Om Ljud och bild och Ubuntu.

andersh74
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Om Ljud och bild och Ubuntu.

Inlägg av andersh74 »

Hej Forum.[LÖST]
Det var en politisk handling för mig att överge Bill Gates. Men det har varit en ständig uppförsbacke sedan dess. Ingenting fungerar som vanligt och allt som görs får göras med skiftnyckel. Nu, efter uppdatering från feisty till hardy så får jag inget ljud när jag tittar på filmer med VLC. Och de andra filmvisarna lyckas inte starta filmen Innan uppgraderingen fungerade det väl... Jag vet att det finns många läsare där ute som både kan bygga skiftnyckeln och använda den. Men jag kan vad datorer rör bara använda den. Vore tacksam för ideér för lösning.

/Anders
Senast redigerad av 1 andersh74, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Om Ljud och bild och Ubuntu.

Inlägg av Ulsak »

Har du provat ( i terminalen):

Kod: Markera allt

sudo apt-get ubuntu-restricted-extras
Det gör ont att säga det men, det finns lite ofria codecs och tillägg i detta paket som kan underlätta

kolla även i denna blogg om det finns nåt specifikt som kan hjälpa till.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/
andersh74
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av andersh74 »

Hej och tack Ulsak.[Löst]
Jag försökte i terminalen att koipera din rad. Men den godtogs inte. Jag fick något slags felmeddelande.

Däremot så märkte jag att ljudet fungerade om jag först stängde ner firefox innan jag startade filmen. Alltså är problemet löst.

Tack för visad hjälplystnad.

//Anders
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Jag brukar installera om mellan "releaserna". Tanken är ju att man skall slippa detta, men jag har alltid haft känslan att det inte alltid funkar riktigt 100% än. Speciellt inte om man som jag modifierar min installation, och dessutom installerar paket från andra källor än ubuntu paketförråd.
Det är lite som med en bil kan tänkas, även om du går på regelbunden service, och sköter bilen efter konstens alla regler, så smyger sig diverse fel på efter ett par år ändå. Är du mekaniker kan du ju säkert felsöka och laga felet själv. Men är du bara en vanlig "svensson" så kanske du ska fundera på att köpa ny bil istället för att laga och uppgradera "gamla bettan".
Se det som tips nr 2, även om du fick bukt med ditt problem.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"