Fel under installation (partitions delen)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Fatcaesar
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Fel under installation (partitions delen)

Inlägg av Fatcaesar »

tja, det är så att vi försöker installera om ubuntu på en bärbar dator som hadde vista vid köp, vi bytte till ubuntu och sedan till xp igår vilket vi hadde stora problem med drivers så därför tänkte vi byta tillbaks till ubuntu idag.

Dock, när man ska söka efter partitionerna så stannar den på 50% för att den inte kan läsa /dev/sdb (vilket jag kollade via live versionen att det var en dos disk på 2024 mb (?), frågan är om man ska formatera om den i geparted i live versionen? för att den vill inte gå vidare pga den delen.

Hur är det om man skulle tagit bort den delen? kommer man ALDRIG att kunna installera windows sen igen, kan man förstöra något? för den fanns inte där vid första ubuntu installationen afaik.

Jag ska försöka fixa bild.

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars fråga.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Fel under installation (partitions delen)

Inlägg av norhager »

Fatcaesar skrev:tja, det är så att vi försöker installera om ubuntu på en bärbar dator som hadde vista vid köp, vi bytte till ubuntu och sedan till xp igår vilket vi hadde stora problem med drivers så därför tänkte vi byta tillbaks till ubuntu idag.

Dock, när man ska söka efter partitionerna så stannar den på 50% för att den inte kan läsa /dev/sdb (vilket jag kollade via live versionen att det var en dos disk på 2024 mb (?), frågan är om man ska formatera om den i geparted i live versionen? för att den vill inte gå vidare pga den delen.

Hur är det om man skulle tagit bort den delen? kommer man ALDRIG att kunna installera windows sen igen, kan man förstöra något? för den fanns inte där vid första ubuntu installationen afaik.

Jag ska försöka fixa bild.

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars fråga.
Skriv vad du har för dator så kan du få hjälp med att få en fungerande installation av Ubuntu, det är viktigt att veta vilken hårdvara som finns i den dator som man skall installera på speciellt om det är en bärbar.Jag hoppas att det inte är en ny dator som du håller på att försöka byta operativsystem på för läs garantivilkoren det är vanligt att garantin inte gäller om man till exempel byter operativsystem.
Användarvisningsbild
Fatcaesar
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Fel under installation (partitions delen)

Inlägg av Fatcaesar »

Datorn är en Acer Extensa 5420, en bärbar dator då.
Brossan ska ha någon form av recovery skiva hemma så blir att testa den om vi inte får ingång ubunte igen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"