FON gratis WLAN router

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

FON gratis WLAN router

Inlägg av Louie »

[quote="emil.s"]Min kom idag! :D
Hade lite problem med den, men nu funkar den perfekt. :)[/quote]
Härligt! Då hoppas jag att min kommer om någon vecka/or
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

FON gratis WLAN router

Inlägg av gholen »

Håll språket i ton, inga svordomar!
Bild
slicky

FON gratis WLAN router

Inlägg av slicky »

jag fick min idag! :D

men det känns inte lika roligt nu, som de gjorde när jag beställde den.. =\
Jo, jag vet..
Emil.s
Kontakt:

FON gratis WLAN router

Inlägg av Emil.s »

[quote="slicky"]jag fick min idag! :D

men det känns inte lika roligt nu, som de gjorde när jag beställde den.. =\[/quote]
Det är ju att få saker som är roligast! :D

Men själv har jag "blivit av" med min. Vissa personer köper ju bärbara datorer utan att skaffa WLAN först. Hrm! Louie, hrm! :lol:
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

FON gratis WLAN router

Inlägg av Martin Olsson »

Jag fick också min idag. :)

Ännu mer att göra.:o

Vem uppfann ett dygn på endast 24 timmar ??????

//Martin

http://www.fria-ubuntu.se.org
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

FON gratis WLAN router

Inlägg av Louie »

[quote="Martin O"]Jag fick också min idag. :)

//Martin

http://www.fria-ubuntu.se.org[/quote]
Din lyckost! Jag lånade Emil_s router så länge, medans jag väntar på min egen :)
Hur länge sedan var det du beställde?
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Okänd

SV: FON gratis WLAN router

Inlägg av Okänd »

Nu verkar dom inte vara gratis längre, däremot kan dom som är med i FON ge routrar till folk gratis. Kanske nån kan kolla upp det så kan dom men en router ge bort till såna som vill ha. Inklusive mig såklart :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

hämtade ut min idag  ;D

så nu mera så finns det hotspots på västkusten med
Användarvisningsbild
Louie
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Fick precis meddelandet att min FON router har kommit till posten, så jag tar och hämtar den på måndag :):)
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Johan skrev:
Martin O skrev:Jag fick också min idag. :)

//Martin

http://www.fria-ubuntu.se.org
Din lyckost! Jag lånade Emil_s router så länge, medans jag väntar på min egen :)
Hur länge sedan var det du beställde?
Jag beställde min i början på november. Eftersom jag inte fått den mailade jag till distributören i Spanien. Det tog mindre än en vecka innan jag hade den i min hand.

//Martin

http://www.fria-ubuntu-se.org
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

Hooloovoo skrev: Nu verkar dom inte vara gratis längre, däremot kan dom som är med i FON ge routrar till folk gratis. Kanske nån kan kolla upp det så kan dom men en router ge bort till såna som vill ha. Inklusive mig såklart :)
http://blog.fon.com/se/archive/foneros/ ... nline.html
här är länken för hur dom som har fonero kan ge bort en gratis till andra.
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Min FON-router kommer inte riktigt överens med min dhcp3-server som körs på Ubuntu. Rätt som det är tappar den sitt IP-nummer och måste sedan hämta det på nytt igen. Någon som har någon idé om vad detta kan bero på och kanske tom vet vilka parametrar som ska ändras? Tycker det är konstigt att den tappar sitt IP-nummer när den väl en gång fått ett...
Okänd

Inlägg av Okänd »

c.neese.se skrev:
Min FON-router kommer inte riktigt överens med min dhcp3-server som körs på Ubuntu. Rätt som det är tappar den sitt IP-nummer och måste sedan hämta det på nytt igen. Någon som har någon idé om vad detta kan bero på och kanske tom vet vilka parametrar som ska ändras? Tycker det är konstigt att den tappar sitt IP-nummer när den väl en gång fått ett...
Är det FON-routern som tappar IP-nummret? Jag har själv samma problem och efter lite sökande på FONs forum har jag kommit fram till att det beror på att FON-routern har 100Mbs och mitt modem (som routern snackar med) kör 10Mbs. Detta klarar inte FON-routern av och det finns tydligen inget man kan göra åt det. Förslaget som gavs var att koppla in en "dummy"-router som endast tar hand om att konvertera 10Mbs<->100Mbs... suck
Okänd

Inlägg av Okänd »

Fick min nu i veckan men tyvärr funkar den väldigt dåligt just nu.

Problemet som jag ser det är att man inte vet så mycket om den innan man lyckats hitta den. Som standard har den två SSID.

FON_AP heter den öppna publika och myplace heter den krypterade privata.

För att "installera" om man nu kan säga så måste man ansluta mot FON_AP först vilket inte var något problem för mig. Efter det kan man öppna en browser och då tas man automatiskt till FONs hemsida med möjlighet för att köra lite mera setup på den.

Där kan man ändra namn på FON_AP och myplace så det passa sina egna behov.

Men det är där mina problem uppstår. Det hela sköts nämligen på deras server som i sin tur uppdaterar routern. Det innebär att det kan ta upp till 24h innan ändringarna sker (Enligt FON själva). Jag har ändrat namn på både den publika och privata delen men kan inte hitta dem, inte ens efter 24h.

En annan störig detalj är att jag inte kan betstämma vilken kanal den ska jobba på. I mitt hus fanns 10 trådlösa nät när jag kollade med netstumbler på en winxp maskin. Alla verkade köra med default kanalen så jag valde då på mitt gamla trådlösa en annan ledig kanal så kan alla andra slåss om vilken kanal det nu var (minns inte).

I värsta fall körs routern på samma kanal som mina grannar och det går inte att ändra via webgränsnittet hos FON.

Det framgår heller inte vad för kryptering som används. Wep, 64bit, 128bit, hex, plain ascii?

Jag har hittils inte lyckats ansluta till den privata delen med ubuntu edgy, men ska skicka en del frågor till FON om just dessa settings och möjligheten att ändra kanaler. Det kanske är saker de jobbar på.

En annan oroväckande sak för alla paranoida är att burken redan blivit hackad ett par gånger med metoder som FON fixat med hjälp av firmware uppdateringar. Det som är oroväckande är inte att den kan hackas för att köras som en egen router utan att resultatet av hackningen visar på hur man egentligen bara behöver hacka FONs server som sköter uppdateringen av routern för att sen ha kontroll över samtliga routrar som används.

För närvarande kommer jag köra med min gamla router för mitt hemmattrådlösa och koppla in la fonera som en extra AP för att få vara med och surfa gratis på andras publika nät. Frågan är bara hur jag får den att sitta utanför mitt privata nät om den sitter i samma router?

/Andy
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Andreas Johansson skrev: Fick min nu i veckan men tyvärr funkar den väldigt dåligt just nu.
Min med  :(
Andreas Johansson skrev: Men det är där mina problem uppstår. Det hela sköts nämligen på deras server som i sin tur uppdaterar routern. Det innebär att det kan ta upp till 24h innan ändringarna sker (Enligt FON själva). Jag har ändrat namn på både den publika och privata delen men kan inte hitta dem, inte ens efter 24h.
Jag har ändrat via deras serveruppdatering och det tar oftast mycket mindre än 24 timmar. Men har du inte lust att vänta kan du titta in på 192.168.10.1 när du är uppkopplad på MySpace, då kommer du åt routern direkt (user/pass: admin/admin). Där kan du bestämma kanal (automatic, där den letar reda på en tom är väldigt bra iaf, åtminstone har den gjort bra ifrån sig för mig, och jag har ca 20 nät i närheten, de flesta är dock bredbandsbolaget och de kör på kanal 11). Du kan även ändra kryptering från det som är default (WPA personal) till WPA prof, WPA2 pers/prof, diverse olika WEP samt utan kryptering.
[/quote]
Andreas Johansson skrev: Jag har hittils inte lyckats ansluta till den privata delen med ubuntu edgy, men ska skicka en del frågor till FON om just dessa settings och möjligheten att ändra kanaler. Det kanske är saker de jobbar på.
Kör networkmanager, (sudo apt-get install network-manager-gnome alternativ knetworkmanager), den klarar direkt av att koppla upp mot wpa och gör det allmänt lätt att ansluta till olika AP. networkmanager tar bara hand om nätverkskort som inte är definierade i /etc/network/interfaces (det är den du ändrar i på Administration-nätverk, välj "använd inte detta interface" (eller vad det nu står på svenska)).
Andreas Johansson skrev: En annan oroväckande sak för alla paranoida är att burken redan blivit hackad ett par gånger med metoder som FON fixat med hjälp av firmware uppdateringar.
Du kan ta det lugnt! Hackningarna som gjorts mot fonera hittills har varit mot foneras som man haft fysisk kontroll över, alternativt kommit in på den privata nätverket och hackat adminlösenordet. Inget "ta över servers" och annat som endast är svammel och önsketänkande på olika forum.
Andreas Johansson skrev: Frågan är bara hur jag får den att sitta utanför mitt privata nät om den sitter i samma router?
All trafik mot lokala nät är bortfiltrerat från den pubilka SSID'en om du inte själv gåt in i routern (foneran alltså) och säger åt den att acceptera public->wan
More Mekaniserad at http://blippe.se.
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Själv har jag lagt ner min fon ap nu. Kom hem en dag och kunde inte längre logga in på min privata "myplace", gick in via fon_ap och ändrade lösenord för min privata uppkoppling, men det hjälpte inte.

Dessutom så tappade jag ständigt uppkopplingen mot fon accesspunkten under den korta period som det fungerade...

Detta verkar vara en riktigt scheisseprodukt!
tomo53

Inlägg av tomo53 »

Kan meddela att de har haft leveransproblem med gratisvarianterna. Jag beställde 23/11 och har fortfarande inte fått någon. De som beställt före 27/11 skall meddela dettta till FON. Info finns på den svenska siten. http://www.blifonero.nu/fon-support.html Jag har gjort detta och fått ett returmeddelande med ett ärendenummer så något händer. Har en tidigare som jag fick betala. Den kom inte heller på flera månader och det krävdes en massa mail med kvitto kopior innan de fick tummen ur och skickade en. Ni som inte har fått: Ha tålamod - den kommer, om inte meddela det. Dessutom fungerar den riktigt bra.  :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

DD-WRT för LaFonera! :D
Äntligen har du fixat en version för den :)

Lite småbuggig verkar det som, har inte testat än, låter den bli lite mer stabil först. :P

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/La_Fonera
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

c.neese.se skrev: Dessutom så tappade jag ständigt uppkopplingen mot fon accesspunkten under den korta period som det fungerade...

Detta verkar vara en riktigt scheisseprodukt!
Japp, det är den :D Många har problem med att den tappar kontakten... Det kan ha att göra med att ditt kort på den bärbara inte tycker om att få signalen att sova så att foneran kan låtsas vara fon_ap en stund, innan den kommer tillbaka till myspace. Värdelöst är det. 
Emil.s skrev: DD-WRT för LaFonera! :D
Äntligen har du fixat en version för den :)
Känns det inte vettigare att köpa en billig trådlös ap istället för att sno en från fonera och sedan inte hålla sitt löfte att ha den igång det där året?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

MekaniseradApelsin skrev: Känns det inte vettigare att köpa en billig trådlös ap istället för att sno en från fonera och sedan inte hålla sitt löfte att ha den igång det där året?
Har redan en Linksys WRT54GL...  8)

men jag det skulle ju kunna vara att alternativ för er som tröttnat på den som den är ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"