Dåligt med att få hjälp
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Dåligt med att få hjälp
Jag är ny med linux och använder kubuntu 8.10.
Tycker det är väldigt dåligt på "För oss nybörjare (8.10 Intrepid)" forumet. Man får nästan aldrig nått svar. Har provat att skriva till faddrarna som finns och ingen svarar.
Brukar oftast få googla efter det jag behöver hjälp med eftersom ingen verkar vilja hjälpa. Googlandet har gett mig mer svar än nån på forumet.
Vissa ämnen verkar vara mer populära att skriva om. Det är t.ex. nästan hundra inlägg om wine medans jag som inte har direkt svåra frågor för den som kört ubuntu, kubuntu m.m.
Det är vad jag tycker iallfall.
Tycker det är väldigt dåligt på "För oss nybörjare (8.10 Intrepid)" forumet. Man får nästan aldrig nått svar. Har provat att skriva till faddrarna som finns och ingen svarar.
Brukar oftast få googla efter det jag behöver hjälp med eftersom ingen verkar vilja hjälpa. Googlandet har gett mig mer svar än nån på forumet.
Vissa ämnen verkar vara mer populära att skriva om. Det är t.ex. nästan hundra inlägg om wine medans jag som inte har direkt svåra frågor för den som kört ubuntu, kubuntu m.m.

Re: Dåligt med att få hjälp
Tråkigt att höra att du inte fått bättre svar på dina frågor.
Har du något förslag på lösning?
Inte för att låta otrevligt men det är önskvärt att du letar på Google först innan du ber om hjälp vilket du nu har gjort och samtidigt hittat den hjälpten du behövde. Det är ändå människor vi har att göra med både gällande dem som behöver hjälp men även dem som ger hjälp och när samma fråga dykt upp ett par hundra gånger så slutar man svara på dem eftersom svaret just finns via lite "Google-Fu".
Sökmotorerna är vår vän och dem skall utnyttjas så långt det bara går och som sista utväg ber man om hjälp vilket ger unika frågor som peppar dem som hjälper till vilket gagnar alla.
// rancor
Sökmotorerna är vår vän och dem skall utnyttjas så långt det bara går och som sista utväg ber man om hjälp vilket ger unika frågor som peppar dem som hjälper till vilket gagnar alla.
// rancor
- xtr3m3
Jo jag förstår vad du menar.
Jag sökte t.ex. om unrar. Det stod att det bara var att högerklicka på filen sen och välja packa upp. Så blev det inte. Kom fram till hur det funkade av misstag när jag satt i terminalen
Man skulle skriva "unrar e" och sen vägen dit filen låg.
Brukar söka först och hittar jag inget så frågar jag.
Jag sökte t.ex. om unrar. Det stod att det bara var att högerklicka på filen sen och välja packa upp. Så blev det inte. Kom fram till hur det funkade av misstag när jag satt i terminalen

Brukar söka först och hittar jag inget så frågar jag.

- xtr3m3
andol skrev:Tråkigt att höra att du inte fått bättre svar på dina frågor.
Tyvärr kan jag inte komma på nån lösning. Det är väl mycket folk här på forumet och alla hinner väl inte svara så alla frågor.
Fler faddrar skulle väl vara ett +

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Var noga bara med rätt ämnestitel. Eller kanske jag ska säga en "bra" ämnestitel. Jag filtrerar automatiskt bort trådar såsom "hjälp!", "det blir svart när jag slutar.", "varför funkar det inte?" o.s.v.
Läs gärna om hur man skapar en bra ämnestitel, och ställer bra frågor här; http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
Nu ska inte jag berätta för dig hur du ska "leva ditt liv", bara hur du får bl.a. min uppmärksamhet (om du skulle behöva den).
Läs gärna om hur man skapar en bra ämnestitel, och ställer bra frågor här; http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
Nu vet jag inte hur dina trådar ser ut. Du kanske brukar använda något liknande dessa riktlinjer, men jag måste säga att ämnestiteln för denna tråd är relativt "tom". :/On mailing lists, newsgroups or Web forums, the subject header is your golden opportunity to attract qualified experts' attention in around 50 characters or fewer. Don't waste it on babble like “Please help me” (let alone “PLEASE HELP ME!!!!”; messages with subjects like that get discarded by reflex). Don't try to impress us with the depth of your anguish; use the space for a super-concise problem description instead.
One good convention for subject headers, used by many tech support organizations, is “object - deviation”. The “object” part specifies what thing or group of things is having a problem, and the “deviation” part describes the deviation from expected behavior.
Stupid:
HELP! Video doesn't work properly on my laptop!
Smart:
X.org 6.8.1 misshapen mouse cursor, Fooware MV1005 vid. chipset
Smarter:
X.org 6.8.1 mouse cursor on Fooware MV1005 vid. chipset - is misshapen
Nu ska inte jag berätta för dig hur du ska "leva ditt liv", bara hur du får bl.a. min uppmärksamhet (om du skulle behöva den).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- xtr3m3
Fattade inte ett dugg av det du kopierat in
Förstår vad du menar iallfall. Ska försöka skriva bättre ämne 

- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag kan bara uttala mig personligen och du har inte kontaktat mig i alla fall. Det är trist att du känner att du blivit utelämnad.orr3bo skrev:Jag är ny med linux och använder kubuntu 8.10.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
Man kan även få hjälp på det engelska forumet om man kan engelska och har reggat sig där:
http://ubuntuforums.org/
http://ubuntuforums.org/
- xtr3m3
Har kanske inte kontaktat dig dagon^. Har väl iallfall kontaktat 3-5 av faddrarna.
Jaja. Det blir väl bättre. Inget att hänga läpp över
Jag kan engelska men jag tycker det är jobbigt att sitta och läsa det bara. Men ibland får man lov
Jaja. Det blir väl bättre. Inget att hänga läpp över

Jag kan engelska men jag tycker det är jobbigt att sitta och läsa det bara. Men ibland får man lov

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag installerade just fortunes-bofh-excuses. Det skall jag börja använda som stöd i supporten
Här kommer första:

Här kommer första:
You need to upgrade your VESA local bus to a MasterCard local bus
- lillmaktarn
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag hjälper till så mycket jag bara kan, dock så är min kunskap aningen begränsad. Allt jag kan har jag lärt mig själv via att misslyckas och sen pröva sig fram. Men jag kan ju bara hoppas att alla andra även hjälper till så mycket dom kan även om dom inte kan allt så kan man ju endå bidra med det som man har kunskap om.
Du ska nog ha möjlighet att hitta eller få svar på dom flesta frågorna här på forumet via sökfunktionen. Frågorna i sökfunktionen kan ibland behöva justeras eller kastas om lite innan man får en träff. Jag använder flera olika ubuntu distributioner och ser det som ett stabilt och bra system.
Själv använder jag i andra hand andra olika forum eller sökmotorn google och ställer då oftast frågorna på engelska som är ett större språk och har många fler användare av ubuntu. För alltid har många andra runt jordklotet haft samma problem förut, trots att man för stunden tycker man är helt ensam om det specifika problemet. Ändra och placera om orden i frågorna om du inte hittar dom svar du är ute efter.
Engelska datatermer och olika lokala förkortningar kan vara ett problem i början, men man behöver inte låsa sig och förstå varje enskilt skrivet ord för att hänga med i texten. Och det bästa är att man hela tiden ökar det engelska ordförådet. Här är några sidor jag använder för översättning till Svenska.
http://www.imtranslator.net/
http://lexin2.nada.kth.se/swe-eng.html
Själv använder jag i andra hand andra olika forum eller sökmotorn google och ställer då oftast frågorna på engelska som är ett större språk och har många fler användare av ubuntu. För alltid har många andra runt jordklotet haft samma problem förut, trots att man för stunden tycker man är helt ensam om det specifika problemet. Ändra och placera om orden i frågorna om du inte hittar dom svar du är ute efter.
Engelska datatermer och olika lokala förkortningar kan vara ett problem i början, men man behöver inte låsa sig och förstå varje enskilt skrivet ord för att hänga med i texten. Och det bästa är att man hela tiden ökar det engelska ordförådet. Här är några sidor jag använder för översättning till Svenska.
http://www.imtranslator.net/
http://lexin2.nada.kth.se/swe-eng.html
Helvete!
Vilka svar ger ni till denna person, som inte fått hjälp? Sök på google, var tydligare med ämnet, mig har du inte kontaktat etc. Gör något åt problemet i stället för att skylla ifrån er!!!
Återigen, det behövs ledare, folk som kan se helheten i verksamheten, analysera den och se till att saker händer. Demokrati utan att det finns en sån person, som har ett personligt ansvar, fungerar inte. Denna tråd är ett bevis på det och jag tycker det finns massor av skamliga svar här inne, speciellt om man anser att man är en supportorganisation för Ubuntu.
Fattar ni, ni håller på att köra Ubuntu Sverige i diket och jag är så grymt ledsen över att behöva se det hända.
Jag har, tidigare, skrivit om obesvarade inlägg och om faddersystemet som inte fungerar och det har jag skrivit om länge. Varför händer det ingenting? Vem är ansvarig för att Ubuntu Sveriges kärnverksamhet fungerar sämre än sämst?
Precis rätt svar, ingen, för det finns ingen ledare som kan se till att saker och ting fungerar, som har den typen av ansvar, överblick och analyskunskap. Eller är det kanske som jag länge trott, att folk skiter i Ubuntu Sverige så länge som man får praktisera total demokrati?
//FH
Vilka svar ger ni till denna person, som inte fått hjälp? Sök på google, var tydligare med ämnet, mig har du inte kontaktat etc. Gör något åt problemet i stället för att skylla ifrån er!!!
Återigen, det behövs ledare, folk som kan se helheten i verksamheten, analysera den och se till att saker händer. Demokrati utan att det finns en sån person, som har ett personligt ansvar, fungerar inte. Denna tråd är ett bevis på det och jag tycker det finns massor av skamliga svar här inne, speciellt om man anser att man är en supportorganisation för Ubuntu.
Fattar ni, ni håller på att köra Ubuntu Sverige i diket och jag är så grymt ledsen över att behöva se det hända.
Jag har, tidigare, skrivit om obesvarade inlägg och om faddersystemet som inte fungerar och det har jag skrivit om länge. Varför händer det ingenting? Vem är ansvarig för att Ubuntu Sveriges kärnverksamhet fungerar sämre än sämst?
Precis rätt svar, ingen, för det finns ingen ledare som kan se till att saker och ting fungerar, som har den typen av ansvar, överblick och analyskunskap. Eller är det kanske som jag länge trott, att folk skiter i Ubuntu Sverige så länge som man får praktisera total demokrati?
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Micke! Ingen skyller i från sig. Varför skall samma fråga besvaras gång på gång när svaret redan finns att läsa? Denna tråd är ju rent hypotetisk och den tar upp ett problem som både gäller dem som hjälper men även dem som behöver hjälp.FreakHead skrev:Helvete!
//FH
Människor som hjälper andra helt gratis gör det av egen fri vilja och efter bästa förmåga men att ständigt behöva lägga tid på samma frågor så tröttnar även den mest hårdnackade supporten ganska fort och problemet gäller inte bara detta forum, det gäller ALLA forum runt om i världen oavsett inriktning. Det är alltid lättare att bara ställa en fråga och låta alla andra göra arbetet och så länge man inte både ger och tar så kommer denna problematik finnas kvar.
Att lösa problemet med t.ex. att alla skall få hjälp genom att villkorslöst svara på samtliga supportfrågor utan att kunna leverera ett svar genom att t.ex. ställa en motfråga eller att slänga upp en generell länk som man hittade som första resultat från Google är ju rent hyckleri där man sätter statistiken över människan bara för att säga "titta va bra vi är!".
// rancor
@ FH
Hjälp till att svara på supportfrågor!
Behöver jag förklara det närmare

- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
WORD!!!Rune.K skrev:@ FH
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
FH, du har sagt flera gånger att du inte ska komma tillbaka. Men det gör du, fast med en massa gnäll och ibland flame. Du är självklart välkommen men bara om du kan bete dig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag googlade ubuntu sverige häromdagen.
vikingen dyker upp i top 5
det är ozamozi som skriver sin version
sidan är på väg att försvinna.
den finns bara kvar som "cached" hos google
det är lite bakgrunds"fakta" om vikingen
jag saknar trollplanket...
vikingen dyker upp i top 5
det är ozamozi som skriver sin version
sidan är på väg att försvinna.
den finns bara kvar som "cached" hos google
det är lite bakgrunds"fakta" om vikingen
jag saknar trollplanket...
Konsekvensen av det torde vara att Ubuntu Sverige inte längre behövs, ty vi har google, internt och externt, detta och andra forum att gräva ur. Personlig kontakt är av ondo, om jag förstår det hela rätt.rancor skrev:Micke! Ingen skyller i från sig. Varför skall samma fråga besvaras gång på gång när svaret redan finns att läsa? Denna tråd är ju rent hypotetisk och den tar upp ett problem som både gäller dem som hjälper men även dem som behöver hjälp.FreakHead skrev:Helvete!
//FH
Människor som hjälper andra helt gratis gör det av egen fri vilja och efter bästa förmåga men att ständigt behöva lägga tid på samma frågor så tröttnar även den mest hårdnackade supporten ganska fort och problemet gäller inte bara detta forum, det gäller ALLA forum runt om i världen oavsett inriktning. Det är alltid lättare att bara ställa en fråga och låta alla andra göra arbetet och så länge man inte både ger och tar så kommer denna problematik finnas kvar.
Att lösa problemet med t.ex. att alla skall få hjälp genom att villkorslöst svara på samtliga supportfrågor utan att kunna leverera ett svar genom att t.ex. ställa en motfråga eller att slänga upp en generell länk som man hittade som första resultat från Google är ju rent hyckleri där man sätter statistiken över människan bara för att säga "titta va bra vi är!".
// rancor
Nu är det väl ändå så att killen vill ha mänsklig kontakt, ha någon att ställa frågor och följdfrågor till. Han kanske inte ens vet vad han ska söka efter och vilka sökord han ska använda? Om det är som du/ni säger är det lika bra att lägga ner ubuntu-se.org, helt och hållet, för det har tappat en mycket viktig funktion, mötet med andra människor som kunskapsöverför och utvecklas mellan och till varandra.
Till Rune.K och Grön Göling: Jag supportar, på mitt sätt, tillsammans med de andra i gänget, nånstans runt 1350 medlemmar på ubuntu.se. Hur många tar ni hand om?
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!