Tjena, jag och några kompisar hade tänkt samla ihop gamla delar, sätta ihop och bygga in i ett arkadkabinett med skärm och två knappsatser. Problemet är bara att ingen av oss har kunskaper nog som krävs för det. Alla har vi lite koll men om vi bortser från det rent juridiska har vi lyckats nagla ner allt tvivel i ett ett par frågor:
1. Vilket OS bör man använda, XP eller en linuxdist? Ska ju vara stabilt och kräva lite så debian/xubuntu kanske blir bra?
2. Vad ska man köra för emultorer och går det att koppla alla emulatorer till en frontend eller får man nöja sig med en enda?
3. Är det stor skillnad på en 32 och 64-bitars CPU/dist i det här fallet?
4. Hur mycket RAM borde man minst ha? Ska iaf klara av spel från sent 90-tal.
5. Vilken arkademulator är det överhuvudtaget som gäller?
6. Om man kör en linuxdist, finns det drivrutiner till alla spakar/knappsatser?
Tack på förhand.
Bygga arkadkabinett
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Bygga arkadkabinett
Personligen hade jag kört Ubuntu LTS, antagligen Hardy Heron 8.04. Den har support några år till och lär bli/är redan väldigt stabil. Ett XP SP 3 lär också vara stabilt, men jag hade tippat på att Linuxen är stabilare i längden, plus att du slipper virsuprogram m.m. som susar i bakgrunden (om du nu ska köra den hookad i nätverk, vilket vore synd om ni inte gjorde då det kan erbjuda rätt häftiga möjligheter även om ni inte är i en emulatormiljö när ni nyttjar dem).Typogram skrev:1. Vilket OS bör man använda, XP eller en linuxdist? Ska ju vara stabilt och kräva lite så debian/xubuntu kanske blir bra?
Jag vet med säkerhet att det finns guider kring just hur man sätter ihop en egen arkadmaskin: Tyvärr kan jag inga url:s utantill, men sök och du finner. I värsta fall kan ni ju alltid köra en snygg och stor docka där man helt enkelt väljer emulator - ser inte varför det behöver bli mer "komplicerat" än så eller någon nackdel med det alternativet jämfört med att ha allt i "ett interface".2. Vad ska man köra för emultorer och går det att koppla alla emulatorer till en frontend eller får man nöja sig med en enda?
Mest om du vill köra mer än 4GB ram. Själv hade jag dock inte gjort det, 2-3 räcker långt i ert fall så länge ni inte ska emulera de senaste maskinerna, men så vitt jag vet saknar de i regel bra emulatorer. För övrigt lär det finns fler emulatorer och program för övrigt för 32bitars. Hastighetsmässigt lär du heller ej märka skillnad de närmasta åren.3. Är det stor skillnad på en 32 och 64-bitars CPU/dist i det här fallet?
Se ovan + varje emulator har sin egen info. Beror helt på dem. Antagligen än mer på grafikkortet i vissa fall, om emulatorn är väl skriven. I annat fall är ramen och datorns klockfrekv. för övrigt mer relevant.4. Hur mycket RAM borde man minst ha? Ska iaf klara av spel från sent 90-tal.
MAME är väl ett måste. Finns minst en som är skitbra till SNES som jag själv spelat massor på och som är stabil som sten. Finns en massa att välja mellan, vissa mer obskyra än andra. Har även testat en del Playstation (första, gråa maskinen med cd-skivor) emulatorer varav vissa nästan fungerar bra med vissa spel. Det är en djungel och det kommer kräva en del testande och tålamod från er sida.5. Vilken arkademulator är det överhuvudtaget som gäller?
Beror på tillverkaren. Å andra sidan kan man åstadkomma mycket rent joystickmässigt även om man saknar drivrutinerna eftersom diverse setupfiler (allt ifrån xorg kanske?) tillåter en att mappa dem manuellt.6. Om man kör en linuxdist, finns det drivrutiner till alla spakar/knappsatser?
Här är en
som uttryckligen funkar med MAME och Linux. Här ser du samma i Linux, en videotest.http://www.xgaming.com/two-player.shtml skrev:joystick
Sist men inte minst, en sökning på Linux arcade machine >> http://www.google.se/search?hl=sv&q=lin ... =&aq=f&oq= ....finns gott om saker att läsa

Fota den och lägg ut instruktioner och en lista över er slutgiltiga setup när du är klar. Är säker många hade uppskattat det här inne.
Edit: Bygga linuxarkadmaskin >> http://www.linuxjournal.com/article/9732