Hur använder man Wine ?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur använder man Wine ?

Inlägg av JeyPeyy »

Okej, bra. När du har skrivit "cd ~/.wine/drive_c/'Program Files'/Google", skriv då "wine SketchUp7.exe".
Användarvisningsbild
screen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av screen »

Det ser tyvärr inte bättre ut än tidigare.

Kod: Markera allt

wine: could not load L"C:\\windows\\system32\\SketchUp7.exe": Module not found
När jag går till Home-mappen och kontrollerar egenskaperna för SketchUp 7 så står det på Kommando raden:

/home/*****/.wine" wine "C:\Program Files\Google\Google SketchUp 7\SketchUp.exe
***** = mitt namn utbytt.

Är det något i denna rad som skall skrivas in i Terminalen för att få det att fungera?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Jag är ledsen att jag inte riktigt har hängt med, men nu tror jag att jag förstår hur det ser ut.

Om du först skriver "cd ~/.wine/drive_c/'Program Files'/'Google SketchUp 7'" och sedan "ls", ser du då en fil som heter SketchUp.exe? Om detta är sant, skriv då in "wine SketchUp.exe".

Det du gör när du skriver cd *** är alltså att du flyttas till en undermapp. I mappen home, som du befinner dig i från början i terminalen, finns mappen .wine, som i sin tur innehåller mappen drive_c, som i sin tur innehåller mappen 'Program Files' osv... När du har hamnat i mappen Google SketchUp 7 bör finnas en fil som heter SketchUp.exe. Den kan du endast köra från terminalen ifall du är i den mappen som filen ligger i (Google SketchUp 7). "~/" betyder "/home/***/". Jag sa alltså att du skulle skriva det eftersom jag inte var säker på om du var i din hemmapp eller någon annanstans. Jag hoppas du förstår principerna.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Detta "ls" som du skriver, är det motsvarande små bokstäver av LS?

När jag först drar in den långa delen i Terminalen så kommer endast en > upp, om jag sedan skriver in LS smått altså ls så kommer bara samma > upp igen och inget händer?

Skriver jag nu något vidare (vadsomhelst) så kommer bara samma tecken (>) upp hela tiden, det känns nästan som om man programmerade eler nått.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

screen skrev:Detta "ls" som du skriver, är det motsvarande små bokstäver av LS?

När jag först drar in den långa delen i Terminalen så kommer endast en > upp, om jag sedan skriver in LS smått altså ls så kommer bara samma > upp igen och inget händer?

Skriver jag nu något vidare (vadsomhelst) så kommer bara samma tecken (>) upp hela tiden, det känns nästan som om man programmerade eler nått.
Då blev det fel när du skrev den första raden. Se till att du inte fick med citattecknen när du kopierade texten jag skrev. Tryck på MARKERA ALLT här under, högerklicka på det markerade, välj kopiera, gå till terminalen, högerklicka, välj Klistra in.

cd ~/.wine/drive_c/'Program Files'/'Google SketchUp 7'
Det är väldigt skumt om du får upp en >, du borde få upp "användare@Datornamn:~/.wine/drive_c/Program Files/Google SketchUp 7$ ". Tänk på att det är viktigt att du skriver rätt med stora och små bokstäver. Det är även viktigt att mappen heter "Google SketchUp 7" och inte någonting som "Google SketchUp7" (utan mellanrum mellan Up och 7).
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Tja, då var vi tillbaka på ruta ett igen då detta kom upp:

bash: cd: /home/*****/.wine/drive_c/Program Files/Google SketchUp 7: Filen eller katalogen finns inte
*****=mitt namn igen

Berätta för mig om det är något med sökvägen som jag bör titta efter för att det skall bli rätt, eller om det bara är något allmänt systemknas?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

screen skrev:Tja, då var vi tillbaka på ruta ett igen då detta kom upp:

bash: cd: /home/*****/.wine/drive_c/Program Files/Google SketchUp 7: Filen eller katalogen finns inte
*****=mitt namn igen

Berätta för mig om det är något med sökvägen som jag bör titta efter för att det skall bli rätt, eller om det bara är något allmänt systemknas?
Försök med att byta mapp en gång i taget. Börja med "cd .wine", sedan "cd drive_c" och sedan "cd 'Program Files'". Jag hoppas att det har gått bra än så länge. Skriv nu ls. Någonstans bör du se Google SketchUp 7. Ifall du gör det kan du skriva cd 'Google SketchUp 7'. Ifall det inte gör det, säg då vad du får för utskrift vid ls.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Nu har jag testat med ett otaliga kombinationer utan ett tillstymmelse till framgång.
Är det inte bättre att jag letar efter vad jag skall ha tag i först, för att sedan skriva rätt text-sträng?

Det vore dessutom trevligt om fler "kunniga" kunde titta in i denna tråd med fler goda råd! Tack!
StefanB

Inlägg av StefanB »

screen skrev:Nu har jag testat med ett otaliga kombinationer utan ett tillstymmelse till framgång.
Är det inte bättre att jag letar efter vad jag skall ha tag i först, för att sedan skriva rätt text-sträng?

Det vore dessutom trevligt om fler "kunniga" kunde titta in i denna tråd med fler goda råd! Tack!
Ok, jag installerade det för att testa själv. Glöm inte att sätta fnuttar runt sökvägen eftersom den innehåller mellanslag.

Kör i terminalen

cd '/home/******/.wine/drive_c/Program Files/Google/Google SketchUp 7'
och sedan

wine SketchUp.exe
För mig heter programmet SketchUp.exe och inte SketchUp7.exe, men det kanske heter det senare för dig.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

bara för se hur wine funkar... så installerade jag det.

Jag använder inte ubuntu så jag kan bara hjälpa dej med terminalkommandon.

1: skriv winecfg
så får du fram ett fönster med konfiguration för wine, tror inte du behöver ändra något.
2: skriv wine explorer
då får du fram utforskaren, se till så att du är på c: (ckolon).
där kan du bläddra till windows-mappen
dubbelklicka på notepad, så startas notepad.

om notepad fungerar, kan du bläddra till Program Files och din SketchUpmapp och där dubbelklicka på sketchup-programmet
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

StefanB skrev:
screen skrev:Nu har jag testat med ett otaliga kombinationer utan ett tillstymmelse till framgång.

Ok, jag installerade det för att testa själv. Glöm inte att sätta fnuttar runt sökvägen eftersom den innehåller mellanslag.

Kör i terminalen

cd '/home/******/.wine/drive_c/Program Files/Google/Google SketchUp 7'
och sedan

wine SketchUp.exe

För mig heter programmet SketchUp.exe och inte SketchUp7.exe, men det kanske heter det senare för dig.
Jag gjorde som ovan och då kom detta som repeterade sig en väldigt massa gånger upp:
fixme:actctx:parse_depend_manifests Could not find dependent assembly L"Microsoft.VC80.CRT"
err:module:import_dll Library MSVCR80.dll (which is needed by L"C:\\Program Files\\Google\\Google SketchUp 7\\gdal12.dll") not found
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Rune.K skrev:bara för se hur wine funkar... så installerade jag det.

Jag använder inte ubuntu så jag kan bara hjälpa dej med terminalkommandon.

1: skriv winecfg
så får du fram ett fönster med konfiguration för wine, tror inte du behöver ändra något.
2: skriv wine explorer
då får du fram utforskaren, se till så att du är på c: (ckolon).
där kan du bläddra till windows-mappen
dubbelklicka på notepad, så startas notepad.

om notepad fungerar, kan du bläddra till Program Files och din SketchUpmapp och där dubbelklicka på sketchup-programmet
Nu gick jag inte till notpad utan sökte fram C-kolon och gick till Google-mappen och hittade SketchUp.exe-filen.
Jag klickade som besatt på den utan funktion, sen gick jag in i Wine-konfigurationen och la till Google SketchUp i program-mappen där för kompatibilitet med grafik och ljud utan resultat.

Fler ideer?
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=14562
Det funkar inte ett dugg enligt WineHQ.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Dagon^ skrev:http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=14562
Det funkar inte ett dugg enligt WineHQ.
Jo, jag vet det och har sett det.
Men nu är vi ju på ett eminent Ubuntu-forum med idel duktiga mäniskor på området (tror jag?) och då kanske denna nöt skulle kunna bli knäckt. Tydligen har SketchUp 6 fungerat i Ubuntu, då undrar man hur stor skillnaden kan vara eller om det inte är något litet förbisett som måste åtgärdas "bara" innan det ramlar igång?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Jag märkte just att Google sketchup finns i wine-doors. Wine-doors är ett program som försöker förenkla processen att installera vissa windows-program i linux. Den funkar ungefär på samma vis som lägg till/ta bort.

Wine doors är dock lite klurigt att installera om man vill kunna få uppdateringar. https://launchpad.net/~wine-doors-dev-team/+archive/ppa. Säg till om du behöver hjälp med att installera wine doors.

*edit* Jag fick problem med installation av Sketchup via wine doors. Detta betyder inte att du kommer få det! Vill bara informera folk att jag skapat en ny tråd
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

JeyPeyy skrev:Jag märkte just att Google sketchup finns i wine-doors. Wine-doors är ett program som försöker förenkla processen att installera vissa windows-program i linux. Den funkar ungefär på samma vis som lägg till/ta bort.

Wine doors är dock lite klurigt att installera om man vill kunna få uppdateringar. https://launchpad.net/~wine-doors-dev-team/+archive/ppa. Säg till om du behöver hjälp med att installera wine doors.

*edit* Jag fick problem med installation av Sketchup via wine doors. Detta betyder inte att du kommer få det! Vill bara informera folk att jag skapat en ny tråd
Hej, jag är inte kunnig nog att ta till mig det som står på den sidan. Den bara förvirrar och verkar vara för inbitna rävar i gemet så: Ja jag behöver nog hjälp med detta om det skall finnas chans till att bli någorlunda rätt.

Var har du startat ny tråd och om vad? Detta?
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

screen skrev:Hej, jag är inte kunnig nog att ta till mig det som står på den sidan. Den bara förvirrar och verkar vara för inbitna rävar i gemet så: Ja jag behöver nog hjälp med detta om det skall finnas chans till att bli någorlunda rätt.

Var har du startat ny tråd och om vad? Detta?
Jag har inte riktigt tid att hjälpa dig med detta just nu eftersom jag själv har fullt upp med skolan. Jag har skapat en tråd här där jag frågar om någon vet vad felet är.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Tackar ändå för ditt engagemang så här långt, det är beundransvärt! 8)

Hoppas det inte ställde till det alltförmycket för dig, det var inte meningen. :-\

Plugga du, det är viktigast...
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

screen skrev:Tackar ändå för ditt engagemang så här långt, det är beundransvärt! 8)

Hoppas det inte ställde till det alltförmycket för dig, det var inte meningen. :-\

Plugga du, det är viktigast...
Lite tid har jag allt för ubuntu forumen, men att lägga till program i förråden kan vara svårt (speciellt med gpg-nyklar osv) och jag väljer därför att prioritera skolan. Om du inte bryr dig om att få uppgraderingar till wine doors kan du ladda ner programmet här. Välj att öppna med Gdebi och tryck på installera. Sedan bör du hitta wine-doors under Program=>Wine=>Wine-Doors. Därifrån kan du välja att installera Google sketchup 7. Hoppas det funkar!
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Joda, jag fick hem Wine-Doors och kunde ladda ScetchUp från den. Men startar, gör det fortfarande inte.

Jag försöker under Program -> Wine -> Programs -> Google ScetchUp 7 -> Google ScetchUp

Gör jag (jo givetvis men vad) något fel?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"