Jag har till min stationära dator kopplat en 32" LCD TV som huvudskärm, 1360x768. Jag har även en projektor kopplad som körs i 1280x720. Nvidias senaste drivrutiner är installerade och fungerar.
Jag kan ställa in användningen av skärmarna lite olika, men det fungerar för vanlig visning på båda skärmarna hur jag än ställer in det. Problemet är bara när jag ska se på film. Om jag i nvidia-settings ställer in TwinView och sedan startar en film och försöker dra över fönstret till projektorn så går inte det, fönstret fastnar i kanten på huvudskärmen och går inte dra vidare. Ställer jag in Xinerama så kan jag visserligen dra över filmfönstret på projektorn genom att dra den till vänster på huvudskärmen så kommer den upp på projektorn.
Problemet är sedan att när jag ändrar till fullscreen i filmuppspelningsprogrammet så blir det fullscreen på huvudskärmen, inte på projektorn. Ändrar jag tillbaka till fönsterläge så visas det återigen på projektorn. Problem nummer två med xinerama är att min bakgrundsbild sträcks ut över båda skärmarna.
Vilket utav dessa två lägen bör jag köra och hur ska jag kunna maximera filmspelaren och få den att stanna på projektorn? I VLC har jag ställt in skärm nummer 1 som fullscreenläge, men det fungerar åtminstone inte när man kör TwinView.
Dubbla skärmar, hur ställa in?
Re: Dubbla skärmar, hur ställa in?
Det är en bugg i VLC det där med helskärmsläget på fel skärm.. Nedgradera så ska du se att det löser sig.
Jag råkade ut för samma sak förut.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Även om det nu är så att en äldre version fungerar av vlc så är det ju så att ingen annan mediaspelare ens har möjligheten att ställa in vilken skärm som fullscreen ska köras på, i alla fall vad jag har funnit. Går det inte istället i ubuntu ställa in att alla fullskärmsvideo ska spelas på skärm nummer x? Eller som i windows att man kan sätta fullscreen på vilken skärm som helst? så att det blir fullscreen på samma skärm som fönstret befinner sig på?
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Men om du väljer avancerade inställningar i VLC kan du ju ställa in vilken skärm det ska visas på?
Under Video -> Utmatningsmoduler -> X11/OpenGL(GLX)/Xvideo
Funkar inte det, menar du?
Det fungerar inte nej. Som Hund sa så verkar det vara en bugg i senaste VLC från förråden, för oavsett som jag ställer skärm 0 eller skärm 1 där så visas det på skärm 0CryingFreeman skrev:Men om du väljer avancerade inställningar i VLC kan du ju ställa in vilken skärm det ska visas på?
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ah, det är jag som har varit slö med uppdateringen.
Här funkar det nämligen utmärkt att köra fullscreen på vilken skärm som helst.