Skrivrättigheter på USB-disk
-
Jag är ganska ny på det här med Linux så jag behöver lite hjälp.
Jag kör med Ubuntu LiveCD och behöver komma åt en USB-hårddisk som är formaterad i EXT3.
Disken monteras ok och jag kan läsa filerna men hur jag än gör så kan jag inte skriva, radera eller ändra filer.
Jag tror jag har lokaliserat felet till att den monteras som "read-only". Jag har testat kommandot Nautilus för att testa ändra rättigheter men icke...
Kan jag på något sätt ändra i FSTAB så den monteras med skrivrättigheter? Hur?
Jag kör med Ubuntu LiveCD och behöver komma åt en USB-hårddisk som är formaterad i EXT3.
Disken monteras ok och jag kan läsa filerna men hur jag än gör så kan jag inte skriva, radera eller ändra filer.
Jag tror jag har lokaliserat felet till att den monteras som "read-only". Jag har testat kommandot Nautilus för att testa ändra rättigheter men icke...
Kan jag på något sätt ändra i FSTAB så den monteras med skrivrättigheter? Hur?
Har för mig att det bara ska vara och ändra ro till rw i fstab :S Du kan ju iallafall testa det.
-
SV: Skrivrättigheter på USB-disk
Nu är jag inte hemma och kan kolla, men jag har för mig att denna USB-disk inte alls var med i FSTAB, hur gör man då?
Lägger till den.Marcus7601 skrev: Nu är jag inte hemma och kan kolla, men jag har för mig att denna USB-disk inte alls var med i FSTAB, hur gör man då?

Om det är ExtX så borde det bara vara att ändra rättigheterna som vanligt på den när den är monterad...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Jo, det förstår jag, men exakt hur skriver jag i FSTAB? Som sagt, ny på Linux
Lägg in en rad som denna:
De första 2 ska såklart ersättas med din disk, och var du vill montera den. 
Kod: Markera allt
/dev/XdX,X /*mount point* ext3 defaults,noauto 0 0

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Du kan ju alltid prova att köra gksudo nautilus via ALT+F2 (Kör-dialogen) / Terminalen, jag vet inte om det hjälper dig men då får nautilus lite mer rättigheter iallafall *-).
Om du vill montera enheten med skrivrättigheter för vanliga användare så bör du köra (tror jag):
Glöm inte att byta ut sda1 mot sökvägen till din hårddisk och ändra /media/USBDISK till den katalogen dit du vill montera innehållet från hårddisken.
Om du vill montera enheten med skrivrättigheter för vanliga användare så bör du köra (tror jag):
sudo umount /dev/sda1
sudo /dev/sda1 /media/USBDISK ext3 iocharset=utf8,umask=000 0 0
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om man bara vill montera om något tillfälligt så behöver man inte ändra /etc/fstab, kör bara detta:
Byt rw mot ro för att ändra tillbaka.
mount -o remount,rw /media/blablabla