Vad är molnet/datormolnet?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Harlekin33

Vad är molnet/datormolnet?

Inlägg av Harlekin33 »

Jag vet inte hur länge uttrycket funnits men det dyker upp oftare och oftare..

Men vad är det för något och vad används det till..hur fungerar det?

Är molnet och datormolnet samma sak?

???
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Re: Vad är molnet/datormolnet?

Inlägg av Jarulf »

Cloud Computing innebär att program körs i webbläsaren från en annan server. Se exempelvis Google Docs.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Sedan är det ungefär som "Webb 2.0", ett väldigt abstrakt uttryck som är svårt att ta på.

Som jag förstår är det distribuerad programvara över flera orter/nät för ökad redundans, skalbarhet, driftsäkerhet samt minskad ekonomisk kostnad. Molnet är en synonym för Internet och det man menar är att programvaran är tillgänglig över Internet och oftast tas den data som användaren skapar i applikationen hand om av leverantören så att du som användare kommer åt allt material och all programvara från vilken dator som helst.

// rancor
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Den enklaste förklaringen molnet = internet.
det jag skriver här finns på internet.
och jag kan också säga att det finns i molnet.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det låter ju bra det jag läst hittills. Det verkar vara ett väldigt effektivt sätt att jobba på.

Ex. så kan Gimpmanualen läggas på nätet och massor kan hjälpa till samtidigt att översätta den på samma ställe.

Skulle ta typ 5 minuter att översätta den då?

Även andra program och linuxkerneln skulle få ett rejält skutt.

Utvecklingstakten skulle kunna öka enormt.

Eller är jag ute och cyklar nu?
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Harlekin33 skrev:Det låter ju bra det jag läst hittills. Det verkar vara ett väldigt effektivt sätt att jobba på.

Ex. så kan Gimpmanualen läggas på nätet och massor kan hjälpa till samtidigt att översätta den på samma ställe.

Skulle ta typ 30 sekunder att översätta den då?

Samma sak med linux kernel och andra program.

Eller?
Om du kan kordinera samtliga översättare att översätta precis sin lilla bit (som du måste ha tilldelat i förhand) och
ha tillräckligt många översättare så att dom bara behöver arbeta i 30 sekunder per person för att översätta hela manualen.

Det är just för att avlasta din egen kernel eller inte kräva så stora resurser ifrån den som du kör program i molnet.
Att köra själva kerneln i molnet blir nog svårt. Tanken är att du utnyttjar serverns kernel och kör programvara gentemot den.

Cloud eller Cloud computing (Moln) är egentligen bara ett annat namn för server baserad programvara.
Programmet (som ovan nämnt Goole Docs) körs på servern istället för lokalt på den egna datorn.
I regel via webläsaren men finns även andra lösningar. Molnet i sig gör ingenting eller inte mer än vilket lokalt kör program som helst.
Startar du OpenOffice på den dator kommer den inte per automatik översätta GiMP:s manual åt dig, lika lite som det görs
i molnet. Det krävs att användaren själv gör översättningen.

Fördelen med Molnbaserade program är att ett företag t.ex. kan komma undan med billigare licenser, kan uppdatera programvaran på ett ställe
(server) och alla användare sitter direkt med den nya versionen istället för enskilda uppgraderingar på varje individuell dator.

Fördelen för privatpersoner med program som t.ex. Google Docs varierar, en del tycker det är jättesmidigt och kunna arbeta ifrån vilken
datorn som helst med sina dokument utan att springa runt med kopior på t.ex. en USB pinne. Alternativt att du inte behöver köpa programvaran
alls eller abonnerar på den för en låg kostnad.

Generellt sett kan man spara in på den lokala datorn, du behöver inte längre ett jättehäftigt grafikkort och en kraftig processor om du arbetar
med tunga saker i Molnet då dessa resurser krävs av servern, molnet om man så vill, (den dator som programmet körs på) istället.

Exempel på moln baserade bildbehandlingsprogram:
http://www.lifeclever.com/10-free-web-b ... photoshop/
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Startar du OpenOffice på den dator kommer den inte per automatik översätta GiMP:s manual åt dig, lika lite som det görs
i molnet. Det krävs att användaren själv gör översättningen.
Det förstår jag också..men istället för att ladda ner till egna datorn så ligger det "allmänt" och då går det ju så mycket snabbare.

Det tycker jag verkar väldigt effektivt.

Använder ni molnet?
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Harlekin33 skrev: Det förstår jag också..men istället för att ladda ner till egna datorn så ligger det "allmänt" och då går det ju så mycket snabbare.

Det tycker jag verkar väldigt effektivt.

Använder ni molnet?
Absolut ! I sådana ändamål (grupparbeten/samarbeten) är molnet oslagbart!

Själv använder jag det knappt, Google Calender är i stort sett det jag själv kör bortsett från
viss webmail. Föredrar att ha allt mitt lokalt, litar inte på andra lagringsmedier..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Att bara skriva i den här tråden är ett utmärkt exempel på hur man använder sej av "molnet".
Vi använder oss av "molnet" just nu...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"