Hade lite problem med den, men nu funkar den perfekt.

Härligt! Då hoppas jag att min kommer om någon vecka/or
Jag beställde min i början på november. Eftersom jag inte fått den mailade jag till distributören i Spanien. Det tog mindre än en vecka innan jag hade den i min hand.Johan skrev:Din lyckost! Jag lånade Emil_s router så länge, medans jag väntar på min egenMartin O skrev:Jag fick också min idag.
Ännu mer att göra.
Vem uppfann ett dygn på endast 24 timmar???
//Martin
http://www.fria-ubuntu.se.org
Hur länge sedan var det du beställde?
http://blog.fon.com/se/archive/foneros/ ... nline.htmlHooloovoo skrev: Nu verkar dom inte vara gratis längre, däremot kan dom som är med i FON ge routrar till folk gratis. Kanske nån kan kolla upp det så kan dom men en router ge bort till såna som vill ha. Inklusive mig såklart![]()
Är det FON-routern som tappar IP-nummret? Jag har själv samma problem och efter lite sökande på FONs forum har jag kommit fram till att det beror på att FON-routern har 100Mbs och mitt modem (som routern snackar med) kör 10Mbs. Detta klarar inte FON-routern av och det finns tydligen inget man kan göra åt det. Förslaget som gavs var att koppla in en "dummy"-router som endast tar hand om att konvertera 10Mbs<->100Mbs... suckc.neese.se skrev:
Min FON-router kommer inte riktigt överens med min dhcp3-server som körs på Ubuntu. Rätt som det är tappar den sitt IP-nummer och måste sedan hämta det på nytt igen. Någon som har någon idé om vad detta kan bero på och kanske tom vet vilka parametrar som ska ändras? Tycker det är konstigt att den tappar sitt IP-nummer när den väl en gång fått ett...
Min medAndreas Johansson skrev: Fick min nu i veckan men tyvärr funkar den väldigt dåligt just nu.
Jag har ändrat via deras serveruppdatering och det tar oftast mycket mindre än 24 timmar. Men har du inte lust att vänta kan du titta in på 192.168.10.1 när du är uppkopplad på MySpace, då kommer du åt routern direkt (user/pass: admin/admin). Där kan du bestämma kanal (automatic, där den letar reda på en tom är väldigt bra iaf, åtminstone har den gjort bra ifrån sig för mig, och jag har ca 20 nät i närheten, de flesta är dock bredbandsbolaget och de kör på kanal 11). Du kan även ändra kryptering från det som är default (WPA personal) till WPA prof, WPA2 pers/prof, diverse olika WEP samt utan kryptering.Andreas Johansson skrev: Men det är där mina problem uppstår. Det hela sköts nämligen på deras server som i sin tur uppdaterar routern. Det innebär att det kan ta upp till 24h innan ändringarna sker (Enligt FON själva). Jag har ändrat namn på både den publika och privata delen men kan inte hitta dem, inte ens efter 24h.
Kör networkmanager, (sudo apt-get install network-manager-gnome alternativ knetworkmanager), den klarar direkt av att koppla upp mot wpa och gör det allmänt lätt att ansluta till olika AP. networkmanager tar bara hand om nätverkskort som inte är definierade i /etc/network/interfaces (det är den du ändrar i på Administration-nätverk, välj "använd inte detta interface" (eller vad det nu står på svenska)).Andreas Johansson skrev: Jag har hittils inte lyckats ansluta till den privata delen med ubuntu edgy, men ska skicka en del frågor till FON om just dessa settings och möjligheten att ändra kanaler. Det kanske är saker de jobbar på.
Du kan ta det lugnt! Hackningarna som gjorts mot fonera hittills har varit mot foneras som man haft fysisk kontroll över, alternativt kommit in på den privata nätverket och hackat adminlösenordet. Inget "ta över servers" och annat som endast är svammel och önsketänkande på olika forum.Andreas Johansson skrev: En annan oroväckande sak för alla paranoida är att burken redan blivit hackad ett par gånger med metoder som FON fixat med hjälp av firmware uppdateringar.
All trafik mot lokala nät är bortfiltrerat från den pubilka SSID'en om du inte själv gåt in i routern (foneran alltså) och säger åt den att acceptera public->wanAndreas Johansson skrev: Frågan är bara hur jag får den att sitta utanför mitt privata nät om den sitter i samma router?
Japp, det är denc.neese.se skrev: Dessutom så tappade jag ständigt uppkopplingen mot fon accesspunkten under den korta period som det fungerade...
Detta verkar vara en riktigt scheisseprodukt!
Känns det inte vettigare att köpa en billig trådlös ap istället för att sno en från fonera och sedan inte hålla sitt löfte att ha den igång det där året?Emil.s skrev: DD-WRT för LaFonera!
Äntligen har du fixat en version för den![]()
Har redan en Linksys WRT54GL...MekaniseradApelsin skrev: Känns det inte vettigare att köpa en billig trådlös ap istället för att sno en från fonera och sedan inte hålla sitt löfte att ha den igång det där året?