Curses-miljö?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Curses-miljö?

Inlägg av JeyPeyy »

Finns det någon sorts "skrivbords"-miljö skriven med nCurses eller liknande som går att ladda ner? Vad jag menar är en sorts miljö där man har en panel, så att man kan ha flera terminaler öppna samtidigt och kan växla mellan dem. Kanske någon meny också så att man kan öppna en ny tom terminal eller köra några vanliga terminalkommandon. Allt detta ska såklart vara oberoende av X11.

Jag vet att en server ska vara minimal, men det skulle vara en kul grej =)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Curses-miljö?

Inlägg av djkmmo »

JeyPeyy skrev:Finns det någon sorts "skrivbords"-miljö skriven med nCurses eller liknande som går att ladda ner? Vad jag menar är en sorts miljö där man har en panel, så att man kan ha flera terminaler öppna samtidigt och kan växla mellan dem. Kanske någon meny också så att man kan öppna en ny tom terminal eller köra några vanliga terminalkommandon. Allt detta ska såklart vara oberoende av X11.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 89#p291589

Twin är nog närmast en skrivbordsmiljö och lite vad du letar efter.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

djkmmo skrev:
JeyPeyy skrev:Finns det någon sorts "skrivbords"-miljö skriven med nCurses eller liknande som går att ladda ner? Vad jag menar är en sorts miljö där man har en panel, så att man kan ha flera terminaler öppna samtidigt och kan växla mellan dem. Kanske någon meny också så att man kan öppna en ny tom terminal eller köra några vanliga terminalkommandon. Allt detta ska såklart vara oberoende av X11.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 89#p291589

Twin är nog närmast en skrivbordsmiljö och lite vad du letar efter.
Tack, men Twin verkar faktiskt för mycket. Jag menar inte en skrivbordsmiljö, utan endast en sorts miljö där man kan ha flera fullskärmsterminaler igång samtidigt.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Vad är det för fel på screen?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Precis dmz. GNU Screen är ett mycket trevligt program som låter dig ha flera terminaler öppna i ett fönster.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Erikw skrev:Precis dmz. GNU Screen är ett mycket trevligt program som låter dig ha flera terminaler öppna i ett fönster.
... och samma fönster öppna i flera terminaler. Bland annat. :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"