna!

:D
nms

Inlägg av nms »

Jag är förvånad över hur snabbt mitt inlägg spred sig eftersom jag bara skickade länken till min far och till en Gentoo-dedikerad IRC-kanal efter att jag postat inlägget igår kväll, men det är roligt att det man skriver faktiskt blir läst så att även jag gör ett om än litet så ändå avtryck i historien.

Jag vill bara klargöra att min kritik mot Ubuntu-användare inte har någonting med Ubuntu i sig att göra, till skillnad från Kevins post. Den kritik jag riktar mot Ubuntu-användare är dessutom dragen över en jättestor kam, troligtvis främst beroende på att evangelisterna är de som syns mest och bäst. Till mitt försvar på den punkten ska dock nämnas att en bekant som alltid använt Windows tidigare men i ett obevakat ögonblick för två veckor sedan installerade Ubuntu redan nästa gång han träffade mig förklarade hur bra det var och att jag borde sluta använda Gentoo och Windows omedelbart.

Självklart är jag jätteglad att fler använder Linux-baserade operativsystem och sätter Microsoft i klistret, men den aggressiva marknadsföringen av Ubuntu (både i form av lappar på anslagstavlor och i form av verbala övertalningsförsök) speglar inte den bild jag alltid haft av mina Linux-fränder. Jag använder därför min rätt att uttrycka mina åsikter om detta i min blog, och ni använder era rättigheter att uttrycka era åsikter om mina åsikter i detta forum. ("Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den." - Voltaire)

Jag har själv aldrig använt Ubuntu mer än några minuter åt gången när jag besökt min far (och då oftast endast för att få en terminal att ansluta till min server hemma i), så jag uttalar mig inte om dess funktion. Däremot nekar jag min far all form av "Linux-support" när det är Ubuntu-relaterat och skickar honom till forum som detta. Jag är säker på att ni kan hjälpa honom betydligt bättre än jag kan, så jag hoppas att ni inte tar illa upp.

Av naturliga orsaker kommer jag troligtvis inte att besöka detta forum särskilt ofta, så eventuella svar riktade till mig kan gå förlorade om de skrivs här.

/ Martin "bilgalning" Lindquist
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Den kritik jag riktar mot Ubuntu-användare är dessutom dragen över en jättestor kam, troligtvis främst beroende på att evangelisterna är de som syns mest och bäst.
JAHA???

Och HUR hade du annars tänkt dig att vi ska kunna genomföra detta om det inte fanns evangelister???:

http://www.gnu.org/philosophy/philosophy.html
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

@ Harlekin: dina ord kommer att eka i ett tomrum. Han skrev ju..
Av naturliga orsaker kommer jag troligtvis inte att besöka detta forum särskilt ofta, så eventuella svar riktade till mig kan gå förlorade om de skrivs här.
Bilgalningen har en poäng, och den främsta är att det finns andra distron samt att det är inte de som är problemet utan det OS som dominerar världsmarknaden. Det skall inte vara Ubuntus mission att tillskansa sig monopolet utan erbjuda ett attraktivt alternativ.
För att vi skall vara attraktiva, måste budskapet vara attraktivt inte aggressivt.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:@ Harlekin: dina ord kommer att eka i ett tomrum. Han skrev ju..
Bilgalningen har en poäng, och den främsta är att det finns andra distron samt att det är inte de som är problemet utan det OS som dominerar världsmarknaden. Det skall inte vara Ubuntus mission att tillskansa sig monopolet utan erbjuda ett attraktivt alternativ.
För att vi skall vara attraktiva, måste budskapet vara attraktivt inte aggressivt.
Du surrar som vanligt !

Uppviglare !

(den här tråden slår alla rekord och "intresseklubben" antecknar friskt !!! >:D )
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ulsak skrev:@ Harlekin: dina ord kommer att eka i ett tomrum. Han skrev ju..
Javisst..för tusan...använd alla Windowsprogram som går och finns att använda i Ubuntu!

Då löser sig allt!

;D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Du surrar som vanligt !

Uppviglare !

(den här tråden slår alla rekord och "intresseklubben" antecknar friskt !!! >:D )
Tack för din synpunkt och roligt att du är välkommen i en klubb samt att du har en sysselsättning är hälsosam. Men kan du utveckla lite vad du menar?
Javisst..för tusan...använd alla Windowsprogram som och går och finns att använda i Ubuntu!

Då löser sig allt!

;D
Det har välan jag inte sagt?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det har välan jag inte sagt?
Sa jag att du sagt det?

Ehhh..var?

Det var allmänt talat!
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av charlietux »

är jag fel ute om jag
säger att menigen med öppen kod är att dela med sig att då hacka på ubuntu för att vi tar emot den kod som görs tillgänglig.
är det så fel?
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

nms skrev:Jag är förvånad över hur snabbt mitt inlägg spred sig eftersom jag bara skickade länken till min far och till en Gentoo-dedikerad IRC-kanal efter att jag postat inlägget igår kväll, men det är roligt att det man skriver faktiskt blir läst så att även jag gör ett om än litet så ändå avtryck i historien.
Bli inte förvånad, du slänger ut en brasklapp och det är klart att folk reagerar!
Det finns två saker jag tycker är tråkigt med ditt inlägg.
1. Du drar all över en kam, vilket är naivt och trångsynt.
2. Jag håller delvis med dig :-\

Jag uppfattar det som att det är det du reagerar på att "Hatar" om ubuntu är de trångsynta egoistiska personer som bara tror att "det är vår väg eller ingen väg" som gäller...
Jag är också otroligt trött på dessa personer, men det är Inget Ubuntu fenomen, det verkar vara ett drag hos vissa persroner som finns oavsätt vilket operativsystem de använder. Det är fotboll, hockey, viner, ölsorter, kön, mat, gränser, språk.... ja nämn vad tusan som helst. Oavsätt vilket ämne det handlar om så för eller senare dyker de upp, trångsynta och oödmjuka... det är trisst, men ett faktum...

Och som avslutning på min post väljer jag att provokativt citera en sådan person, som oavsett vem han/hon/den/det debaterar eller diskuterar med väljer att ha en så anal insällning till operativsystem att det är kontraproduktivt på alla sätt. Det är detta som du hatar nms, inte vanliga Ubuntuanvändare.
pun skrev: Du surrar som vanligt !

Uppviglare !

Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Någon som kommer ihåg TOPIC ?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"