F-Spot har slutat fungera

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
lurson

F-Spot har slutat fungera

Inlägg av lurson »

Jag kan inte längre starts F-Spot. Detta meddelande står det i terminalen.

Kod: Markera allt

[Info  23:02:02.980] Initializing DBus
[Info  23:02:03.303] Initializing Mono.Addins
[Info  23:02:03.813] Starting new FSpot server

Unhandled Exception: Mono.Data.SqliteClient.SqliteExecutionException: SQL logic error or missing database
  at Mono.Data.SqliteClient.SqliteCommand.ExecuteStatement (IntPtr pStmt, System.Int32& cols, System.IntPtr& pazValue, System.IntPtr& pazColName) [0x00000] 
  at Mono.Data.SqliteClient.SqliteCommand.ExecuteStatement (IntPtr pStmt) [0x00000] 
  at Mono.Data.SqliteClient.SqliteCommand.ExecuteReader (CommandBehavior behavior, Boolean want_results, System.Int32& rows_affected) [0x00000] 
  at Mono.Data.SqliteClient.SqliteCommand.ExecuteNonQuery () [0x00000] 
  at Banshee.Database.QueuedSqliteCommand.Execute () [0x00000] 
Någon som har något tips?
David Andersson

Re: F-Spot har slutat fungera

Inlägg av David Andersson »

F-spot lagrar själva bilderna i en mapp, t.ex. Bilder, och lagrar taggar i en databas i en annan mapp ~/.gnome2/f-spot. Har du tagit bort databasen? Eller återställt bilder från en backup utan att återställa databasen?
lurson

Inlägg av lurson »

Nä inte vad jag vet i alla fall.Går det att fixa? Jag har provat att ominstallera men det gick inte...
David Andersson

Jag ser "SQL logic error or missing database" och tänker att det är troligare att det är "missing database" än "SQL logic error". Kan du se om du har en mapp ~/.gnome2/f-spot/ och vad den i så fall innehåller?

Har du nån gammal backup där du kan se om det funnits nåt där förut som saknas nu? (Det verkar som där åtminståne ska finnas en fil photos.db och en mapp addin-db-001 eller liknande.)

(Har inte använt f-spot så mycket så jag kan inte lova att vi fixar det. Men vi ska försöka.)
lurson

Inlägg av lurson »

Hej igen,

Hade filerna photos.db samt addin-setup.config.
Sen finns det två kataloger, addin-db-001 och repository-cache.

Jag läste att man kunde ta bort "preferences" men vet inte vilken fil det skulle vara.

Tack för din hjälp...
DanLars
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av DanLars »

Har råkat ut för liknande fel. Troligtvis har databasfilen blivit skadad.
Döp om filen photos.db till tex BAK-photos.db och se om F-spot startar.
Detta skall tvinga programmet att skapa en ny fil som inte skall vara skadad.
HTH
lurson

Inlägg av lurson »

Hej igen

Jag döpte om filen och startade f-spot. Det fungerade tyvärr inte heller. En ny fil skapades dock.
David Andersson

lurson skrev: Jag döpte om filen och startade f-spot. Det fungerade tyvärr inte heller. En ny fil skapades dock.
Samma felmeddelande? Kolla att inte disken är full.

Fanns det mycket i databasen som du inte vill förlora? (Typ taggar för tusentals bilder som tagit hundratals timmar att mata in.)
lurson

Inlägg av lurson »

Det vara samma felmeddelande.

Ska kolla om den är full men jag tror inte det.

Nä har inga taggar och inte ens så mycket bilder. Typ 100 st. Jag använder f-spot som bildvisare samt när jag importerar bilder från kameran. Sen brukar jag flytta dem till en backup. Så det enda som jag inte får tappa är orginalbilderna.
DanLars
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av DanLars »

Originalen händer det inget med så det är bara att kasta databas-filen om det behövs.
Men, eftersom det är en databas som är öppen (ej propiertär) borde det gå att öppna filen med sqlite3 och se om filen är skadad och spara om den. Nu är jag ute och spekulerar, har inte testat detta själv så ingående. Öppnade min egen fil i OOo databas och fick lite begriplig text men mest skräptecken.
Skulle kanske gå att hitta något sätt att konvertera till begriplig text. Får testa lite sen...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"