Webbutvecklingsplattform?
Webbutvecklingsplattform?
Jag ska i høst återuppta runt 5-6 webbprojekt som legat på is ett bra tag, och det verkar som att KDE har vældigt många bra verktyg før just webbredigering/design?
Har tænkt att arbeta mot ett webbhotell (kan vældigt lite om databaser så jag vill slippa flytta filerna emellan och konfigurera om søkvægarna) så jag kommer antagligen inte att behøva någon webbserver installerad. Kodar det mesta sjælv men gillar nær man kan øppna en sida i valfri webblæsare direkt från redigeringsprogrammet.
Hur ser din GNU/Linux-baserade utvecklingsplattform ut och har du några programtips?
EDIT: Det jag ær ute efter ær en væl integrerad plattform, gærna med så få program som møjligt och som kan hantera flera samtidiga projekt.
Har tænkt att arbeta mot ett webbhotell (kan vældigt lite om databaser så jag vill slippa flytta filerna emellan och konfigurera om søkvægarna) så jag kommer antagligen inte att behøva någon webbserver installerad. Kodar det mesta sjælv men gillar nær man kan øppna en sida i valfri webblæsare direkt från redigeringsprogrammet.
Hur ser din GNU/Linux-baserade utvecklingsplattform ut och har du några programtips?
EDIT: Det jag ær ute efter ær en væl integrerad plattform, gærna med så få program som møjligt och som kan hantera flera samtidiga projekt.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Webbutvecklingsplattform?
Kan inte uttala mig om så många program men jag gillar Eclipse! Funkar utmäkt med php och html. Lite krånglig att komma igång med kanske men finns bla youtube filmer 

Jag kör quanta, ingår i kdewebdev. Mycket nöjd.
Jo, jag har provat den som hastigast någon gång. Jag skapar ju før det mesta allt genom att koda, men det ær som sagt praktiskt med felsøkningsverktyg osv.
Aptana Studio är väl det bästa jag testat för html/js/css men jag kör i Komodo eftersom jag använder mig av python/django. En plugin för php finns för Aptana så kör man LAMP är det nog den bästa miljön därute oavsett OS.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Aptana, har felsökning för XHTML, CSS OCH PHP
de språken jag programmerar.. 
Testa den..

Testa den..
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Hehe, det går bara att programmera i ett av dem, man formaterar i de två andraSakJur skrev:Aptana, har felsökning för XHTML, CSS OCH PHPde språken jag programmerar..
Testa den..

Har mest använt Kate hittills, lite klumpigt men det finns tillgängligt i högerklicks-menyn

Emacs, med lämpliga modes? :)
Nja, orka kommandon för att redigera text, då är muspekaren det ultimata verktygetandol skrev:Emacs, med lämpliga modes?

-
- Kontakt:
Syftar du på PHP? För du KAN programmera i PHPupnorth skrev:Hehe, det går bara att programmera i ett av dem, man formaterar i de två andraSakJur skrev:Aptana, har felsökning för XHTML, CSS OCH PHPde språken jag programmerar..
Testa den..
Har mest använt Kate hittills, lite klumpigt men det finns tillgängligt i högerklicks-menyn

Aja, however... Aptana Studio är härligast !
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
- omnius
Ni som nu diggar Aptana - hur har ni fått den att lira snällt med Ubuntu?
Jag upplever att dokumentationen är britsfälliga vad gäller installation, hur jag än gör slutar det med error-meddelande. Någon som orkar beskriva stegvis vad som gjorts under installationen och då följaktligen hur java-inställningarna ser ut samt om något behöver göras med firefox för att få till det.
Kanske borde bli en ny tråd av detta.
Jag upplever att dokumentationen är britsfälliga vad gäller installation, hur jag än gör slutar det med error-meddelande. Någon som orkar beskriva stegvis vad som gjorts under installationen och då följaktligen hur java-inställningarna ser ut samt om något behöver göras med firefox för att få till det.
Kanske borde bli en ny tråd av detta.
Jo, tyvärr så är det något krångligt att få Aptana Studio att snällt leka med ubuntu.omnius skrev:Ni som nu diggar Aptana - hur har ni fått den att lira snällt med Ubuntu?
Men den här länken:
http://jasonleveille.com/2008/05/instal ... buntu-804/
var till hjälp för mig att få det att funka felfritt.
Du behöver inte installera FF2 - kolla kommentarerna längre ner där det kommer updates.
- omnius
Aptana 64bit
Om någon är intresserad och har missat följande:
Aptanas 1.3 RC finns även för 64bits-arkitektur. Har testat smått, inga problem eller felmeddelanden, inte behövt trixa och pilla. Kör 8.10.
Aptanas 1.3 RC finns även för 64bits-arkitektur. Har testat smått, inga problem eller felmeddelanden, inte behövt trixa och pilla. Kör 8.10.
Håller på en del med www.snapsakademien.se/blogg
Tyvärr är det mest buggfixande och felsökande kvar (har integrerat WP med ett forum) som jag inte har nog med sammanhängande tid för att lösa, så det blir inte så mycket snickrande nuförtiden
Tyvärr är det mest buggfixande och felsökande kvar (har integrerat WP med ett forum) som jag inte har nog med sammanhängande tid för att lösa, så det blir inte så mycket snickrande nuförtiden

- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Eclipse PDT tycker jag är bra, fungerar på flera plattformar också
http://www.eclipse.org/pdt/

/ Mattias från designbilder.se
- serialsniffer
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag kör gnome men skit samma..
I firefox har jag installerat fireftp som ftpklient, ansluter upp mot mitt webhotell, högerklicka på filen jag vill redigera och välj öppna med --> så får du lägga till ett editor program tex geany är jag kär i. När du redigerat klart så sparar du med ctrl + s och det laddas upp automatiskt. "Sidan uppdaterad och klar".
För databaser kör jag phpmyadmin som jag ansluter upp mot:).
För design har jag PS CS2 fungerar prima i wine.
I firefox har jag installerat fireftp som ftpklient, ansluter upp mot mitt webhotell, högerklicka på filen jag vill redigera och välj öppna med --> så får du lägga till ett editor program tex geany är jag kär i. När du redigerat klart så sparar du med ctrl + s och det laddas upp automatiskt. "Sidan uppdaterad och klar".
För databaser kör jag phpmyadmin som jag ansluter upp mot:).
För design har jag PS CS2 fungerar prima i wine.
------------------------
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Serial Sniffer
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Ingen som provat NetBeans?
Jag kör NetBeans tillsammans med Zend Framework som PHP-ramverk.
- serialsniffer
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Endast kört netbeans för java programmering. möjligen om jag gör en applet för en sida:)gurkZor skrev:Ingen som provat NetBeans?
------------------------
Serial Sniffer
Serial Sniffer