Installera nerladdat program
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Re: Installera nerladdat program
Jag hade xampp när jag användde Winxp och jag skulle gärna ha det nu också. Jag skulle få mycket hjälp och jag har en massa grejer i datorn som jag har inte använt och jag måste lära mig att använda, bland annat mysql. (Jag vet ungefär efter Access, men jag behöver övning). Så jag skulle gärna ha xampp, men du ser på diskussionen att jag har blivit avrådd. Sandlåda passar mig bra. där skulle jag känna mig hemma.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Du gör naturligtvis hur du vill, men för mig har XAMPP fungerat bra.Hymer skrev:Jag hade xampp när jag användde Winxp och jag skulle gärna ha det nu också. Jag skulle få mycket hjälp och jag har en massa grejer i datorn som jag har inte använt och jag måste lära mig att använda, bland annat mysql. (Jag vet ungefär efter Access, men jag behöver övning). Så jag skulle gärna ha xampp, men du ser på diskussionen att jag har blivit avrådd. Sandlåda passar mig bra. där skulle jag känna mig hemma.
För att installera gör du bara:
Kod: Markera allt
sudo tar xvfz xampp-linux-1.7.tar.gz -C /opt

XAMPP innehåller även phpmyadmin där du på ett enkelt sätt kan administrera dina databaser, om du skulle behöva gå så "djupt".
Jag vet inte vad MODx är egentligen, men det står att det är ett CMS. Är det något liknande Drupal? I så fall finns det nog mer kunskap om Drupal än MODx på det här forumet. Men som sagt, det kanske är något helt annat, vad vet jag.
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Modx är tydligen nån slags engine för t.ex. bloggar.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
och det är jag väldigt tacksam för.Annars finns ju vi.
Nu är det så konstigt att terminalen vill inte akceptera min password. Jag loggar in med samma password i Ubuntu varje gång och den passar för Synaptic, men den duger inte när jag skriver su i terminalen. Vad kan jag göra?
-
Skriver du su? Det går inte för den användare du försöker logga in som (root) finns inte. Vill du få ett helt skall får du skrivaHymer skrev:och det är jag väldigt tacksam för.Annars finns ju vi.
Nu är det så konstigt att terminalen vill inte akceptera min password. Jag loggar in med samma password i Ubuntu varje gång och den passar för Synaptic, men den duger inte när jag skriver su i terminalen. Vad kan jag göra?
sudo -i
Skall du bara utföra ett kommando med superanvändarrättigheter så använder du
sudo {kommando}
Tack, lösenordet funkade nu. Paketet ligger på skrivbordet. Sen blir det stopp så här:
ivan@ivan-laptop:~$ sudo tar xvfz xampp-linux-1.7.tar.gz -C /opt
[sudo] password for ivan:
tar: xampp-linux-1.7.tar.gz: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error exit delayed from previous errors
Ang Modx

Jag vet inte heller så mycket om Modx. Jag letade efter någonting som liknar Joomla. Nu tror jag att det var Drupal jag letade efterÄr det något liknande Drupal? I så fall finns det nog mer kunskap om Drupal än MODx på det här forumet.

- janne-5011
Hymer skrev:Tack, lösenordet funkade nu. Paketet ligger på skrivbordet. Sen blir det stopp så här:ivan@ivan-laptop:~$ sudo tar xvfz xampp-linux-1.7.tar.gz -C /opt
[sudo] password for ivan:
tar: xampp-linux-1.7.tar.gz: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error exit delayed from previous errors
prova
cd Skrivbord
sudo tar xvfz xampp-linux-1.7.tar.gz -C /opt
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
-
Då är det Drupal 5 du vill ha. Den här sidan kör Drupal 4.7 nu och kommer att uppgraderas till Drupal 5 i veckan, så det bör det finnas kompetens på här.Hymer skrev:Ang ModxJag vet inte heller så mycket om Modx. Jag letade efter någonting som liknar Joomla. Nu tror jag att det var Drupal jag letade efterÄr det något liknande Drupal? I så fall finns det nog mer kunskap om Drupal än MODx på det här forumet.
Som janne-5011 säger, flytta först till skrivbordet med cd Skrivbord och kör sedan tar-kommandot.
Igår blev jag så nyfiken på Drupal att så fort jag fick det första meddelandet om den 01:39, gick jag in i Synaptic, hittade jag den och markerade den. En stor installation kom igång där jag fick olika frågor på vägen. Jag valde "lokalt". Hur som helst, Drupal har blivit installerad med pompa och ståt, men jag ser inte ett spår av installationen.
Rättare sagt, jag ser att den ligger i mappen etc och det är drupal5, men jag vet inte, hur jag ska öppna den. Eller ska jag avinstallera och börja från början, ladda hem den från hemsidan och köra tar-kommandot? 

-
Då har du installerat allt som också behövs för att köra Drupal, dvsHymer skrev:Igår blev jag så nyfiken på Drupal att så fort jag fick det första meddelandet om den 01:39, gick jag in i Synaptic, hittade jag den och markerade den. En stor installation kom igång där jag fick olika frågor på vägen. Jag valde "lokalt". Hur som helst, Drupal har blivit installerad med pompa och ståt, men jag ser inte ett spår av installationen.Rättare sagt, jag ser att den ligger i mappen etc och det är drupal5, men jag vet inte, hur jag ska öppna den. Eller ska jag avinstallera och börja från början, ladda hem den från hemsidan och köra tar-kommandot?
apache2 | httpd, curl, dbconfig-common, debconf (>= 1.2.0), mysql-client | virtual-mysql-client | postgresql-client, php5, php5-gd, php5-mysql | php5-pgsql, postfix | mail-transport-agent, wwwconfig-common (>= 0.0.37)
Jag behöver inte xampp, så jag ska installera Drupal enligt din anvisning så fort jag kommer hem.
Det syns bara en tom kodhållare på hemsidan, men när jag kopierar, syns koderna också:
Det syns bara en tom kodhållare på hemsidan, men när jag kopierar, syns koderna också:
Då har du installerat allt som också behövs för att köra Drupal, dvs
apache2 | httpd, curl, dbconfig-common, debconf (>= 1.2.0), mysql-client | virtual-mysql-client | postgresql-client, php5, php5-gd, php5-mysql | php5-pgsql, postfix | mail-transport-agent, wwwconfig-common (>= 0.0.37)
-
Men om du installerat Drupal5 via föråden så har du redan Drupal installerat. Vad du då behöver göra är att köra igång webbservern, mysql och php så kan du börja labba med Drupal genom att surfa in på din webserver med http://localhost/drupal eller något liknande. Som sagt kanske det behövs någon form av manuell konfiguration av apache, mysql och php när det installeras via föråden, men det vet inte jag.Hymer skrev:Jag behöver inte xampp, så jag ska installera Drupal enligt din anvisning så fort jag kommer hem.
Det syns bara en tom kodhållare på hemsidan, men när jag kopierar, syns koderna också:Då har du installerat allt som också behövs för att köra Drupal, dvs
Då är jag på god väg. Medan Drupal-installationen pågick, fick jag välja lösenord till Apache och till Mysql men jag vet inte, hur jag kan starta dem.
Nu behöver jag bara en liten knuff till...