Källa > http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 525552.eceDå den lilla datorn bara drar tre watt kan man med gott miljösamvete alltid ha den igång och då ständigt vara tillgänglig.
Processorn som används är en Marvell Kirkwood på 1,2 GHz och minnesbestyckningen är 512 megabyte flash plus 512 megabyte DRAM.
Som operativsystem kan flera distributioner av Linux 2.6 användas.
När den kommer ut på marknaden är inte bestämt men enligt Computerworld kommer priset att hamna omkring 500 kronor.
För den som inte vill vänta finns ett komplett utvecklingspaket inklusive datorn som nu säljs för en knapp tusenlapp.
Datorn som stickpropp (en 3-wattsdator!)
Datorn som stickpropp (en 3-wattsdator!)
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Datorn som stickpropp (en 3-wattsdator!)
Hade hellre haft den stående någonstans. Alltså, jag gillar inte att den "är" stickproppen. Men storleken och prestandan verkar det inget fel på.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det lär väl dröja några år innan vi får se en sådan rolig leksak på svenska marknaden. Annars gillade jag faktiskt idéen skarpt.
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
fattas lite saker som t.ex. SD-kortplats för att jag ska köpa den. alldeles för snålt med lagring. (även om man kan boota via iscsi eller ngt sånt)
EDIT: ojdå, stod ju faktiskt minneskortplats där. sorry
EDIT: ojdå, stod ju faktiskt minneskortplats där. sorry

Senast redigerad av 1 tann, redigerad totalt 27 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag tror snarare man skall tänka i banor av tunn klient. Sett utifrån det perspektivet är det rätt mycket lagring.tann skrev:fattas lite saker som t.ex. SD-kortplats för att jag ska köpa den. alldeles för snålt med lagring. (även om man kan boota via iscsi eller ngt sånt)
Ett företag med 100 desktops kan spara rätt mycket på de där små burkarna.
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
med tanke på att de varken har VGA eller DVI eller ngt som gör att de kan fungera som tunna klienter så förstår jag inte hurdjkmmo skrev:Jag tror snarare man skall tänka i banor av tunn klient. Sett utifrån det perspektivet är det rätt mycket lagring.tann skrev:fattas lite saker som t.ex. SD-kortplats för att jag ska köpa den. alldeles för snålt med lagring. (även om man kan boota via iscsi eller ngt sånt)

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det har du ju rätt i, det såg jag inte.tann skrev:med tanke på att de varken har VGA eller DVI eller ngt som gör att de kan fungera som tunna klienter så förstår jag inte hurdjkmmo skrev:Jag tror snarare man skall tänka i banor av tunn klient. Sett utifrån det perspektivet är det rätt mycket lagring.tann skrev:fattas lite saker som t.ex. SD-kortplats för att jag ska köpa den. alldeles för snålt med lagring. (även om man kan boota via iscsi eller ngt sånt)
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
USB ska ju kunna funka .. men hur?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Info om vad 3-watts-datorn kan användas till > http://www.tgdaily.com/content/view/41525/136/
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
den verkar riktigt häftig imho