Någon som köpt G1 ännu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
nixy

Någon som köpt G1 ännu?

Inlägg av nixy »

Det blev ingen openmoko för mig utan jag köpte en google telefon istället: G1 developer edition, med olåst hårdvara och olåst sim. Fick den levererad igår, och har börjat lära mig hur den fungerar.

Systemet, Android, ser bra ut, och verkar funka hyffsat snabbt. Har dock problem med WiFi: signalen hittas inte om routern är inställd på gömd ssid och wpa2, men med synlig ssid och utan kryptering hittas den. Hoppas problemet är fixat i kommande uppgradering. Det finns en hel del program man kan installera från Markets. Till och med en äkta terminal emulator.

Kanske provar installera Debian lite senare. Läste att man kan ha kvar Android för telefonfunktionerna, och använda Debian till datagrejerna (och därmed få tillgång till förråden).

Vore kul om fler här på forumet har erfarenheter med G1 (Developer eller T-mobile).
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Någon som köpt G1 ännu?

Inlägg av CryingFreeman »

Ang WiFi:

Funkar det inte om ssid är gömt, eller wpa2 är påslaget? Eller är det båda i kombination (gömt ssid och wpa2) som den inte klarar av?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Ja ett mer utförligt test visar att anslutningen funkar när ssid är synlig men inte när den är gömd, och oavsett wpa2.

Det finns ett program man kan hämta från Market (under Tools) som faktiskt heter "HiddenSSID Enabler", och som verkar vara en tillfällig lösning.

:)
Shebsa

Inlägg av Shebsa »

Har inte köpt, men vill köpa den. Vart ifrån köpte du?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Shebsa skrev:Har inte köpt, men vill köpa den. Vart ifrån köpte du?
Dev Phone 1varianten kan köpas efter man registrerat sig som "developer" på Android Markets: http://developer.android.com/index.html (se raden av symboler lite längre ner på sidan, och klicka på högra pilen för att se "Dev Phone 1") Ett företag som heter Brightstar hanterade köpet, och UPS levererade på 3 arbetsdagar. Hela kalaset kostade mig ca 563 dollar (och då var dollarn under 8 kr). Mer info om telefonen http://developer.android.com/guide/deve ... evice.html

Det lär även finnas G1:or (T-Mobilvarianten) att köpa i Sverige av t.ex. privatpersoner på blocket.se, eller nymobil.se.
Shebsa

Inlägg av Shebsa »

nixy skrev:
Shebsa skrev:Har inte köpt, men vill köpa den. Vart ifrån köpte du?
Dev Phone 1varianten kan köpas efter man registrerat sig som "developer" på Android Markets: http://developer.android.com/index.html (se raden av symboler lite längre ner på sidan, och klicka på högra pilen för att se "Dev Phone 1") Ett företag som heter Brightstar hanterade köpet, och UPS levererade på 3 arbetsdagar. Hela kalaset kostade mig ca 563 dollar (och då var dollarn under 8 kr). Mer info om telefonen http://developer.android.com/guide/deve ... evice.html

Det lär även finnas G1:or (T-Mobilvarianten) att köpa i Sverige av t.ex. privatpersoner på blocket.se, eller nymobil.se.
Nice :) Satt och tittade på dev-telefonen innan, det får nog bli den. Fast om ett tag när jag har pengar >_>
Tror inte att HTC magic, som också kommer ha Android som OS, kommer vara speciellt rolig att ha, den saknar ju tangentbord vilket är en stor nackdel enligt mig.

Tack för tipsen :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Få se på lite screenshots. ;)

Tycker G2an verkar nice. Men som sagt så saknar den tangentbord. Och det på skärmen verkar inte vara nån höjdare (enligt Gizmodo).

Lutar åt en Palm Pree när de släpps för min del. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Emil.s skrev:Få se på lite screenshots. ;)...
Tog dessa med ddms och eclipse, och monterade ihop dom i gimp (för att hålla antalet attachments till tillåtna tre)
Bilagor
Man kan rita ett mönster som låser upp skärmen, bläddra sidledes mellan tre skrivbordsytor, och om man drar upp den gråa fliken kan man bläddra bland applikationerna. Bubble är ett slags vattenpass. Fick inte med nån bild på browsern, men vanlig surf på nätet har funkar bra hittills, och jag har haft tre eller fyra öppna fönster samtigigt och växlat mellan dom. Man zoomar ut och in genom att peka på förstoringsglasikoner som dyker upp när man panorerar eller rör vid skärmen. ..läste nånstans att Android inte får aktivera multitouch (ännu) pga Apple.
Man kan rita ett mönster som låser upp skärmen, bläddra sidledes mellan tre skrivbordsytor, och om man drar upp den gråa fliken kan man bläddra bland applikationerna. Bubble är ett slags vattenpass. Fick inte med nån bild på browsern, men vanlig surf på nätet har funkar bra hittills, och jag har haft tre eller fyra öppna fönster samtigigt och växlat mellan dom. Man zoomar ut och in genom att peka på förstoringsglasikoner som dyker upp när man panorerar eller rör vid skärmen. ..läste nånstans att Android inte får aktivera multitouch (ännu) pga Apple.
g1dev1_a.jpg (237.31 KiB) Visad 1736 gånger
ConnectBot är en SSHklient som jag inte lyckats få att funka ännu. Med Terminal Emulator kan man skriva su och bli root om man vill. Meteor är ett snyggt spel. Räknaren är ännu snyggare, och Sky Map har jag inte testat ännu men många användare verkar tycka om det. Musikspelaren är enkel och funkar bra (har bara testat mp3 hittills).
ConnectBot är en SSHklient som jag inte lyckats få att funka ännu. Med Terminal Emulator kan man skriva su och bli root om man vill. Meteor är ett snyggt spel. Räknaren är ännu snyggare, och Sky Map har jag inte testat ännu men många användare verkar tycka om det. Musikspelaren är enkel och funkar bra (har bara testat mp3 hittills).
g1dev1_b.jpg (217 KiB) Visad 1713 gånger
Man kan alltså även ringa med den här telefonen: quadband, 3g, men jag använder oftast 2g och WiFi för att spara på batterierna. Position fås från mobilnätverk eller satelliter (GPS), och google maps funkar snabbt. Street view med interaktiv kompassvy är imponerande men verkar inte ha aktiverats ännu i Sverige. Om man tar tag i skrivbordets översta inforad med fingret, så kan man dra ner ännu ett fönster med notiser om sms, missade samtal, epost, m.m. Och om man vill kasta bort en sak från skrivbordet tar man tag i den med fingret, och då förvandlas den grå fliken till en papperskorg.
Man kan alltså även ringa med den här telefonen: quadband, 3g, men jag använder oftast 2g och WiFi för att spara på batterierna. Position fås från mobilnätverk eller satelliter (GPS), och google maps funkar snabbt. Street view med interaktiv kompassvy är imponerande men verkar inte ha aktiverats ännu i Sverige. Om man tar tag i skrivbordets översta inforad med fingret, så kan man dra ner ännu ett fönster med notiser om sms, missade samtal, epost, m.m. Och om man vill kasta bort en sak från skrivbordet tar man tag i den med fingret, och då förvandlas den grå fliken till en papperskorg.
g1dev1_c.jpg (241.59 KiB) Visad 1702 gånger
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Funderar på att köpa en ny telefon vilket antingen skulle bli en open mocko eller en med adorid baserad plattform. Funderar lite på om denna telefon är så ostabil som den verkar? När den är i utfällt läge glappar den då? Samt är den verkligen smuts grå i verkligheten eller är det bara bilderna? är trackballen skön? Om man installerar debian går det att använda usb porten som usb host?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Rasmus skrev: ...Funderar lite på om denna telefon är så ostabil som den verkar?
Jag tycker den känns stabil. Telefoner utan rörliga delar är så klart mer stabila, men har vanligtvis mindre skärmar eller inga riktiga tangentbord.
Rasmus skrev:När den är i utfällt läge glappar den då?
Inte i utfällt läge, men i infällt läge känner jag av ett litet glapp. Men det kan ju vara så att ett låst infällt läge skulle vara svårare att öppna med en hand.
Rasmus skrev:Samt är den verkligen smuts grå i verkligheten eller är det bara bilderna?
Jag tycker färgen ser exklusiv ut, speciellt med det guldfärgade mönstret på baksidan.
Rasmus skrev:är trackballen skön?
Tyckte inte trackball var så värst skön när jag testade spelet Lightracer, men om det beror på trackball, eller på mig, eller på spelet, låter jag vara osagt. Den funkar bra t.ex. när jag ska flytta markören i en text, eller när jag inte orkar peka med fingrarna på skärmen.
Rasmus skrev:Om man installerar debian går det att använda usb porten som usb host?
Jag har inte haft tid att testa ännu, men om jag förstått saken rätt, så är det möjligt. Se http://www.saurik.com/id/10 (under rubriken OK, Now What?)

Android kan ju få USB-on-the-go så småningom, så att man kan använda sin telefon mer som en laptop: t.ex. koppla in skrivare, externa hårddiskar eller kameror, göra felsökningar i andra system, m.m.).

Förresten, idag läste jag att multitouch funkar nu i browsern, så jag kanske uppgraderar systemet snart för att kunna testa. :P
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Låter ju väldigt trevligt, kanske ska skaffa en senare i år. Men när jag läste igenom den där debian guiden du skickade förstod jag inte riktigt om man måste ha dev phone för att installera debian? Antar att vanliga är billigare (har dock inte kollat upp det)
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Rasmus skrev:... ..när jag läste igenom den där debian guiden du skickade förstod jag inte riktigt om man måste ha dev phone för att installera debian? Antar att vanliga är billigare (har dock inte kollat upp det)
Skulle tro det funkar med Tmobileversionen också bara du ordnar så att du får root access. Den där Debianguiden kräver en tidigare Androidversion, men det verkar dyka upp nyare modifierade versioner hela tiden, t.ex. här --> http://forum.xda-developers.com/showthr ... ght=debian Aktuella prisskillnader kan du lätt kolla upp själv, men tänk på att Dev. Phone 1 i första hand inte är avsedd för vanlig användning.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"