Installera Arch Linux [LÖST]
Re: Installera Arch Linux
Är det bara jag som köper möbler på IKEA.
Visst, där följer med en ihopsättningsanvisning...
Om jag någon läst en sådan, så är det isåfall efteråt innan den åker i pappersinsamlingen.
Om jag någon läst en sådan, så är det isåfall efteråt innan den åker i pappersinsamlingen.
Skillnaden med möblerdelar mot programpaket är att du fysiskt kan se om någon sitter fast eller inte och det är betydligt enklare att skaffa sig en uppfattning om vad som ska sitta ihop med var och hur detta ska göras.Rune.K skrev:Är det bara jag som köper möbler på IKEA.
Ska du använda metaforer så använd något rimligare.
Vad har du för praktisk erfarenhet av Arch Linux?upnorth skrev:Skillnaden med möblerdelar mot programpaket är att du fysiskt kan se om någon sitter fast eller inte och det är betydligt enklare att skaffa sig en uppfattning om vad som ska sitta ihop med var och hur detta ska göras.Rune.K skrev:Är det bara jag som köper möbler på IKEA.
Jag pratar om installationen jag inte begrep mig på, inte ett färdiginstallerat system. Tråden i sig heter ju just "Installera Arch Linux" och jag ville påpeka att någon med datorvana kan få problem där även om själva systemet är bra.Rune.K skrev:Vad har du för praktisk erfarenhet av Arch Linux?upnorth skrev:Skillnaden med möblerdelar mot programpaket är att du fysiskt kan se om någon sitter fast eller inte och det är betydligt enklare att skaffa sig en uppfattning om vad som ska sitta ihop med var och hur detta ska göras.Rune.K skrev:Är det bara jag som köper möbler på IKEA.
Du menar alltså att du aldrig haft ett färdiginstallerat system med Arch Linux?upnorth skrev: Jag pratar om installationen jag inte begrep mig på, inte ett färdiginstallerat system. Tråden i sig heter ju just "Installera Arch Linux" och jag ville påpeka att någon med datorvana kan få problem där även om själva systemet är bra.
Men berätta vad du fastnade på, så att jag slipper att fastna på samma ställe!
Har jag redan skrivit, att det var svårt att förstå hur man kunde få en dedikerad home-partition, det ska tydligen gå men jag minns inte vilka instruktionerna var.Rune.K skrev:Du menar alltså att du aldrig haft ett färdiginstallerat system med Arch Linux?upnorth skrev: Jag pratar om installationen jag inte begrep mig på, inte ett färdiginstallerat system. Tråden i sig heter ju just "Installera Arch Linux" och jag ville påpeka att någon med datorvana kan få problem där även om själva systemet är bra.
Partitioneringen gick hur lätt som hellst tyckte jag. Har för mig att man egentligen bara tryckte enter, så fick man en fråga om man ville göra / på hela disken, svarar man då nej så fick man några fler dialoger där man satte upp 1 partition åt gången.upnorth skrev:Har jag redan skrivit, att det var svårt att förstå hur man kunde få en dedikerad home-partition, det ska tydligen gå men jag minns inte vilka instruktionerna var.Rune.K skrev:Du menar alltså att du aldrig haft ett färdiginstallerat system med Arch Linux?upnorth skrev: Jag pratar om installationen jag inte begrep mig på, inte ett färdiginstallerat system. Tråden i sig heter ju just "Installera Arch Linux" och jag ville påpeka att någon med datorvana kan få problem där även om själva systemet är bra.
Mycket bättre än Ubuntus (textbaserade) installation.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är ju inte fel att läsa Official Arch Linux Install Guide, trots att det är lite fegt. Man behöver ju inte tala om för andra att man läst den i förväg
.

Jag fattade inte att den där dialogboxen kom upp utan trodde att jag skulle få slänga iväg några kommandon för att få till detEmil.s skrev:Partitioneringen gick hur lätt som hellst tyckte jag. Har för mig att man egentligen bara tryckte enter, så fick man en fråga om man ville göra / på hela disken, svarar man då nej så fick man några fler dialoger där man satte upp 1 partition åt gången.upnorth skrev:Har jag redan skrivit, att det var svårt att förstå hur man kunde få en dedikerad home-partition, det ska tydligen gå men jag minns inte vilka instruktionerna var.Rune.K skrev:Du menar alltså att du aldrig haft ett färdiginstallerat system med Arch Linux?upnorth skrev: Jag pratar om installationen jag inte begrep mig på, inte ett färdiginstallerat system. Tråden i sig heter ju just "Installera Arch Linux" och jag ville påpeka att någon med datorvana kan få problem där även om själva systemet är bra.
Mycket bättre än Ubuntus (textbaserade) installation.

Tack för all respons!
Jag startar nog min laserskrivare från 1994 och skriver ut manualen, kanske/kanske inte.
Jag tycker bättre om textbaserade installationer, typ Debian eller Slackware.
Har ju redan testat Arch Linux i en virtuell maskin, då är det lätt att skifta och läsa manualen.
Ett problem jag har, det är att få till svenskt tangentbord.
Jag tror inte man fick frågan av installationsprogrammet.
Min fråga: Hur får man till svenskt tangentbord i efterhand?
Jag startar nog min laserskrivare från 1994 och skriver ut manualen, kanske/kanske inte.
Har ju redan testat Arch Linux i en virtuell maskin, då är det lätt att skifta och läsa manualen.
Tror det var "km" eller liknande för att byta under installationen. (blir utskrivet i terminalen).Rune.K skrev:Tack för all respons!
Efteråt så får du ändra i rc.conf
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Tusen tack!Emil.s skrev: Tror det var "km" eller liknande för att byta under installationen. (blir utskrivet i terminalen).
"km" känner jag faktiskt igen lite...
Det ändrar du i rc.conf. sv-latin1 heter den map du troligen vill ha om du kör qwerty.Emil.s skrev:Tror det var "km" eller liknande för att byta under installationen. (blir utskrivet i terminalen).Rune.K skrev:Tack för all respons!
För övrigt så är ju partitioneringen bara gamla vanliga cfdisk...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
upnorth skrev:Jo, problemet är att du måste plugga just en sån här manual i förväg eller skriva ut den för att den inte är integrerad i installationen på ett bra sätt.dmz skrev:Jag vet inte vad det är med dagens ungdomar men läsundervisningen kanske inte är vad den var en gång i tiden. http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide ; den finns även på CD'n.Rune.K skrev:ar detta retrouname -a
Linux stardust 2.6.28-ARCH #1 SMP PREEMPT Sun Feb 8 10:13:45 UTC 2009 i686 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz GenuineIntel GNU/Linux![]()
jag har ingen ordning pa tangentbordet.
det blir inga tecken med prick eller prickar.
i har faktiskt en prick.
vad betyder prick pa engelska?
hehe hittade fragetecknet ? ? ? ? ? ?
man far gora som gamla gamers dra fingret l'ngs tangentraderna...
den finns även på CD'n.
- Hrodvitner
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Installera Arch Linux [LÖST]
Saxat från Beginner's guide som finns här: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide
Documentation
The guide you are now reading is available on the live system. Change to vc/2 with <ALT>+F2 and invoke /usr/bin/less:
# less /arch/beginnersguide.txt
less will allow you to page through the document. Change back to vc/1 with <ALT>+F1.
Change back to vc/2 if you need to reference the Beginners' Guide at any time.
Man har alltså guiden tillgänglig under hela installationen om man vill.
Documentation
The guide you are now reading is available on the live system. Change to vc/2 with <ALT>+F2 and invoke /usr/bin/less:
less will allow you to page through the document. Change back to vc/1 with <ALT>+F1.
Tack Hrodvitner!Hrodvitner skrev:Saxat från Beginner's guide som finns här: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide
Documentation
Det är exakt som jag sa tidigare, att Alt-F2 är en bra vän i nöden.
Jag visste inte att det var så lätt med Arch Linux, men det är ofta så med textbaserade installationer av OS att de är betydligt mer användarvänliga!
Nu fick de som bara kan installera ett OS med musen något att fundera på

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ja jag har länge föredragit mus, än att läsa om det.Nu fick de som bara kan installera ett OS med musen något att fundera på

Roligt att höra.Rune.K skrev:Tack Hrodvitner!Hrodvitner skrev:Saxat från Beginner's guide som finns här: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide
Documentation
Det är exakt som jag sa tidigare, att Alt-F2 är en bra vän i nöden.
Jag visste inte att det var så lätt med Arch Linux, men det är ofta så med textbaserade installationer av OS att de är betydligt mer användarvänliga!
Nu fick de som bara kan installera ett OS med musen något att fundera på
Vill bara berätta hur det går med att installera Arch Linux.
Jag har laddat ner kde och skriver kdm, då får jag en grafisk inloggning och mitt användarnamn visas.
Men, då försvinner mitt tangentbord, f-rb-nn-ts j-vl- skit
Skratta inte ihjäl er nu
Jag har laddat ner kde och skriver kdm, då får jag en grafisk inloggning och mitt användarnamn visas.
Men, då försvinner mitt tangentbord, f-rb-nn-ts j-vl- skit

Skratta inte ihjäl er nu
Jag har säkert förbannat xorg's "feature" hotplugging i 10% av alla inlägg jag gjort vid det här laget...Rune.K skrev:Vill bara berätta hur det går med att installera Arch Linux.
Men, då försvinner mitt tangentbord, f-rb-nn-ts j-vl- skit![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Skratta inte ihjäl er nu

http://wiki.archlinux.org/index.php/Xor ... _it_off.3F