Moderkorts CD självstartar inte i Ubuntu 8.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
BlueeAYess
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Moderkorts CD självstartar inte i Ubuntu 8.10

Inlägg av BlueeAYess »

Hej
Efter att ha inst Ubuntu 8,10 och uppgraderat och laddat in tillhörande program så skulle jag ladda in
( från medföljande Gigabyt CD för mitt moderkort)
http://www.gigabyte.co.nz/Products/Moth ... E7AUM-DS2H
uppdateringar och dom senaste drivrutinerna mm.
Då fungerar inte CDn som den gjorde i Windows dvs genom att självstarta.
Jag får upp så jag kan se filerna på CDn men det går inte att att starta genom att klicka på exe fil m fl filer.
Samma sak hånder med CDn till Imon displayen på chassiet.
( detta är en nyinstalation med endast Ubuntu 8.10 på hårddisken )

Tacksam för förslag till lösningar.

mvh BlueeAYess
mvh BlueeAYess

sweclockers rekomenderar Bästa programmen för Linux
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=724487
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Moderkorts CD självstartar inte i Ubuntu 8.10

Inlägg av djkmmo »

Men de drivrutinerna är väl för MS Windows? Ubuntu har egna drivrutiner som installeras autmatiskt vid installation och uppdateras automatiskt vid uppdatering.
Användarvisningsbild
BlueeAYess

Inlägg av BlueeAYess »

djkmmo skrev:Men de drivrutinerna är väl för MS Windows? Ubuntu har egna drivrutiner som installeras autmatiskt vid installation och uppdateras automatiskt vid uppdatering.
Jo det tror jag med men det är även annat på CDn som jag vill kunna använda t ex program och länkar mm.
mvh BlueeAYess

HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

BlueeAYess skrev:Jag får upp så jag kan se filerna på CDn men det går inte att att starta genom att klicka på exe fil m fl filer.
Exe-filerna är windowsprogram, inte linux-program.
BlueeAYess skrev:Jo det tror jag med men det är även annat på CDn som jag vill kunna använda t ex program och länkar mm.
Vad är det för program du vill köra?
Användarvisningsbild
BlueeAYess

Inlägg av BlueeAYess »

Jag vill att detta är instalerat så att stödet för nedanstående fungerar mm som fins att beskåda här.

Har man nu investerat i en ny dator för över 12000:- så vill man ju att den senaste mjukvaran ska fungera.
Utan att vara beroende av Windows.

Den ursprungliga frågan är : Varför fungerar inte Gigabyt CDn som den gjorde i Windows dvs genom att självstarta.

NVIDIA® GeForce 9400 Chipset
GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H, adapting brand new NVIDIA® GeForce 9400 MCP chipset (Media and Communications Processor) supporting Microsoft DirectX10 for Vista Premium. Featuring NVIDIA® Hybrid SLI® (GeForce Boost) 、PureVideo® HD technology、NVIDIA® CUDA™ and NVIDIA PhysX technology. GeForce 9400 also highly improves the realism of HD contents playback and graphics performance for mainstream 3D gaming. Through the supporting verity of video output, such as DVI and HDMI (with HDCP support), GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H brings the ultimate rich multimedia experience.

7.1+2 Channel High Definition Output
The ALC889A provides support for 7.1 sound playback, plus 2 channels of independent stereo output (multiple streaming) through the front panel stereo

Blu-ray/HD DVD Full Rate Audio Support
The ALC889A enables high quality Full Rate Lossless Audio for content protected media and support for both Blu-ray and HD DVD formats for an exhilarating home theater entertainment experience.

Dolby Home Theater® - Enjoy a Rich Home Theater Surround Sound Experience
Dolby Home Theater places listeners in the middle of the action, giving their PCs a powerful set of tools to deliver a cinema-style experience in vivid surround sound.
* Delivers vivid surround sound for music, movies, and games, using two to eight speakers or any set of headphones
* Designed to automatically deliver the best possible listening experience

HDMI-The Next Generation Multimedia Interface
HDMI is the latest High-Definition Multimedia Interface able to provide up to 5Gb/s video transmitting bandwidth and 8-channel high quality audio all through a single cable. Able to transmit superior, uncompressed digital video and audio, HDMI ensures the crispest rendering of digital content up to 1080p without the quality losses associated with analog interfaces and their digital-to-analog conversion. In addition, HDMI is compatible with HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), allowing the playback of Blu-ray/HD DVD and other protected media content.
mvh BlueeAYess

djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

BlueeAYess skrev:Jag vill att detta är instalerat så att stödet för nedanstående fungerar mm som fins att beskåda här.

Har man nu investerat i en ny dator för över 12000:- så vill man ju att den senaste mjukvaran ska fungera.
Utan att vara beroende av Windows.

Den ursprungliga frågan är : Varför fungerar inte Gigabyt CDn som den gjorde i Windows dvs genom att självstarta.

NVIDIA® GeForce 9400 Chipset
GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H, adapting brand new NVIDIA® GeForce 9400 MCP chipset (Media and Communications Processor) supporting Microsoft DirectX10 for Vista Premium. Featuring NVIDIA® Hybrid SLI® (GeForce Boost) 、PureVideo® HD technology、NVIDIA® CUDA™ and NVIDIA PhysX technology. GeForce 9400 also highly improves the realism of HD contents playback and graphics performance for mainstream 3D gaming. Through the supporting verity of video output, such as DVI and HDMI (with HDCP support), GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H brings the ultimate rich multimedia experience.

7.1+2 Channel High Definition Output
The ALC889A provides support for 7.1 sound playback, plus 2 channels of independent stereo output (multiple streaming) through the front panel stereo

Blu-ray/HD DVD Full Rate Audio Support
The ALC889A enables high quality Full Rate Lossless Audio for content protected media and support for both Blu-ray and HD DVD formats for an exhilarating home theater entertainment experience.

Dolby Home Theater® - Enjoy a Rich Home Theater Surround Sound Experience
Dolby Home Theater places listeners in the middle of the action, giving their PCs a powerful set of tools to deliver a cinema-style experience in vivid surround sound.
* Delivers vivid surround sound for music, movies, and games, using two to eight speakers or any set of headphones
* Designed to automatically deliver the best possible listening experience

HDMI-The Next Generation Multimedia Interface
HDMI is the latest High-Definition Multimedia Interface able to provide up to 5Gb/s video transmitting bandwidth and 8-channel high quality audio all through a single cable. Able to transmit superior, uncompressed digital video and audio, HDMI ensures the crispest rendering of digital content up to 1080p without the quality losses associated with analog interfaces and their digital-to-analog conversion. In addition, HDMI is compatible with HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), allowing the playback of Blu-ray/HD DVD and other protected media content.
Men den programvara som finns på den CD:n är ju Windowsprogramvara, Windowsdrivrutioner. De fungerar inte i Ubuntu och oftast behövs inga extra drivrutiner, de installeras automatiskt vid systeminstallation och uppdateras samtidigt när övrig mjukvara uppdateras.

CD:n autostartar inte därför att det är ett Windowsprogram som skall starta CD:n. Det är ingen funktion i operativsystemet, det är en körbar fil på CD:n som startar installationsprgramet och båda dessa är Windowsprogram som du inte har någon nytta av i Ubuntu.

Om du har problem med någon av de specifika funktionerna på moderkortet (att t.ex. ljudet eller att grafiken inte fungerar) så är det bättre att du postar det som specifika frågor eller att du talar om här vad det är som inte fungerar, så får vi hjälpa dig med det.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

BlueeAYess skrev:Hej
Efter att ha inst Ubuntu 8,10 och uppgraderat och laddat in tillhörande program så skulle jag ladda in
( från medföljande Gigabyt CD för mitt moderkort)
uppdateringar och dom senaste drivrutinerna mm.
Då fungerar inte CDn som den gjorde i Windows dvs genom att självstarta.
Jag får upp så jag kan se filerna på CDn men det går inte att att starta genom att klicka på exe fil m fl filer.
Samma sak hånder med CDn till Imon displayen på chassiet.
( detta är en nyinstalation med endast Ubuntu 8.10 på hårddisken )

Tacksam för förslag till lösningar.

mvh BlueeAYess
Jag har en cd med drivrutiner och program som följer med mitt moderkort men jag har ingen nytta av det i Ubuntu och all hårdvara fungerar bra i Ubuntu utan cd så din cd kan du nog stoppa undan så länge du bara kör ubuntu.
Användarvisningsbild
BlueeAYess

Inlägg av BlueeAYess »

Ok.
Tack för era svar.Får vara nöjd sålänge.
mvh BlueeAYess

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"