Vilken typ av filsystem bör jag använda?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Vilken typ av filsystem bör jag använda?
Jag har en linux/arbets/surfburk med tre diskar i. En 180GB, ext3 med /, /home och swap. En 500GB som för tillfället är NTFS, som agerar "filserver". Samt en 750GB som också kommer agera "filserver".
Jag har en HTPC som jag kör XP på. Jag vill kunna strömma musik och filmer från mina två "extra" diskar. Detta funkar utmärkt nu med samba, när de är NTFS, men jag läste någonstans att ext3 var snabbare och bättre. När jag nu letade efter hjälp för att kunna ändra filsystemet på partitionerna/diskarna så hittade jag info som säger att XP/Vista inte kan läsa ext3, om man inte använder EXT2IFS. Jag har även för mig att jag läste i Howto: rtorrent-tråden att man inte kan skriva till NTFS-diskar med rtorrent.rc? Funkar det med ntfs-3g? Isåfall kanske det inte finns någon större anledning att ändra till ext3 från Ntfs, förutom en viss prestandavinst? För mig är prestanda inte prio 1, det är användbarheten.
Vad tycker ni, ska jag byta filsystem eller behålla NTFS?
Jag har en HTPC som jag kör XP på. Jag vill kunna strömma musik och filmer från mina två "extra" diskar. Detta funkar utmärkt nu med samba, när de är NTFS, men jag läste någonstans att ext3 var snabbare och bättre. När jag nu letade efter hjälp för att kunna ändra filsystemet på partitionerna/diskarna så hittade jag info som säger att XP/Vista inte kan läsa ext3, om man inte använder EXT2IFS. Jag har även för mig att jag läste i Howto: rtorrent-tråden att man inte kan skriva till NTFS-diskar med rtorrent.rc? Funkar det med ntfs-3g? Isåfall kanske det inte finns någon större anledning att ändra till ext3 från Ntfs, förutom en viss prestandavinst? För mig är prestanda inte prio 1, det är användbarheten.
Vad tycker ni, ska jag byta filsystem eller behålla NTFS?
Re: Vilken typ av filsystem bör jag använda?
rtorrent klarar av att skriva till ext3, ext4, ntfs (det enda jag testat).
Jag tycker att du ska köra någon form av linux på din htpc och använda ext3/ext4 på samtliga diskar istället.
Jag tycker att du ska köra någon form av linux på din htpc och använda ext3/ext4 på samtliga diskar istället.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Osprey
- Kontakt:
Ext4 finns väl inte förrän i Jaunty och rekommenderas ändå inte som huvudfilsystem då eftersom det inte anses helt stabilt ännu, så jag skulle tro att ext3 är det bästa valet...dmz skrev:rtorrent klarar av att skriva till ext3, ext4, ntfs (det enda jag testat).
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Ext4 är stable sedan slutet på december 2008. Ingen aning när .28 ramlar in i Ubuntu dock.Osprey skrev:Ext4 finns väl inte förrän i Jaunty och rekommenderas ändå inte som huvudfilsystem då eftersom det inte anses helt stabilt ännu, så jag skulle tro att ext3 är det bästa valet...dmz skrev:rtorrent klarar av att skriva till ext3, ext4, ntfs (det enda jag testat).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
Det kanske hade med unrar att göra? Att man har ett script länkat till rtorrent.rc som packar upp och flyttar filerna till en annan plats.dmz skrev:rtorrent klarar av att skriva till ext3, ext4, ntfs (det enda jag testat).
Jag var hyfsat säker på att det här skulle nämnas. Tyvärr är det inte ett alternativ då jag dels kör Mediaportal, dels vill ha en Windowsburk i huset där jag kan köra diverse skräpprogram typ iTunes. XBMC kanske är ett alternativ, men jag har förälskat mig i MyTV-Series och MovingPictures, och XBMC har inget stöd för tvkort.dmz skrev:Jag tycker att du ska köra någon form av linux på din htpc och använda ext3/ext4 på samtliga diskar istället.
Jag formaterade om igårkväll, till ext3. Nu har jag inga rättigheter, och innan jag gör bort mig totalt undrar jag vem som ska äga partitionen? root, jag, eller någon annan? Som grupp kan jag ju sätta admin vilket jag antar ger mig de rättigheter jag ger admin?
Disken syns som 500,1 GB-media, och har namnet disk. Den hette förut Love, och jag kan hitta en katalog i terminalen under /media som heter Love. Den innehåller dock inget, däremot innehåller /media/disk Lost&Found som jag även kan se i Nautilus. Jag vill gärna att disken heter Love, kan någon hjälpa mig?
Disken syns som 500,1 GB-media, och har namnet disk. Den hette förut Love, och jag kan hitta en katalog i terminalen under /media som heter Love. Den innehåller dock inget, däremot innehåller /media/disk Lost&Found som jag även kan se i Nautilus. Jag vill gärna att disken heter Love, kan någon hjälpa mig?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kör inte NTFS (nej inte ens ntfs-3g) med rtorrent. Jag har gjort det misstaget, och det var bara pest och pina. Iof vad det ett tag sedan. Kanske dom löst problemet nu?
Du bör starta om innan datorn "ser" namnet.
Om du delar datorn med andra användare bör du montera denna disk med ACL. Du kan då äga disken men låta andra skriva/läsa till den ändå.
Bowmore ger ett snabbt exempel på hur man använder ACL långt ner i denna tråden; http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... cl#p257311
Du bör äga partitionen (om du skall arbeta med den). -R ser till att alla befintilga filer där också byter ägare. ta bort det om du inte vill det.Jag formaterade om igårkväll, till ext3. Nu har jag inga rättigheter
Kod: Markera allt
sudo chown -R <dittnamn> </media/<namn på disk>
Jag vill gärna att disken heter Love, kan någon hjälpa mig?
Kod: Markera allt
sudo e2label /dev/<sd nummer här> Love
Om du delar datorn med andra användare bör du montera denna disk med ACL. Du kan då äga disken men låta andra skriva/läsa till den ändå.
Bowmore ger ett snabbt exempel på hur man använder ACL långt ner i denna tråden; http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... cl#p257311
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ausir,
du är djärv.
Jag har en liknande lösning som du (haft), och det funkar bra.
men....
det är ju intressant att prova , så du får gärna återkom med besked.
Blev det rätt eller fel
du är djärv.
Jag har en liknande lösning som du (haft), och det funkar bra.
men....
det är ju intressant att prova , så du får gärna återkom med besked.
Blev det rätt eller fel

Djärv vet jag inte, men jag har en tendens att gå in i nya projekt till 110%. Det kan leda till komplikationer ibland. Nu har jag inte så många andra projekt (förutom fru, barn, hus och nytt jobb), så det här ska nog gå bra. 

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja vilket filsystem är bäst att välja?
Ext3 är överlägset NTFS. Kör du dessutom Samba finns det ingen anledning att inte köra Ext3.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!