Permissions, apache2

mort
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Permissions, apache2

Inlägg av mort »

Hej

Jag har fått igång Apache2 webserver på min Ubuntu Dator, Hardy. Det fungerar jättebra, men jag lyckas dock inte spara en ny index.html fil över den som finns direkt efter installationen i /var/www/index.html

Jag får följande felmeddelande

You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.

Vad kan jag göra åt detta, för att få tillstånd att ändra i filen? Jag har provat att stoppa servern under tiden, men det verkar inte hjälpa.

Tack på förhand!

MVH
Alexander
djkmmo

Re: Permissions, apache2

Inlägg av djkmmo »

mort skrev:Hej

Jag har fått igång Apache2 webserver på min Ubuntu Dator, Hardy. Det fungerar jättebra, men jag lyckas dock inte spara en ny index.html fil över den som finns direkt efter installationen i /var/www/index.html

Jag får följande felmeddelande

You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.

Vad kan jag göra åt detta, för att få tillstånd att ändra i filen? Jag har provat att stoppa servern under tiden, men det verkar inte hjälpa.

Tack på förhand!

MVH
Alexander
Vilken användare är det som äger filerna under /var/www/?
mort

Inlägg av mort »

Hej

Jag använder mitt vanliga login (alexander), använde det när jag installerade Apache2 också. Behöver jag ngt bättre än det?

MVH

Alexander
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Normalt ägs mappen /var/www av användaren www-data eller möjligen root. För att skriva över indexfilen eller lägga till saker där behöver man vara root (eller www-data, det är inte så troligt eftersom www-data är apache själv). Du får alltså antingen kopiera in din indexfil med

Kod: Markera allt

sudo cp /min/www/index.html /var/www
Alternativt är att byta ägare på din /var/www med kommandot chown. Det sista kan få vissa säkerhetsmässiga brister och bör inte göras på en webbserver man vill hålla absolut säker men kanske är en smidig lösning för lite småmysigt hemmabruk.

/Philip
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"